Het wordt een herhaling van zetten en het moge duidelijk zijn dat vooral Henri en nog enige andere critici en ik ons op dit dossier niet gaan vinden; dat hoeft dan ook niet.
Laat ieder zelf bepalen wat hij hiervan vind.
Let wel; ik baseer me op de wetten van de krachtenleer ofwel mechanica in mijn schooltijd en @Ariel: ik heb les gehad van een hele goede en inspirerende leraar. (die overigens ook natuurkunde, vliegtuigmotor-techniek, warmteleer en vliegtuigconstructies en systemen gaf) en Ad, dank voor de steun!
De conclusies van Henri t.a.v. het aparte draaipunt herken en erken ik dan ook niet.
Ook al gezegd: ik geef direct toe dat een paar vectoren een versimpeling van de werkelijkheid zijn, maar wel de belangrijkste van de onderdelen in het krachtenspel.
Ik stel deze versimpeling domweg tegenover de versimpeling: a) een hoogdekker is stabiel een laagdekker niet en ik blijf stellen; die uitspraak, vaak gedaan op dit forum vind je niet terug in de belangrijkste werkende krachten.
Dat er meer zaken in het spel zijn geeft Dirk terecht aan, maar vallen eigen buiten de eerste opzet van mijn betoog.
Het kan best zijn dat je uit andere overwegingen tot de conclusie kan komen dat een hoogdekker zekere stabiliteits of andere voordelen heeft t.o.v. een laagdekker als bijvoorbeeld beginnersvliegtuig maar dat is niet wat de zegslieden van a) in het algemeen bedoelen.
...............
Wellicht nog een anekdote waaruit blijkt dat mijn critici zich in goed gezelschap bevinden:
Ik ben goed bevriend geweest met Justus (Joep) van Hattum, een grootheid in de modelbouwwereld vanaf de jaren 30 tot 60 maar ook de ontwerper en medebouwer van de FK53.
Hij vertelde mij dat Frits Koolhoven van mening was dat 'Laagdekkers omvielen in de lucht ' en daarom geen toekomst hadden. (dit is de tijd van de opkomend Messerschmits en Spitfires!)
Toen hij ontdekte dat Joep een laagdekker aan het bouwen was heeft hij verordineerd dat het minstens een schouderdekker moest worden: in dat stadium kon de romp niet meer aangepast worden en Joep heeft dat dan ook onder protest opgelost met een opgeknikt meeuwenvleugeltje.
@Ariel: ik ben benieuwd naar je bevindingen.