dunne vleugels?

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door specialpainter.nl, 1 jan 2015.

1. MusMus

MusMus

Lid geworden:
    28 nov 2014
    wel/niet washout gebruikt, geen namen bij de profielen, advies flapstanden. kreeg ze als PDF en kon ze dus niet aanpassen en mijn eigen profiemalletje omheen ontwerpen. geen uitleg over de vliegeigenschappen van de vleugel of uitgangspunten. Leek een beetje "uit de losse pols ontwerp" en bouwen maar, tegen de Zone vleugel die een duidelijk ontwerpdoel voor ogen heeft,en de resultaten onderbouwd met de computersimulatie programma's.

Ik ga niet zeggen dat de ene ontwerp methode beter is dan de andere, ik voel me gewoon meer thuis in de manier waarop de ZoneV2 besproken/ontworpen is.

De site van loet laat heel mooi zien hoe een vleugel te baggen, maar laat geen licht schijnen over het ontwerp van de Tantalus.

2. Loet Wakkerman

Loet Wakkerman

Lid geworden:
    8 jan 2006
    Hatseflatsontwerp ;-)

bobt vindt dit leuk.
  3. jmk1

jmk1

Lid geworden:
    15 jun 2015
    Het hatseflatontwerp functioneerd volgens mij prima. Bovendien heb ik van Bart begrepen dat er ook veel over nagedacht is.
    ik zou graag de 8c profielen in pdf willen ontvangen, zodat ik ook kan gaan plakken :)

Huey en specialpainter.nl vinden dit leuk.
  4. Loet Wakkerman

Loet Wakkerman

Lid geworden:
    8 jan 2006
  5. Niels1275

Niels1275

Lid geworden:
    13 jul 2012
    Mooie van de tantalus is ook dat je er meteen een soort lifestyle bij kado krijgt!

En ZONEV2FOREVER klinkt gewoonweg niet

6. specialpainter.nl

specialpainter.nl

Lid geworden:
    24 mrt 2012
    TANTALUS FOREVER!!

crins en Niels1275 vinden dit leuk.
  7. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    ZONEV2'sARENOTFOREVER
    Weet ik nu uit ervaring. :( ;)

8. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Voetzoeker!

DirkSchipper vindt dit leuk.
  9. MusMus

MusMus

Lid geworden:
    28 nov 2014
    jmk1 en Niels1275 vinden dit leuk.
  10. jmk1

jmk1

Lid geworden:
    15 jun 2015
  11. de materiaalverzamelaar

de materiaalverzamelaar

Lid geworden:
    27 sep 2006
    Geinig....terwijl ik toch bijna een jaar met het ontwerp in XFRL5 ben bezig geweest en Loet de vleugels in de praktijk getest heeft...maar dat is inmiddels een flinke tijd geleden...

Cheers

Bart

specialpainter.nl vindt dit leuk.
  12. specialpainter.nl

specialpainter.nl

Lid geworden:
    24 mrt 2012
    kan rustig beweren dat de tantalus profielen meer dan doordacht zijn en een heel duidelijk ontwerp doel hebben. Althans ik spreek voor mijzelf. de t8c vind ik een echte floater, goedmoedig, zeer gevoelig voor thermiek en een goede allround kist. de werphoogtes die ermee behaald worden zijn meer dan prima.Na bestudering vd profielen kan ik dit er ook wel zo ongeveer uithalen..... de Tantalus dp met smallere koorde en dunnere vleugels is meer geschikt voor het af leggen van afstanden, iets kritischer op stuurfouten, lastiger met veel turbulentie dan de t8c, loopt bovengemiddeld en gooit in mijn geval lekker hoog. Gezien aan de profielen mag je dit ook verwachten. Ik kan uit ervaring melden dat het aanpassen vd profielen zoals Loet die aanlevert weinig extra's oplevert id praktijk, elke keer bewees de ''originele'' tantalus dat die het beste was/is. Over de manier van ontwerpen heb ik weinig recht van spreken, ben in iedergeval blij dat de tantalusevolutie heeft plaatsgevonden door heel veel te testen in de praktijk, door een aantal mensen, zodat door de feedback die zij gaven Bart en Loet weer aan de slag konden. hatsaflats, weer een goed tantalustype erbij!Al dat werk gedaan door die 2 zorgt voor een aanzienlijke groep mensen die daar heel erg veel plezier van hebben. Hoewel ''uit de losse pols'' ontwerpen mijn specialiteit zijn, zou men de tantalus en de ontwerpers daarvan erg tekort doen om die ontwerpen zo te noemen. Het belangen loos delen van de informatie en hulp is een groot goed en zorgt voor een gezonde toekomst binnen f3k nederland. TANTALUS FOREVER!! hoewel die commerciƫle kisten ook best aardig zijn hoor.....;)

Ps. Bart, hoe gaat t met het nieuwe romp-ontwerp?Vind de huidige romp n beetje een uit de losse pols creatie.....lol;)

13. de materiaalverzamelaar

de materiaalverzamelaar

Lid geworden:
    27 sep 2006
    Vincent,

Ik heb al weer een tijdje allerlei nieuwe ideen....wie weet komt er tzt weer iets "nieuws"....de huidige romp is idd aan verandering toe...
    Cheers

Bart

j.knippels en specialpainter.nl vinden dit leuk.
  14. specialpainter.nl

specialpainter.nl

Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Roddels doen idd de ronde, wanneer zien we iets van plaatjes?

15. MusMus

MusMus

Lid geworden:
    28 nov 2014
    Oh sorry Bart! Het is helemaal niet de bedoeling andermans werk af te branden. Ik heb me echt suf gezocht naar verder info over de tantalus maar er lijkt online erg weinig over te vinden.

Als nieuweling m'n eerster fullsize bouwen kon het toch niet laten het beste en nieuwste te willen voor de eerste poging, en kon niet echt argumenten vinden om voor de tantalus te kiezen. Nu ik er een maandje met de Zone vlieg merk ik wel dat een kist die wat tolerant is voor foutjes met vliegen echt een voordeel kan zijn om langere vluchten te halen. 't is best moelijk.

Ben wel erg blij met mijn model en vind hem lekker vliegen. Clubgenoot Peter heeft even een testvluchtje gedaan. Hij vliegt normaal de grote F5J kisten, maar 2e poging wist hij zo weg te klimmen, Hij vond hem vrij stabiel.

Wellicht kom ik nog eens terug op mijn keuze en bag ik een Tantalus vleugel. we zullen zien. Ben voorlopig nog niet uitgebouwd.

-Rasmus

16. de materiaalverzamelaar

de materiaalverzamelaar

Lid geworden:
    27 sep 2006
    Rasmus,

Geen enkel probleem hoor als je tzt wat meer informatie moet je het maar zeggen, ik hoop dat ik het nog terug kan vinden op mijn PC :)

Vincent,

Dat gaat nog wel even duren..

Cheers

Bart

specialpainter.nl vindt dit leuk.
  17. j.knippels

j.knippels

Lid geworden:
    12 jun 2006
    Hatseflats. Heeft iemand al patent op die naam?

specialpainter.nl en jmk1 vinden dit leuk.
  18. specialpainter.nl

specialpainter.nl

Lid geworden:
    24 mrt 2012
  19. j.knippels

j.knippels

Lid geworden:
    12 jun 2006
    Ik vlieg Tantalus. Dan weet ik dat mijn klassering tijdens wedstrijden niet aan het toestel ligt.

crins en specialpainter.nl vinden dit leuk.
  20. dwarswind

dwarswind

Lid geworden:
    8 apr 2013
    Dus als het goed begrijp zit de Arctus in dezelfde bloedgroep van de Tantalus.
    Of sla ik nu de plank compleet mis.

Laatst bewerkt: 23 jun 2015
    Loet Wakkerman en specialpainter.nl vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina