Ariel
PH-SAM
Stel, een vliegtuig met een symmetrisch profiel en géén instelhoek (0º).
Mits hoog genoeg, gaat het toestel als een dartpijl richting moeder aarde.
Johannes
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Stel, een vliegtuig met een symmetrisch profiel en géén instelhoek (0º).
Bij gebrek aan een instelhoek blijft het profiel symmetrisch aangestroomd worden en gaat dus geen lift leveren. Volgens mij.![]()
Nee!Mits hoog genoeg, gaat het toestel als een dartpijl richting moeder aarde.
Johannes
Ik ben het trouwens ook niet eens met je verklaring van het omlaag gaan van de neus; je schrijft De zwaartekracht is evenredig met de massaverdeling.; maar niet evenredig met de oppervlakteverdeling; het zwaartepunt zit op, pakweg, 1/3 van de koorde, plus bovendien nog een stabilo achteraan. Omdat voor een vlak vallend vliegtuig achter meer weerstand zit dan vóór, gaat de neus omlaag.
Maar okee, het netto resultaat is hetzelfde...
Zwaartekracht wel, maar luchtweerstand niet.Zwaartekracht is evenredig.
A. er zijn vele kisten die met instelhoekverschil = 0 vliegen. Jij laat je in het ootje nemen door het geometrische instelhoekverschil. Die kun je meten, maar wat van belang is is het aerodynamische aanstroomhoek verschil. Onder welke hoek worden vleugel en stabilo geraakt door de lucht. En agv. de down-wash komt de lucht bij het stabilo meer van boven dan bij de vleugel.Huh... sorry, hier heb ik wel wat moeite mee.
Als dat waar is dan zou een zwever, desnoods met een niet-symmetrisch profiel, kunnen vliegen met 0º instelhoek. En in mijn ervaring is dat niet zo.
Zoals ik al eerder schreef - vroeger heel veel vliegtuigjes gesneden uit 1,5 mm balsa, en zolang je maar rekening hied met basics als instelhoek en zwaartepunt vlogen ze. Zonder instelhoek vlogen ze echt níet.
Tja, dat een motorkist het wél kan vind ik niet zo'n argument, die kan desnoods zonder vleugel vliegen.
Hij valt niet vlak, dat was het uitgangspunt! Hij beweegt horizontaal. Vleugel en stabilo beide aanstromingshoek = 0.Ik ben het trouwens ook niet eens met je verklaring van het omlaag gaan van de neus; je schrijft De zwaartekracht is evenredig met de massaverdeling.; maar niet evenredig met de oppervlakteverdeling; het zwaartepunt zit op, pakweg, 1/3 van de koorde, plus bovendien nog een stabilo achteraan. Omdat voor een vlak vallend vliegtuig achter meer weerstand zit dan vóór, gaat de neus omlaag.
Maar okee, het netto resultaat is hetzelfde...
Huh... sorry, hier heb ik wel wat moeite mee.
Als dat waar is dan zou een zwever, desnoods met een niet-symmetrisch profiel, kunnen vliegen met 0º instelhoek. En in mijn ervaring is dat niet zo.
Zoals ik al eerder schreef - vroeger heel veel vliegtuigjes gesneden uit 1,5 mm balsa, en zolang je maar rekening hied met basics als instelhoek en zwaartepunt vlogen ze. Zonder instelhoek vlogen ze echt níet.
Tja, dat een motorkist het wél kan vind ik niet zo'n argument, die kan desnoods zonder vleugel vliegen.
In een ander draadje hier op Aerodynamica heeft Alphamax deze link geplaatst naar een simulatie die een vlakke plaat laat zien:Ander vraagje: bv een vlakke plaat. Die zal door een grote invalshoek wat lift leveren (onderdruk aan de bovenzijde door het afbuigen van de luchtstroom over het bovenvlak) maar het grootste deel is toch overdruk aan de onderzijde?
Nee! (denk ik).Ander vraagje: bv een vlakke plaat. Die zal door een grote invalshoek wat lift leveren (onderdruk aan de bovenzijde door het afbuigen van de luchtstroom over het bovenvlak) maar het grootste deel is toch overdruk aan de onderzijde?
Jij maakt hier de denkfout die iedereen maakt, omdat wij mensen niet in staat zijn te "zien" wat er gebeurt.Het probleem wat er dus bij komt bij een model zonder aandrijving is snelheidsverlies. Als gevolg daarvan wordt je lift minder en begint hij weer te dalen. Al denk ik dat het in dit geval een stall is. Op het moment dat de neus dan weer naar beneden gaat is er geen tegenwerkende kracht om weer up te geven en zal hij de grond in gaan. Misschien dat hij dan wel weer recht trekt naar verloop van tijd door dat downwash effect maar ik denk dat dit te lang duurt. Zeker voor een klein werp modelletje. Vandaar dat je dus de vleugel of je stabilo wat instelhoek moet geven. Te veel uit zich dan weer in een pompende beweging.
Ook als ik een zwever erg uitmelk, zonder te overtrekken, gaat zijn 'staart'ook naar beneden. Dat moet wel langzaam vliegen kan ik alleen als ik de aanvalshoek vergroot. En aangezien de vleugel onder een vaste hoek aan het vliegtuig vast zit, moet ik dus de hele kist draaien om langzamer te vliegen.Een model met liftend profiel zie je vaak ook veel vlakker vliegen bij lage snelheid dan een model met volsymmetrisch profiel. Die dus zijn lift alleen behoud door een grote invalshoek.
De formule voor lift luidt:Ik denk als je draagkracht genoeg is om je model in de lucht te houden met A-symmetrisch profiel op 0 graden invalshoek dat hij inderdaad zo kan vliegen. Echter betwijfel ik of in ons geval de vleugel genoeg lift genereert om onze modellen in de lucht te kunnen houden. Misschien dat dit bij een hele hoge snelheid wel het geval zou kunnen zijn.
Waaruit dus blijkt dat het hoekverschil met de romp eigenlijk van geen enkel belang is. Ik weet trouwens nog wel een paar rompen waar het moeilijk zou zijn de as aan te bepalen. (Fauvel?)(...) Je kan vleugel en stabilo een instelhoek van 20 graden geven, dan is het instelhoekverschil toch 0 (met bijbehorende geringe stabiliteit).