Dolphyn van Corel uit 1750 (schaal 1:50)

Het 2e stagzeil en daarmee het 8e zeil van dit model is afgehangen op het model, hoe ik het zeil heb gemaakt heb ik geen foto's van gemaakt omdat het principe gelijk is aan het vorige zeil, de stagfok, met als verschillen; het zeil is wat groter, de lange kant waarmee het aan de stag hangt is maar liefst 304 mm lang, gemeten zonder de nok- en hals leuver en het zeil heeft 2 rifbanden.

Ik heb evengoed wel behoorlijk wat foto's gemaakt , dus eerst het overzicht en later de details;

De Kluiver hangt op dit model aan de loze fokke stag, dus het zou evengoed een binnen-kluiver kunnen zijn,
IMGM2297.JPG

Ik heb 2 foto's gemaakt van voren waarop de mooie bolling van het zeil goed te zien is, er is zoals eerder vermeld geen lijm of andere middelen gebruikt om model in de zeilen te krijgen, alles is gedaan met het tuigwerk,
IMGM2313kopie.jpg

en een recht van voren ,
IMGM2312.JPG

Het hele plaatje van bakboord gezien,
IMGM2288.JPG

en van de zichtkant, stuurboord,
IMGM2296.JPG

Later vanavond de details van het afhangen.

De details van de tuigage van de Kluiver;

De ophaler gaat door een dubbelschijf blok naar het belegpunt aan dek (dit blok is ook gebruikt voor de ophaler van de stagfok)
IMGM2298.JPG

verloop van de ophaler,
IMGM2310.JPG

O is weer de ophaler, G een geleide blok die de lijn naar de kikker (K) leid waarop de ophaler is belegd,
IMGM2311kopie.jpg

De neerhaler N gaat via een geleide blok G naar de nagelbank op de bak waar de neerhaler is belegd op de 2e korvijnnagel aan stuurboord,
IMGM2302.JPG

De gei van de kluiver G gaat via het blok B naar de 1e korvijnnagel van de nagelbank op de bak aan stuurboord,
IMGM2308.JPG

De hals H is tijdelijk vast gezet op de schoothoorn X en loopt via een blok aan de bakboord uithouder naar de schootstrop.
(Tijdelijk omdat na het zetten van het laatste stagzeil deze lijn naar de nagelbank op de bak verhuisd, dit omdat ik nog niet zeker ben van het verloop van de laatste lijnen) De S is van de schoot,
IMGM2299.JPG

De schoot gaat via de leeuwenkop naar het kruishout en word daarop belegd,
IMGM2300.JPG

De schoot en het belegpunt S!,
IMGM2309.JPG

De details van de tuigage van de Kluiver;

De ophaler gaat door een dubbelschijf blok naar het belegpunt aan dek (dit blok is ook gebruikt voor de ophaler van de stagfok)
Bekijk bijlage 618404

verloop van de ophaler,
Bekijk bijlage 618405

O is weer de ophaler, G een geleide blok die de lijn naar de kikker (K) leid waarop de ophaler is belegd,
Bekijk bijlage 618406

De neerhaler N gaat via een geleide blok G naar de nagelbank op de bak waar de neerhaler is belegd op de 2e korvijnnagel aan stuurboord,
Bekijk bijlage 618407

De gei van de kluiver G gaat via het blok B naar de 1e korvijnnagel van de nagelbank op de bak aan stuurboord,
Bekijk bijlage 618408

De hals H is tijdelijk vast gezet op de schoothoorn X en loopt via een blok aan de bakboord uithouder naar de schootstrop.
(Tijdelijk omdat na het zetten van het laatste stagzeil deze lijn naar de nagelbank op de bak verhuisd, dit omdat ik nog niet zeker ben van het verloop van de laatste lijnen) De S is van de schoot,
Bekijk bijlage 618409

De schoot gaat via de leeuwenkop naar het kruishout en word daarop belegd,
Bekijk bijlage 618410

De schoot en het belegpunt S!,
Bekijk bijlage 618411
Wederom mooi gemaakt en in beeld gebracht, Piet.
Gr. Peter

Inmiddels bouw ik al zo'n 27 jaar historische houten scheepsmodellen en daarom is het misschien best wel bijzonder dat ik nog nooit zeilen heb gemaakt. Wel een aantal modellen met zeilen, maar die werden dan kant en klaar bij het model geleverd, dus dat is natuurlijk niet hetzelfde.
Deze keer heb ik de zeilen helemaal zelf gemaakt uit een grote lap stof die in de kit word meegeleverd. En alhoewel ik het simpel heb gehouden en de tekeningen van Corel als voorbeeld heb genomen;
IMGM2341kopie.jpg

vind ik het er best wel aardig uitzien. Ik ben nu bezig met het laatste zeil en de laatste baan, dus een beetje voor mij een 'historisch' moment;
IMGM2338kopie.jpg

En alhoewel dit best wel eens mijn laatste model zou kunnen zijn, ben ik toch blij dat ik dit nog heb kunnen doen. Het is tevens een bewijs dat je nooit te oud bent om iets nieuws te leren.....;)

Inmiddels bouw ik al zo'n 27 jaar historische houten scheepsmodellen en daarom is het misschien best wel bijzonder dat ik nog nooit zeilen heb gemaakt. Wel een aantal modellen met zeilen, maar die werden dan kant en klaar bij het model geleverd, dus dat is natuurlijk niet hetzelfde.
Deze keer heb ik de zeilen helemaal zelf gemaakt uit een grote lap stof die in de kit word meegeleverd. En alhoewel ik het simpel heb gehouden en de tekeningen van Corel als voorbeeld heb genomen;
Bekijk bijlage 618789
vind ik het er best wel aardig uitzien. Ik ben nu bezig met het laatste zeil en de laatste baan, dus een beetje voor mij een 'historisch' moment;
Bekijk bijlage 618790
En alhoewel dit best wel eens mijn laatste model zou kunnen zijn, ben ik toch blij dat ik dit nog heb kunnen doen. Het is tevens een bewijs dat je nooit te oud bent om iets nieuws te leren.....;)
Mooi dat het er toch een keer van gekomen is, Piet. En niet onverdienstelijk…. zeg maar gerust zeer goed gelukt.
Gr. Peter

Het is je goed gelukt Piet en een mooi resultaat!
Het zou kunnen dat dit je laatste model is maar ik zie uit naar je volgende project:thumbsup:
Hans, dank je wel voor het compliment, daar word ik altijd vrolijk van :rolleyes: en de koers is ook nog niet definitief bepaald wat de modelbouw betreft.
Mijn versleten wervels worden er niet beter op met het ouder worden :(, dus we zullen zien waar het symbolische schip strand.....

Met het afhangen van de buitenkluiver zijn de zeilen van het model compleet :)

De buitenkluiver gezien van de bakboord kant,
IMGL2342.JPG

Naast de bovenste O het geleide blok voor de ophaler. Het zeil hangt aan een leider (links) L+O is de leider en de ophaler. En rechts loopt de ophaler naar een geleide blok op de kluiverboom en vandaar naar het belegpunt op de bak.
IMGL2344.JPG

N is op de volgende foto de neerhaler die door een blok G loopt naar het belegpunt op de bak. S is de dubbele schoot die vast staat op de uithouder aan bakboord en via een geleide blok aan de uithouder naar het belegpunt gaat,
IMGL2347.JPG

De verschillende belegpunten en lijnen die allemaal naar de bak gaan,
IMGL2348.JPG

De buitenkluiver gezien van de stuurboord kant; G is de gei die door een dubbelschijf blok B gaat samen met de ophaler O naar het belegpunt op de bak en N is de neerhaler,
IMGL2349.JPG

Nog wat plaatjes van het model met alle zeilen;
IMGL2356.JPG

IMGL2357.JPG

IMGL2360.JPG

IMGL2362kopie.jpg

Het model is nu zo goed als gereed, ik ga nog boelijns zetten aan de ra-zeilen van de fokkemast zoals te zien is op de tekeningen van Corel.
En niet te vergeten, de vlaggen, twee stuks en een wimpel.

(In de voorlaatste update waarin ik het vorige zeil de 'kluiver' noem, dat is achteraf gezien en na wat zoekwerk toch de binnenkluiver, een kluiver word dus niet gezet op dit model)

Laatst bewerkt:
Met het afhangen van de buitenkluiver zijn de zeilen van het model compleet :)

De buitenkluiver gezien van de bakboord kant,
Bekijk bijlage 619093

Naast de bovenste O het geleide blok voor de ophaler. Het zeil hangt aan een leider (links) L+O is de leider en de ophaler. En rechts loopt de ophaler naar een geleide blok op de kluiverboom en vandaar naar het belegpunt op de bak.
Bekijk bijlage 619094

N is op de volgende foto de neerhaler die door een blok G loopt naar het belegpunt op de bak. S is de dubbele schoot die vast staat op de uithouder aan bakboord en via een geleide blok aan de uithouder naar het belegpunt gaat,
Bekijk bijlage 619095

De verschillende belegpunten en lijnen die allemaal naar de bak gaan,
Bekijk bijlage 619096

De buitenkluiver gezien van de stuurboord kant; G is de gei die door een dubbelschijf blok B gaat samen met de ophaler O naar het belegpunt op de bak en N is de neerhaler,
Bekijk bijlage 619098

Nog wat plaatjes van het model met alle zeilen;
Bekijk bijlage 619099

Bekijk bijlage 619100

Bekijk bijlage 619101

Bekijk bijlage 619102

Het model is nu zo goed als gereed, ik ga nog boelijns zetten aan de ra-zeilen van de fokkemast zoals te zien is op de tekeningen van Corel.

(In de voorlaatste update waarin ik het vorige zeil de 'kluiver' noem, dat is achteraf gezien en na wat zoekwerk toch de binnenkluiver, een kluiver word dus niet gezet op dit model)
Een mooi resultaat voor dit schip met toch een best bijzondere zeilvoering. Zo met die 3 kluivers op de kop met de grote uitstekende boegspriet zal het best een aparte ervaring zijn om mee te zeilen.
Gr. Peter

Bekijk bijlage 618789
Bekijk bijlage 618790
Ik word er zowaar wat melancholisch van. Ik hoop van harte dat dit model niet jouw zwanenzang wordt, daarvoor toont het nog teveel potentie van jouw kunnen !
Warme groet,
Mark

Back