Draaibank aanschaffen

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door corvl, 2 mrt 2011.

1. Thieu

Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    6 jan 2008
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Nee, bril is steun voor werkstuk :)
    (om te voorkomen dat een lang werkstuk doorbuigt)

2. corvl

corvl verslagschrijvers

Lid geworden:
    6 sep 2002
    pfff, zie je wel , ik ga nog een hoop moeten leren.

Wat zijn accesoires die erg nuttig zijn voor de algemene modelbouw? Spullen later bij kopen kan altijd nog, maar laat ik de meest belangrijke meteen meebestellen.

-een vaste en of losse bril?
    -4 kauwplaat?
    -welke beitels?
    -meetinstrumenten: ik heb hier een manuele schuifmaat en digitale , ook heb ik een meetklok.?

De afstand tussen de centers, wat zou een ideale maat zijn voor modelbouw? 550mm of toch 700mm ?

Cor

3. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    meetklok is onder andere essentieel als je iets uit de midden (in de onafhankelijke 4 klauw) =excentrisch wilt opspannen.
    Is verder reuze handiger da de nonius (schaal verdeling op de knoppen voor langs en dwars verplaatsingen).

Beitels is een hoofdstuk apart.
    Toolbits (HSS snelstaal) zijn erg gemakkelijk zelf te slijpen en voldoen voor bijvoorbeeld messing uitstekend.
    Beitels met widia punten (al of niet met wisselplaatjes) zijn ook ideaal. staal en RVS
    Echter kwetsbaar bij verkeerd gebruik en stoten.
    En de opgesoldeerde plaatjes zijn er in verschillende hardheden en taaiheden (voor onderbroken snede)
    Kan ik geen advies voor geven, moet je of ondervinden of bij een echte draaierij naar vragen, is erg afhankelijk van het werkstuk.

Laatst bewerkt: 4 mrt 2011
  4. bjorn060895

bjorn060895

Lid geworden:
    23 nov 2010
    Hoi Cor,
    heb net dit draadje eens goed gelezen..
    Wat voor machine je wilt nemen hangt natuurlijk ontzettend af van het soort werk dat je ermee wilt doen. Zelf hebben wij thuis een relatief grote draaibank, die voor sommige modeldelen toch echt net iets te groot is.
    Dus als je net als ik vooral kleine onderdeeltjes wilt draaien, moet een bank met 550mm tdc. toch echt genoeg zijn.
    Thuis hebben wij deze bank staan:

Gewoon een "oridinaire Chinees", maar hij loopt toch netjes nauwkeurig, ook voor de kleinste details voldoende! (Zelfs dit soort details kunnen er nog mee gemaakt worden!) Deze machine heeft 380mm. ruimte tussen de centers, ikzelf gebruik daarvan meestal alleen de 10cm bij de klauw!

Terugkomend op je vraag over de langs/ dwarsvoeding: langsvoeding is hier de draadstang onderaan de machine. Als de motor loopt, beweegt het support automatisch mee. (Voor draadsnijden/ langsdraaien van grotere afstanden). Dwarsvoeding doet naar mijn weten hetzelfde, maar dan op het dwarssupport (naar voren/ achteren)

Onafhankelijke 4 klauw kan heel handig zijn om excentrisch te draaien. Een afhankelijke 4-klauw alleen als je 4-kantstaf wilt spannen. Zeskant en rond gaat ook op een drieklauw.

Voor de beitels zul je net als Baggeraar zegt even kunnen navragen bij een draaierij. Ikzelf gebruik vooral messing, dus ook HSS-toolbits die je zelf kunt slijpen. Maar beitels kun je overal, ook vooral in Duitsland, meer of minder voordelig bestellen, dus die hoef je niet per sé gelijk met je machine mee te laten komen. Het loont zich op dit gebied om toch een beetje te zoeken.

Mocht je al een schuifmaat en een meetklok hebben, heb je de belangrijkste meetapparatuur al in huis! Meetklok kun je goed gebruiken om bijvoorbeeld kegels te draaien (bovensupport in juiste hoek draaien), maar ook om de supporten af te stellen en de rondloop van je onderdelen te controleren. Handig daarvoor is een (magnetische) standaard, die je op de bank kunt vastzetten.

Weet dus niet wat je met je bank wilt gaan doen, maar daar hangt eigenlijk de hele overweging vanaf. Welk materiaal, hoe groot wordt alles etc. En mocht je toch aan het lezen slaan: de boeken van Jürgen Eichardt over draaien zijn zeer aan te bevelen. Veel informatie en voorbeelden, alles goed uitgelegd. (Wel in het Duits). Zijn bij de VDH te bestellen, ook bij bijv. Amazon. Band 1, Band 2

Groetjes,
    Björn

5. corvl

corvl verslagschrijvers

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Keuze is bijna gemaakt .. misschien dan ....:???:

Zoveel keuze , en zo moeilijk als je er nog niets van ken. Heb ondertussen al een hoop gelezen en al veel wijzer geworden... iedereen bedant voor de links en de tips.

Mijn oog is nu gevallen op deze:
    HBM CQ 9332 Metaaldraaibank COMPLEET ! - HBM Machines BV

Wordt geleverd met zeer veel accesoires, kost "maar" 1500 euro afstand tussen de centers 600 mm.. motor op 400 of 240 volt..... als het deze wordt , welke dan te nemen , op 400 volt of die op 240? 240 ligt er al , 400 moet ik eventjes nog wat draden trekken , maar is ook geen probleem .

Is dit een erg slechte keuze of kan ik hier al wat mee..... of zie ik wat over het hoofd?

*edit* gegevens even gekopierd:
    Technische gegevens van de HBM CQ9332 Metaaldraaibank:
    Maximale draaidiameter: 320 mm.
    Afstand tussen de centers: 600 mm.
    Draaiameter over beitelhouder: 210 mm.
    DOORLAAT: 38 MM.
    Opname hoofd-as: MC 5.
    Metrische draadsnijmogelijkheden: 17 stuks.
    Van 0,5 tot 4 mm.
    Imperial draadsnijmogelijkheden: 20 stuks.
    Van 9 tot 40 TPI.
    Verplaatsing van de langsvoeding:
    Van 0,135 tot 1,80 mm. Per O/min.
    Van 0,004 tot 0,059 inch. Per O/min.
    Verplaatsing van de dwarsvoeding:
    Van 0,025 tot 0,34 mm. Per O/min.
    Van 0,008 tot 0,0118 inch per O/min.
    Slag van de pinole: 70 mm.
    Opname tegenkop: MC 3.
    Toerentalbereik: Van 60 tot 1600 O/min.
    Motorvermogen: 1 Pk. 230 Volt of 400 Volt.
    Gewicht: Circa. 180 Kilogram.
    Verpakkingsafmetingen: 137x70x66 cm.
    Afmetingen uit de verpakking: 131x67x44 cm.

De draaibank wordt standaard geleverd met:
    - 3 Klauwplaat.
    - 4 Klauwplaat.
    - Losse bril.
    - Vaste bril.
    - Opspanplaat.
    - 4 Weg beitelhouder.
    - Langsvoeding.
    - Dwarsvoeding.
    - Set wisselwielen.
    - Vaste centers.
    - Snelverstelling op de tegenkop.
    - Links rechts schakeling.
    - Links rechts schakeling op langsvoeding.
    - Lekplaat.
    - Achterwand.
    - Beschermkap over klauwplaat.
    - Beschermkap op support.

Cor

Laatst bewerkt: 5 mrt 2011
  6. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Over de kwaliteit van de bank kan ik niet veel zeggen, maar je zult er best een aardig werkstukje op kunnen maken.
    Ik mis echter nog wel het een en ander aan toebehoren, zoals:
    - boorkop
    - meedraaiend center
    - beitels
    - evt snelwisselaar voor beitels

Met die 1500,00 ben je er dus nog niet!

Edit: oh ja, het maximum toerental van 1600 is wat mij betreft aan de lage kant.

7. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
  8. marc 2

marc 2

Lid geworden:
    15 jul 2009
    koop in ieder geval GEEN proxxon.
    daar krijg je zeker spijt van.

ik had zelf namelijk de proxxon 360 maar heb nu een hbm 180.
    en dat is een wereld van verschil.
    nadelen van de hbm 180.
    geen snelspansysteem voor je beitels (de mijne nu wel met dank aan mijn oude proxxon)
    en de bevestiging van de losse kop laat te wensen over.
    maar verder een prima machine en net handelbaar qua gewicht

9. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Dat is niet netjes om zo te zeggen, een standaard auto is ook zonder trekhaak.
    Dan spreek je toch ook niet over een nadeel.

10. corvl

corvl verslagschrijvers

Lid geworden:
    6 sep 2002
    @ Micropuller, dat ik er dan nog niet ben , dat dacht ik al , maar hij is al vrij compleet. als ik dan nog een 500 euro opzij leg voor de laatste accesoires, dan kom ik een heel eind denk ik.

Die accesoires heb ik gevonden op deze pagina:
    draaibanken, compacte en degelijke draaibanken - Draaibank accessoires - www.bostools.nl Zal van de week nog wat verder zoeken of ergens anders interessanter is.

een micrometer set , is dat belangrijk en de moeite waard? ( in eerste instantie ga ik mijn draaibank gebruiken om bijvoorbeeld een gat te maken waar een kogellager in kan , voor mijn nieuwe CNC machine (als ik het draaien een beetje onder de knie heb).

Toerental aan de lage kant.... wat is een beter toerental? de machines die ik heb gezien zitten allemaal rond dat max toerental. Hoe belangrijk is een sneller toerental.... Als het om Tijd dat ik erin moet steken gaat , dus meer werk , dan vind ik dat minder belangrijk, als het te traag gaat zodat ik sommige werkstukken niet kan maken , dan is dat natuurlijk een ander verhaal.

@Baggeraar , bedankt voor de tip . En dat is zeker interessant .. mn schoonpa zit nu op skype precies uit te leggen waarvoor alles dient :)

@ Marc 2 .... proxxon, heb daar eigenlijk nog niet eens naar gekeken.

11. Micropuller

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Met nog eens 500,00 aan accessoires kom je een heel eind.
    Als je een goede digitale schuifmaat hebt, heb je voor dergelijk werk niet perse een micrometerset nodig (gebruik ik ook niet en kan toch prima klempassingen draaien)
    Het toerental wat je nodig hebt, is afhankelijk van de afmetingen van en het soort materiaal dat je wilt verspanen. Voor kleine werkstukken heb je een hoger toerental nodig. Zelf zit ik met aluminium meestal tussen de 1500 en 2000 toeren. Het maximum van mijn bank is 4000 toeren (maar dat is best snel als je er vlak naast staat)

12. corvl

corvl verslagschrijvers

Lid geworden:
    6 sep 2002
    hmmm.... Aldi ?? :???:

13. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
  14. Micropuller

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Nee, toch maar niet ;)

15. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Die heb ik, en ben daar niet blij mee. Is hier in Nederland ook te koop, was een keer in de aanbieding bij de Gamma, ik geloof voor 12 €. Als ik hem dichtschuif zie ik licht door de bekpunten, en ik denk dat dat toch niet de bedoeling is. Nu zal dat maar een paar honderdsten zijn, maar toch....

16. corvl

corvl verslagschrijvers

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Ben bang dat de mijne ook netzo nauwkeurig is ... :)

zal toch zo'n mircometer setje meteen erbij nemen dan ?

*edit*
    ja , is dezelfde als die hier thuis ligt..... tijd voor iets beters dus :)

17. Micropuller

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Ik denk dat je het geld beter kunt bewaren voor een betere schuifmaat. Ik heb de basic uitvoering van Mitutoyo (absolute digimatic 500 serie, 150mm) al gevonden voor een Euro of 90. Daar heb je de eerste paar jaar genoeg aan.

18. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Daar sta ik helemaal achter MP

19. Trilliwilli

Trilliwilli

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Hoi Corvl,

De HBM draaibank die jij voorstelt is denk ik van de HBM machines een van de betere keuzes.

Waarom? Omdat deze een zogenaamde dubbelwerk heeft.
    Dat houd in dat de machine lage toerentallen kan draaien, 60 tpm, en dat is handig voor draadsnijden, anders gaat die een beetje te snel.
    Maar beter is hier, je schakelt met tandwielen, en daardoor heb je veel meer vermogen.

De machines met alleen elektronische toerentalregeling trek je met een beetje grote boor al snel stil. Ga ook voor de 400 volt versie, ook hier weer meer vermogen.

Het max toerental is wat aan de lage kant, maar veel hobbyisten draaien toch nooit zo hard als daadwerkelijk kan, en je spaart ook je beitels een beetje.

Ik werk als metaalbewerker, maar mijn werkgever betaald de wisselplaten, dat is toch anders werken.

Wat meten betreft, een schuifmaat is maar nauwkeurig tot 0.03 mm.
    Ook als die afleest op 0.01mm, dit staat zelfs in de specificaties.

Maar met een goede schuifmaat kom je een heel eind, en is de investering altijd waard. Een Mitutoyo is goed, ik heb zelf een Tesa. Koop er een met een ronde dieptemaat, dan kan je ook in kleine gaatjes meten.
    Hier een adres met een mooie schuifmaat met een speciale houder erbij, welkom op de ( digitale ) schuifmaten webshop van :: SCHUIFMATEN.NL :: en dan de Tesa shopcal.
    Niet super goedkoop, maar wel goed.

Voor nauwkeurig buitenmeten zou je een micrometer kunnen overwegen, maar van 0 tot 25 mm gebruik je het meeste, dus alleen die is voldoende.
    De grotere maten gebruik ik op mijn werk al zelden.

Een snelwisselbeitelhouder is een must om te hebben, en ik zou voor de toekomst als het budget het weer toelaat eens denken aan een digitale aflezing op je machine, dit werkt erg prettig, en vooral, je maakt minder fouten tijdens het draaien omdat je de lengte en diameter gewoon af kan lezen.

Wat de vaste en meelopende bril betreft, deze gebruik ik nooit, en ik denk dat je deze ook niet snel zal gebruiken. En met een doorlaat van 38 mm kan je al flinke assen gewoon dicht op de klauw opspannen

Nog een belangrijk punt, chinese machines kunnen heel leuk zijn, maar ze zijn vrijwel altijd slordig afgesteld. Lees bij aanschaf goed de gebruiksaanwijzing over het nastellen van de geleidingen, en controleer deze of ze goed zijn afgesteld.

Vaak zit er al ruimte op omdat er voor transport overzee een kwak conserveringsvet op is gegooid, en als je deze schoonmaakt heb je gelijk ruimte. Hierna gewoon smeren met olie.

De losse kop moet je ook altijd even in lijn zetten met de vaste kop, hiervoor zit een dwarsverstelling op. Dan kan je evenwijdig draaien en met boren loopt je boor niet weg omdat je naast het hart staat.

Veel succes met je keuze

20. corvl

corvl verslagschrijvers

Lid geworden:
    6 sep 2002
    @ Baggeraar en Micropuller, dan sta ik daar ook achter, :) microset laat ik dan nog achterwege, en zal eerst een degelijke schuifmaat kopen.
    Micropuller: heb je toevallig het adres waar die voor 90 euro staat?

@ Trilliwillie: bedankt voor je uitgebreide reactie en tips. Wat is een ronde dieptemaat? Mijn Aldi ding wat ik nu heb kan je ook met de "achterkant" ronde gaten opmeten (denk ik). Ik zal iniedergeval of een mitutoyo (klinkt wel errug Chinees!!!) of zo'n Tesa kopen.

Snelwisselhouder zal ik hoogstwaarschijnlijk meebestellen, ik neem aan dat "model klein" groot genoeg gaat zijn? HBM Snelwisselhouders - HBM Machines BV

Zojuist dan besteld de CQ9332 op 400V, met de extra acessoires :) hehe, eindelijk is het ervan gekomen

Zal mn eerste (mislukte) werkstukken zeker tonen hier :p
    Cor

Deel Deze Pagina