Durafly Supermarine Spitfire Mk 24 with Retracts/Flaps/Nav Lights

Lekker gevlogen, veel mooie starts en landingen op ons hobbelveld. Uiteraard de minst mooie op de film gevangen, maar toch bij deze het filmpje.

Hugo

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, de motorverbouwing is gebeurd:

Motor ingepakt in tape:
IMAG0700_zpsdc46f946.jpg

As afgeslepen:
IMAG0701_zps98687234.jpg

Oude en nieuwe set-up:
IMAG0702_zps6184f9dd.jpg

Oude set-up, 750kv, 35A ESC, 11x7x4 prop:
IMAG0703_zps3a0fcc69.jpg

Nieuwe set-up, 1800kv NTM 3536, 60A ESC, 8x6x2 prop:
IMAG0704_zps493c8931.jpg

Draden met een trekdraadje door de romp voeren:
IMAG0705_zpsb5669288.jpg

't Is even proppen, maar het past zonder snijwerk:
IMAG0707_zps6d6f471d.jpg

Doorgevoerd. Je kan er net bij:
IMAG0709_zps97ce15da.jpg

Net de draairichtingtest op z'n plaats:
IMAG0710_zps8011c9ff.jpg

Past op de originele positie.

De prop zit er inmiddels ook op. Het vermogen is lijkt zo statisch niet erg indrukwekkend, ik denk dat de prop te hard draait om zo in de hand hard te trekken. Eenmaal op snelheid hoop ik dat het veel snelheid oplevert. Ik heb ook nog een 8x8x2 liggen, dat schijnt de max te zijn. De spinner moet ik nog even bestellen.

[EDIT]Net even gemeten met de watts-up meter, en de ESC gecalibreerd. Hij voelt nu goed sterk, en hij trekt 61,43A! Piekvermogen 660,3W, pack was bijna vol, net geen 12,6V meer na een paar keer gasgeven en proberen. Dat is denk ik wel genoeg! De stock set-up is geloof ik ongeveer de helft van dit vermogen. In de lucht zal het net ietsje lager uitvallen, net onder de 60A, due de 60A Turnigy Plush ESC zou het ook goed moeten houden bij langere speed runs.[/EDIT]

Hugo

Laatst bewerkt:
't is een beetje een solo act, dit topic, ik hoop dat er binnenkort ook anderen leuke zaken te melden hebben!

Vandaag met acrylverf uit een tube van de Karwei aan de slag. 't Is niet erg mooi / netjes, maar mooi genoeg voor 100km/hr op 40 meter afstand.

Ik heb de buitenlijnen van de te schilderen vlakken met een dikke stift aangegeven. Voor de druppelvorm bovenop heb ik een malletje van papier gemaakt, eerst van de linker kant en toen dubbel gevouwen uitgeknipt om de rechter kant symmetrisch te krijgen:
IMAG0712_zps554d6b49.jpg

Lijntjes:
IMAG0713_zpsb8d1d704.jpg

En nu ligt alles te drogen, ook de zelf gemaakte decals hebben net een laagje decal sealant gekregen:
IMAG0714_zpsb9eedd49.jpg

Morgen de decals uitknippen en plaatsen. Ook zou de nieuwe spinner morgen binnen moeten komen, dan is hij echt helemaal af.

Hugo

Dank jullie wel! Hij vliegt ook erg goed met de nieuwe set-up. Erg snel, redelijk stabiel zover je dat met windkracht 4,5Bf kan beoordelen. 4 minuten gemixed gevlogen, veel half gas en een viertal speedruns, 1500mAh gebruikt uit het 2200 pack. Geen slechte score, en bij minder wind denk ik nog te verbeteren. Het waaide eigenlijk te hard voor goede vluchten vandaag.

Hugo

Zo, het modificatie traject is begonnen:

'Bushplane' wielen, 65x18mm, passen perfect:

IMAG0680_zps49987de1.jpg

Ik heb dezelfde set wielen besteld en inmiddels ook opgehaalt bij RC Technics is bijna om de hoek;)

Maar ze klappen op de rand van de uitsparing voor de wielen bij het inklappen, na het mechaniek los gehaald te hebben blijkt dat ze er ook qua diepte niet ver genoeg in gaan en de dekplaatjes iets open staan.
Zijn er no andere met deze ervaring?

De wielbakken in de vleugel ruimer maken zie ik niet zitten, dat wordt er niet mooier op.
Dus alles weer standaard terug gezet:(

Jan

Mijn kistje heeft nu ook gevlogen tijdens een modelvliegvakantie.
Vanaf kort gras stijgt hij prima op, wel eerst even wat up erin houden anders duikelt hij voorover. Snelheid is prima ! Niks aan doen. Wel oppassen met landen want het kistje is kwetsbaar.

Oeps, late reactie; gewone spuitbus acrylverf van de Action, niet van de Karwei. Wel een beetje aftand houden zodat de drijfgassen het model niet raken, maar de verf wel. Mijn FunCub is wel met Karwei acryl gespoten, ook geen probleem. Details verf ik met de kwast / penseel en tubes acryl, ook van de Karwei.

Vandaag voor het eerst gevlogen met Turnigy Nano-Tech 2650 25-50C packs gevlogen, packs mogen nog zwaarder voor goed zwaartepunt. Veel vermogen, maar ja, als je dat ook vaak gebruikt... Timer op maar 4 minuten en toch nog 2350mAh geladen, en het pack kwam heet uit het toestel. Ik ging wel een minuut over de tijd, door twee doorstartjes. Timer terug naar 3,5 minuten en toch maar eens de Quanum telemetrie aansluiten.

Hoe is het met de andere piloten?

Hugo

Laatst bewerkt:
Ik moet dat maar eens testen dat spuiten op afstand.

Veel makkelijker en lichter dan de hele boel met een acryl verf bedekken..

Vanavond gevlogen, en besloten dat de 1800kv setup eruit gaat. Het vliegt leuk, maar 3 minuten lol en dan is de boel al leeg.

Op aanraden van het RCGroups topic; standaard motor, Stuka prop en spinner, en 4S accu. Ik heb 4S Zippy Compacts, 2200mAh besteld. Nauwelijks zwaarder dan de 3S.

Hugo

heel verstandig deze ntm motoren zijn niet van de beste kwaliteit, de assen buigen of breken, ik wil in ieder geval geen ntm motoren meer hebben, bij mij is door zo,n ntm motor een vliegtuig vernield, kijk maar eens op de topic van de dogfighter daar hebben meer personen problemen met deze motor.

Geen problemen met deze, noch met de andere NTM motoren die ik tot nu toe heb. Een keer een gebogen as na een zeer slechte landing die ook een prop kostte, nieuwe as binnen 2 dagen thuis (meteen 3 besteld) voor maar een paar euro.

Vandaag de nieuwe packs gepast, 4S2200 35C Zippy Compact:

IMAG0881_zps44a13e49.jpg

Past krap zonder snijwerk. Misschien dat ik toch iets ga snijden om hem iets lager te leggen. Wel vreemd, het zwaartepunt wordt op 55-60mm aangeraden. Ik heb het nooit echt gechecked, het ding vloog goed 'out of the box'. Het nieuwe pack weegt 246 gram. Het zwaartepunt heb ik nu gecheckt, zit op 70mm. En mijn vorige packs waren 50 gram lichter, dus hij zou toen erg staartlastig geweest moeten zijn. Maar dat was hij voor mijn gevoel echt niet. Vreemd.

Vliegklaar zit ik overigens nu op 1.320 gram. Het origineel met 3S pack zou 1.200 gram moeten zijn, volgens het boekje. OK, 50 gram accu, 70 gram verf, denk ik dan maar. Misschien morgen avond vliegen, als het weer mee zit.

Hugo

Gevlogen; dit is voor mij de ideale set-up:

Standaard motor, iets grotere ESC (ik heb er een 60A Plush in zitten), 2 blads 11x10 APC-E prop, 4S2200 35C Zippy Compact accu's. Zwaartepunt perfect zonder schuiven of gewichtjes, voldoende snelheid, en goed handelbaar, vliegtijd naar 6 minuten (of 8, als je niet aldoor zo jaagt als ik)

Hugo

Back