DSM2 in EU VERBODEN in nieuwe ZENDERS !!!

Discussie in 'Model elektronica' gestart door MartinT, 9 aug 2015.

1. blaauwen

blaauwen

Lid geworden:
    15 aug 2004
    Volgens mij is het updaten alleen voor de nieuwe X serie ontvangers. Zelf gebruik ik de FRSKY ontvangers type V8FR-II en die kan je niet upgraden naar de nieuwe ETSI norm. Zelf gebruik ik de Taranis, ik doe die niet updaten en met een voorraad van 30 ontvangers (uit failliete Chinese boedel 6 dollar per stuk) ben ik voor de toekomst klaar denk ik. :)

Het is dus goed om te weten welk ombouwsetje je hebt.

mvrgrt, Aad d. B.

2. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Euh....

Zendmodule weet ik niet uit mijn hoofd, is de klik-module voor FC-18 en FC-28.
    Ontvangers zijn bij mij D8R II plus.

Ik kreeg de indruk dat e.e.a. van FrSky te updaten is, tenminste, ik heb een paar van die Data hubs voor telemetrie, en tenzij ik de "manual" verkeerd begrijp, zijn die te updaten qua software. Ik meende dat dat ook voor die modules en ontvangers gold (dat ik dat daar ook ergens gelezen heb), maar ik ben niet iemand die alle manuals direct binnen handbereik heeft....

Brgds, Bert

3. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Als je de DJT module hebt is het niet te updaten naar de nieuwe norm, de XJT modules wel. DJT blijft gewoon lekker werken hoor, maar dan zonder LBT.

4. blaauwen

blaauwen

Lid geworden:
    15 aug 2004
    Bert,
    Ik zie dat iemand anders mij al voor geweest is, dit is mijn antwoord. :)

Ik persoonlijk heb bijna geen telemetry ontvangers.... ik doe daar niets mee, ik persoonlijk zie er de waarde niet van. Is mijn persoonlijke visie als andere dat wel leuk/nodig vinden vooral doen. Volgens mij is er voor die D series uitsluitend firmware te downloaden voor de telemetry modules/ontvangers en die hebben volgens mij niets om het lijf met de nieuwe ETSI norm.
    mvrgrt, Aad d. B.

5. blaauwen

blaauwen

Lid geworden:
    15 aug 2004
    Even de knuppel in het hoenderhok :)
    Je kunt natuurlijk wel downgraden je XJT ontvangers. Want het is een europese norm. Er is ook een non ETSI firmware te downloaden bij FRsky.

mvrgrt, Aad d. B.

6. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Volgens de regelgeving moet het onmogelijk zijn apparatuur die voldoet aan de ETSI 1.8.1 norm (of apparatuur die naar deze norm is geupdatet), waar LBT een onderdeel van is, te downgraden.
    Maar of de chinees zich daar veel van zal aantrekken is de vraag...

7. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Is slightly off topic, maar toch: zo dacht ik er voorheen ook over. Maar de setjes die ik heb, ZELFS als je verder helemaal niks aan telemetrie doet, geven ze TOCH een pieptoon af als de signaalwaarde die de ontvanger ziet (en dus teruggezonden wordt, ongeacht of je nu een display gebruikt of niet), te laag wordt. En dat vind ik wel een prettige functie....

Bij de indoor lesheli's kan ik tijdens het lessen de LiPospanning zien, en dus een inkakkende accu zien aankomen (tot nog toe is de ervaring dat die accu's na een jaar of twee van de ene vlucht op de andere de geest geven....)

En nu met het gekloot met die .50 benzinemotor is het continue meten van de motortemperatuur toch een bruikbaar hulpmiddel.

Ik ben nog steeds niet geïnteresseerd in snelheid en hoogte en dat soort onzin, en het aflezen onder het vliegen, is ook onhandig...

Groet, Bert

8. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ik heb de DFT module, zag ik....
    Blijven de ontvangers daarvoor leverbaar?

Groet, Bert

9. blaauwen

blaauwen

Lid geworden:
    15 aug 2004
    Dat blijft de vraag natuurlijk. Of het leverbaar blijft.

grt, Aad d. B.

10. blaauwen

blaauwen

Lid geworden:
    15 aug 2004
    Dit is inderdaad waar. Het zou niet moeten kunnen. Maar het is wel zeker mogelijk. Je kunt met FRSKY wel degelijk downgraden. Zelfs heb ik het gehoord dat dit mogelijk was met de Futaba T14SG. Dit komt omdat alle upgrades softwarematig zijn. Zou het hardwarematig zijn dan wordt het een ander verhaal.

grt Aad d. B.

Laatst bewerkt: 19 aug 2015
  11. Erik van Nes

Erik van Nes

Lid geworden:
    5 jun 2004
    De 14SG is waarschijnlijk wel te downgraden vermits je zelf een versie software hebt die je wilt actieveren. Via Futaba wordt alleen de laatste versie verspreid. Daarmee wordt er een soort van uitsterf constructie gerealiseerd. Dat is overigens geen keuze van Futaba. Fabrikanten mogen geen achterhaalde versie beschikbaar stellen. Particulieren wel. Als je dus een oudere software versie hebt moet je die dus vooral bewaren.

groet,

Erik

12. blaauwen

blaauwen

Lid geworden:
    15 aug 2004
    Is inderdaad waar.... maar kijk ik op de Ripmax site dan zijn alle (oudere) versies voor handen. En hoe zit het dan met landen waar er geen verplichting is voor het overgaan naar een Europese ETSI norm? Het internet kent wat dat betreft maar weinig grenzen. Ik denk dat het voor de winkelier het meest zure is hij mag slechts alleen nog inkopen apparatuur die voldoet aan de Europese norm.

mvrgrt, Aad d. B.

13. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Denk dat het al-of-niet installeren van de update die Futaba aan de ETSI 1.8.1 laat voldoen is gekoppeld aan de landencode in de zender.

De updatebestanden bevatten beide versies. Afhankelijk van de landencode (Europa) wordt LBT geinstallerd of niet (landcode USA bijvoorbeeld).

Jeti heeft ervoor gekozen LBT wereldwijd in te voeren. In de USA mag LBT blijkbaar wel, maar hoeft het niet.

14. Erik van Nes

Erik van Nes

Lid geworden:
    5 jun 2004
    Aad, inderdaad, alle versies verkrijgbaar. Via Robbe/Futaba was dat al niet meer.

Nico, de landencode kan een link hebben met LBT, maar versie 4.0 is gewoon installeerbaar en kent geen LBT. Dus ook geen probleem met je landcode.

Erik

15. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Klopt. Versie Pas in versie 5 is het FASST protocol aangepast. Er ontstonden toen problemen met clone ontvangers.

Alle andere Futaba protocollen voldeden al aan ETSI 1.8.1. Een aanpassing was daarom niet nodig.

16. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Zolang je niets veranderd (update) kan je alles gewoon blijven gebruiken zoals het nu is. Wanneer je een zender gaat updaten zal de nieuwe software rekening (moeten) houden met de aangepaste regels. Ontvangers die je niet kan updaten kan je dus na een zender update niet meer gebruiken.
    Met andere woorden, systemen zoals DSM2 worden niet meer ondersteund en zullen dus "uitsterven".

17. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Originele Futaba FASST ontvanger zijn niet door de gebruiker te updaten, maar werken probleemloos samen met het FASST zenderprotocol dat voldoet aan ETSI 1.8.1.

18. blaauwen

blaauwen

Lid geworden:
    15 aug 2004
    Futaba
    Inderdaad de Futaba ontvangers werken probleemloos.... maar vind ik wel schuwduur geworden afgelopen tijd. Een R7008SB voor ruim over de 100 euro, ik weet het is S-Bus, 14 kanalen maar dan zit je ook vast aan dure S-bus hubs, dure S-bus servo's als je ook de volledige 14 kanalen wilt gebruiken.. Natuurlijk zijn er ook andere Futaba FASST ontvangers maar die doen toch ook nog een flinke aanslag op de financiën. Ik begrijp best dat we geen goedkope hobby hebben, maar "ons ben zunig". :)

Laatst bewerkt: 20 aug 2015
  19. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Dsm2 ontvangers zullen in nieuwe zenders ook gewoon ondersteund blijven worden. Spektrum graaft anders zijn eigen graf. Het is niet te doen om even 20 nieuwe ontvangers van 100 of meer euro te kopen bij een nieuwe zender. Dsm2 ontvanger verkoop verbieden werkt even goed en is geen enkel probleem.

20. Erik van Nes

Erik van Nes

Lid geworden:
    5 jun 2004
    Tadango,

Dsm2 ontvangers zullen ondersteund blijven worden door de huidige zenders. Nieuwe (Spektrum) zenders moeten voldoen aan het genoemde nieuwe protocol en ondersteunen dan geen Dsm2 meer (een keuze van Spektrum zelf). Welke Spektrum ontvangers kosten € 100 of meer? Bij Futaba ken ik dat wel, maar ook goedkopere en natuurlijk kloon ontvangers. Sommige FrSky/Orange ontvangers hebben een update/link aansluiting en zijn update baar, anderen (met name de vier kanaals) niet.
    Lees bovenstaande posts nog eens door. Het meeste was eigenlijk al gezegd.

Spektrum: heeft al verschillende eigen graven gegraven, dat is niets nieuws.

groet,

Erik

Deel Deze Pagina