"Drop in" vervanger voor een BLS173 gevraagd

technisch gezien idd lijkt er veel op, maar, practisch gezien als het echte hysterese was, zou het roer de andere kant op trekken als je fysiek het roer een kant op trekt.
trek naar beneden, servo zou een beetje omhoog trekken (verder dan die was), ertegen in (meer dan alleen tegenkracht). als je dan het roer naar boven zou trekken, trekt ie juist naar beneden verder dan die was. dit is niet echt stabiel, in rust.
deadband, is echt een "dood stukje" zolang de afwijking binnen een bepaalde grens blijft.
met deadband, als je het roer iets omhoog trekt, blijft ie een beetje zo staan. als je ietsje naar beneden trekt, blijft zo, iets staan.

De deadline is ook bij een aantal moderne servo's instelbaar via de programmeeroptie.
Hysterese en deadband zijn ofwel hetzelfde ofwel aan elkaar gerelateerd. Ik durf het niet met zekerheidte zeggen in elk geval.. Maar wellicht gaat het ook allemasl een beetje te ver voor wat we ermee kunnen...

Hysterese.jpg

Het heeft even geduurd, maar ik heb de Futaba BLS-A600 en de Kavan GO 1035 Plus naast elkaar getest qua centreren.
Zoals ook bij de andere servo's test ik met de satéprikker van 25 cm op een roerhoorn.

De test is weliswaar met splinternieuwe servo's uitgevoerd dus wat er op termijn gebeurt weet ik niet.

Zo nieuw uit de doos ben ik beter te spreken over de Kavan GO1035 Plus.
Ze centreren beter en ze zijn daarbij ook veel stiller.
Niet dat de Futaba's slecht centreren maar de Kavans doen het nog iets beter.
De Futaba BLS-A600 hoor je meer, ook in de neutraalstand.

Nou zijn de Futaba's wel echt een stuk kleiner en lichter natuurlijk. En dat is soms ook wat waard.

Wat ze allebei doen, omdat ze zo gruwelijk snel zijn, is dat ze schokkerig bewegen als je langzaam de zenderknuppel beweegt.
Alleen als je met een ruk de knuppel de uiterste stand in trekt of weer terug naar neutraal dan bewegen de servo's vloeiend.

Laatst bewerkt:
Back