Durafly Tundra 1300mm bush plane info + review

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Justapoke, 10 dec 2015.

1. dries_neyrinck

dries_neyrinck

Lid geworden:
    14 aug 2013
    Ha, hiersie, het schandaal van Schipluiden! Is dat nu nog niet af? :p

(PS we hebben nog behoorlijk doorgevlogen nadat je weg was, en nadien nog behoorlijk doorgezakt ook :) )

2. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Goed vliegertje! ook bij een briesje!
    Filmpjes over het strand zijn mooi geworden! Goed 'getuned'...
    Gr Bas

3. Justapoke

Justapoke

Lid geworden:
    9 dec 2012
    Zeker mooie filmpjes, ook leuk om het veld van Rozenburg weer eens te zien.. goede herinneringen aan met de HK fly-in van afgelopen jaar! :)

4. morgoth924

morgoth924

Lid geworden:
    28 jul 2005
    Heb hem gisteren in elkaar gestoken en ga er dadelijk mee vliegen, ben benieuwd.

5. morgoth924

morgoth924

Lid geworden:
    28 jul 2005
    Stevige bries op het vliegveld, maar succesvolle maiden uitgevoerd. Met flaps op iets meer dan 45° wint de kist enorm snel hoogte.
    Wel met een 2200mAh 3S lipo ipv de geplande 2300mAh 4S LiFePO, die laatste accu vindt de regelaar niet lekker, laat zeer snel het vermogen terug lopen.
    Ik vermoed dat de regelaar de accu als 4S lipo herkent, en dan het vermogen afzwakt omdat de spanning te ver zakt. Moest maar eens de handleiding van de regelaar opzoeken om hem iets anders wijs te maken, als dat al mogelijk is.

6. Justapoke

Justapoke

Lid geworden:
    9 dec 2012
    Heb je een Watt/Ampere meter? Zonder een meting raad ik je sterk af om met de standaard prop op 4S te vliegen, ik denk dat ik wel met zekerheid kan zeggen dat je ESC anders straks in de fik staat!

En heb je de temperatuur van je motor gecontroleerd? Hoe lang heb je zo gevlogen?

7. morgoth924

morgoth924

Lid geworden:
    28 jul 2005
    Ik heb niet met een 4S LiFePO gevlogen, wel met een 3S LiPO, regelaar, motor voelden na 6 min. vliegen helemaal niet warm aan.
    4S LiFePO is 13,2 V nominaal, zal morgen eens meten wat het geeft, doe ik trouwens altijd.

8. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Denk dat de regelaar 4s lipo ziet en daarom terug regelt inderdaad. Zal niet werken tenzij je de afslag kan aanpassen.

9. Justapoke

Justapoke

Lid geworden:
    9 dec 2012
    Ik zie nu inderdaad pas dat je LiFePO schreef.. sorry heb het dus verkeerd gelezen. Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe regelaars daar mee om gaan. In de settings heb je normaal ook alleen Lipo of NiHm als optie. Ik ben een LiFePO setting dus nog nooit tegen gekomen bij ESC's

10. morgoth924

morgoth924

Lid geworden:
    28 jul 2005
    Ik heb een jeti spin waarop ik het afslagvoltage zelf kan aanpassen, als het met de aerostar regelaar niet lukt, komt die er in.
    Eerst maar eens proberen met NiHm settings, ik hou jullie op de hoogte.

Over het toestel: erg makkelijk te assembleren, materiaal ziet er op het eerste gezicht zeer degelijk uit. Hoe het zich houdt op lange termijn, zal moeten blijken. Handleiding is goed, hier en daar komen de maten van de gebruikte schroefjes niet overeen tussen tekst en foto, heb dan maar de maten genomen die op de foto's staan en dat bleek telkens goed te passen.
    Als je de vleugels verwijdert voor transport, heb je wel even werk, als je zoals ik op een club vliegt en een ganse namiddag blijft, is het allemaal zo erg niet.
    TIP: magnetisch schaaltje ernaast zetten om schroefjes in te droppen!

Laatst bewerkt: 26 mrt 2016
  11. Justapoke

Justapoke

Lid geworden:
    9 dec 2012
    De schroefjes zijn wel erg klein inderdaad. Ik verwijder mijn vleugels niet, maar als ik dat zou moeten doen zou ik zeker de schroeven door wat grotere (inbus of torx) vervangen.
    Magnetisch schaaltje is ook wel een goed idee ja :)

Er is overigens ook een program card voor de Aerostar / Durafly regelaars beschikbaar. (als het goed is werken ze beide)

http://www.hobbyking.com/hobbyking/...tronic_Speed_Controller_Programming_Card.html

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__72601__Durafly_ESC_Programming_Card.html

12. morgoth924

morgoth924

Lid geworden:
    28 jul 2005
    Met behulp van de bliepjes heb ik de regelaar ingesteld op NiMh, laagste cut-off, hierna behoudt de regelaar het vermogen, 4S LiFePO is wat dit betreft geen probleem meer.

Dan eens kijken hoeveel stroom er vloeit.
    Even statisch getest op 3S LiPO & 4S LiFePO, resultaten zijn bemoedigend: 30A op 3S LiPO, 27A op 4S LiFePO, beetje minder dus, maar meer dan voldoende om te vliegen, zo lijkt me (volgas is zelden nodig).
    Nu nog bevestigen met vluchtgegevens.

[​IMG]Tundra static 3S LiPO

[​IMG]Tundra static 4S LiFePO

13. Justapoke

Justapoke

Lid geworden:
    9 dec 2012
    Ik snap alleen de reden niet waarom je LiFePO wilt gebruiken?

Is dat omdat je niets anders hebt liggen, of heeft het een andere reden? Een goede 1800 / 2200mah 35 of 40C kost een 10,- tot 15,- Euro dus waarom moeilijk doen.. je zou normaal met een goede 3S ongeveer 36A static moeten trekken.

14. morgoth924

morgoth924

Lid geworden:
    28 jul 2005
    Omdat het kan, omdat ik de accu heb liggen, omdat ik ze met 10A ongebalanceerd kan laden (kan met lipo ook, maar of dat lang goed blijft gaan?), omdat de tundra het gewicht kan hebben...

Heb ook de geschikte 3S lipo's, heeft ie trouwens al mee gevlogen. Ik gebruik deze lipo's ook in andere kisten. De lifepo zat in een calmato die finaal gecrashed is, momenteel geen andere kisten vliegklaar die geschikt zijn voor deze accu, vandaar mijn vraag.

Ondertussen weet ik het antwoord en ga ik het gewoon al vliegend proberen.

15. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Life zo ongebalanceerde laden heeft ook nadelen.... Alleen een stuk minder dan lipo :) Ze slijten wel iets

16. morgoth924

morgoth924

Lid geworden:
    28 jul 2005
    Mijn ervaring tot nu toe is positief: accu is in gebruik sinds 2007, op het veld altijd ongebalanceerd geladen met 10A
    Als ik 's avonds thuis kom, wordt ie gebalanceerd geladen op 1C, cellen wijken nooit meer dan een honderdste volt af.

Terug over de tundra: iemand al mee vanop water gevlogen?

17. Jan Belt-CP V2

Jan Belt-CP V2

Lid geworden:
    10 mei 2012
    Ik kon de verleiding niet weerstaan dus heb ik er vandaag een besteld, kan hij mooi naast de Sport Cub staan in de hangaar

18. Justapoke

Justapoke

Lid geworden:
    9 dec 2012
    DIe van mij heeft dit weekend fijn lang mijn CZC gestaan. Met beide heerlijk gevlogen !

dries_neyrinck vindt dit leuk.
  19. morgoth924

morgoth924

Lid geworden:
    28 jul 2005
    Afgelopen weekend veel gevlogen met de tundra, zowel met 3S LiPo als met 4S LiFePO, met beide is de regelaar handwarm na de vlucht, power is vergelijkbaar.
    De veel lichtere LiPo ligt helemaal voorin, de LiFePO een heel stuk meer naar achter om het zwaartepunt wat te laten kloppen, maar erg kritisch is het niet, heb ik gemerkt.
    De datalogger heeft er altijd tussen gezeten, maar krijg hem thuis niet meer uitgelezen, geen idee van de werkelijke stroomwaarden tijdens de vlucht, volgende keer nog maar eens proberen.

Nog eens met de zender aan de slag gaan om een beetje down te mixen als de flaps naar beneden hangen, zonder down wil ie een looping beginnen, zo lijkt het wel.

Landen op één wiel bij crosswind, ook leuk!

[​IMG]IMGP1245

20. Jan Belt-CP V2

Jan Belt-CP V2

Lid geworden:
    10 mei 2012
    Ik ben die van mij op mijn gemak in elkaar aan het zetten.

Nu heb ik een vraag voor wat betreft 2 witte buisjes zo dik als een rietje en ongeveer 2cm lang, ik kan in de bouw beschrijvng niet vinden waar deze thuishoren, ik dacht eerst misschien in de 2 veertjes maar daar vallen ze zo uit.

Wie kan mij helpen??

Deel Deze Pagina