EDF: ampere verschil tussen bench testen en normaal vliegen?

Ik was gisteren aan het testen met de volgende EDF/motor combinatie:

EDF: HobbyKing Online R/C Hobby Store : EDF Ducted Fan Unit 7Blade 2inch 51mm

Motor: HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT 2040 (130L) 4850kv Brushless Inrunner

Toen ik de watt meter er tussen deed zag ik dat de motor op vol vermogen (3S) ruim 44 ampere verstookte en toen fikte direct de boel door.

Mijn vraag is nu, is de gebruikte motor nu totaal niet geschikt voor deze EDF of is het gewoon onverstandig om in een bench test helemaal voluit te gaan? (en zal het probleem zich bij het vliegen op vol gas niet voordoen)

Wat is er doorgebrand? De motor of de regelaar. Als je een Watt-meter tussen de accu en de ESC plaatst, wordt de kabellengte tussen ESC en accu flink langer. Veel ESC vinden dit door de toegenomen zelfinductie niet fijn en worden erg heet.

Een stroom van 44 A door een motor die is gespecificeerd voor een maximum van 25 A is best een flinke overbelasting. Daar staat wel tegenover dat de motor heel goed wordt gekoeld.

Weet je zeker dat de Wattmeter de juiste waarde aangeeft? Mijn Wattmeter had een verzegelde instelpotmeter, maar de productiemedewerker die de ijking moet uitvoeren, was blijkbaar niet aanwezig. Het apparaat gaf 50% te veel aan...

Je hoort vaak dat het stroomverbruik op vol vermogen tijdens de vlucht (veel) lager is als op de grond. Met propellervliegruigen heb ik dat nooit door metingen bevestigd kunnen krijgen. Eigenlijk ben ik best nieuwsgierig naar de ervaringen van anderen op dit gebied.

De motor was doorgebrand, 3 minuten later kon ik m'n handen er nog aan branden. De 40A ESC die ik gebruikte was ook aardig heet (maar misschien kwam dit door de motor die het begaf).

Ik heb gelukkig nog twee vervangende motors + EDF units liggen (de EDF unit was deels gesmolten door de warme motor), ze komen in een dual EDF depron project. Tijdens het bouwen blijf ik uit de buurt van 100% throttle en ik zal de watt meter eens mee de lucht in sturen om te kijken wat er nu tijdens de vlucht aan maximum ampere getrokken wordt (als ik daar heeeel even volgas ga :D).

Hoi douwe,

Ik heb bijna dezelfde set-up en bij mij gaat alles gewoon goed. In de reviews staan ook genoeg mensen die met precies dezelfde set-up vliegen en waarbij ook alles prima gaat.

Nog even over de bench test.

Op een bench test moet de motor lucht heel erg versnellen. De inlaat-luchtstroom beweegt met 0m/sec, omdat het een bench test is. De uitstroom is veel sneller dus de versnelling (a) ligt hier erg hoog.

Als je vliegt hoeft de motor het vliegtuig niet meer te versnellen, het vliegt immers al. Wat een motor dan doet is de weerstand overwinnen zodat het niet afremd. Deze kracht is kleiner en dan trek je ook minder amps. Ook wordt de unit dan gekoeld door de lucht, dus kun je in theorie ook meer ampères trekken.

De motor gaat tijdens de vlucht niet ineens veel sneller draaien omdat deze minder kracht hoeft te leveren, hij trekt dan alleen minder stroom. Een 4800kv motor wordt in de lucht niet meteen een 5500Kv motor.

Hoeveel het verschilt kun je niet weten, dat ligt eraan hoe het vliegtuig wordt dat je eromheen bouwt.

Toch zul je ooit een keer in je vlucht moeten versnellen of vertragen (namelijk bij de start, of wanneer je throttle wisselt). Neem dus altijd wat marge...

ik zou in dat soort fans geen 20mm motor meer zetten deze kunnen nooit dat soort vermogens goed leveren
kijk eens naar 24mm motors en dan met minder kv die kunnen veel beter dit type fan aan
een 20mm motor zou ik gebruiken voor een 3 blads fan geen 7 blads

gr albert

douwe

lijkt mij een goede keuze
kan in ieder geval het vermogen beter aan
het kan zijn dat je de fan iets moet aanpassen voor de dikte van de motor
maar een dremel met een schuur rolletje doen wonderen

succes he
en laat even weten hoe hij het doet
voor ons ook leuk om te weten wat we moeten hebben als we het willen toepassen;)

gr Albert

douwe

lijkt mij een goede keuze
kan in ieder geval het vermogen beter aan
het kan zijn dat je de fan iets moet aanpassen voor de dikte van de motor
maar een dremel met een schuur rolletje doen wonderen

succes he
en laat even weten hoe hij het doet
voor ons ook leuk om te weten wat we moeten hebben als we het willen toepassen;)

gr Albert

Hmm, zie net dat de shaft op die moter slechts 2 mm is, daar zijn niet van die EDF shafts op te zetten. Ik speur nog even verder :D

Edit: deze zou misschien gebruikt kunnen worden: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=10587

Laatst bewerkt:
edf

Je kan ook even bij elbehobbysupply Online-Shop kijken, deze heeft nu de topband motoren 4500kV en 64mm 5 blads edfs binnen voor een aangename prijs. Ik vlieg hier nu ook mee, 600gr stuwdruk bij 3 cellen. statisch een 37A maar in de vlucht een stuk minder.
Ik gebruik ze in de L159 Alca van LM models.

Voordeel, hij zit in Nederland en kan je ook nog advies geven!

Je kan ook even bij elbehobbysupply Online-Shop kijken, deze heeft nu de topband motoren 4500kV en 64mm 5 blads edfs binnen voor een aangename prijs. Ik vlieg hier nu ook mee, 600gr stuwdruk bij 3 cellen. statisch een 37A maar in de vlucht een stuk minder.
Ik gebruik ze in de L159 Alca van LM models.

Voordeel, hij zit in Nederland en kan je ook nog advies geven!

Interessant! Wat moet dit ongeveer kosten?

Introductieprijs: € 15,50/stk
Ook verkrijgbaar met de bijbehorende 64mm 5 blads ducted fans!
Setprijs € 25,-

staat op de homepage

Mijn vraag is nu, is de gebruikte motor nu totaal niet geschikt voor deze EDF of is het gewoon onverstandig om in een bench test helemaal voluit te gaan? (en zal het probleem zich bij het vliegen op vol gas niet voordoen)
Volgens mij beide.
Als je een motor test op een proef opstelling en een motor van 25A gaat over deze waarde dan moeten er alarmbelletjes gaan rinkelen.
Deze combinatie werkt niet met 3 cellen omdat de kv waarde van de motor te hoog is.
Heb je bij deze mogelijkheid naagedacht of ontgaat mij iets.:confused:;)
Te hoge kv waarde leidt tot de dood van ESC motor of accu afhankelijk welke het meest onderbemeten is.

Laatst bewerkt:
Volgens mij beide.
Als je een motor test op een proef opstelling en een motor van 25A gaat over deze waarde dan moeten er alarmbelletjes gaan rinkelen.
Deze combinatie werkt niet met 3 cellen omdat de kv waarde van de motor te hoog is.
Heb je bij deze mogelijkheid naagedacht of ontgaat mij iets.:confused:;)

Deze combinatie werd door bijna iedereen gebruikt zag ik in de HobbyKing comments en daarom had ik hem besteld. Die 25A specificatie zag ik pas toen het te laat was :rolleyes:.

Ik heb deze motor + EDF ook gebruikt op een Multiplex MicroJet en dat vloog prima (ook op vol vermogen). Het bench testen op vol vermogen was dus alleen niet zo slim...

Laatst bewerkt:
Het verschil tussen statisch en in de lucht is dus groter als ik verwachtte.
Ik heb alleen ervaring met props.
Je weet dus waar je mee bezig bent.;)

In een ver verleden heb ik eens met een vriend een ampere meting gedaan bij mijn Easystar.
Dit bleek bij stilstand zo'n 55 ampere te zijn.
Toen hebben we dezelfde meting gedaan maar dan vanuit een rijdende auto (Easystar door het open dak in de rijwind). Snelheid opgevoerd naar 130 km/uur en nog steeds een meting van ongeveer 55 ampere.

Wie het weet mag het zeggen.

Dat moet een extreme setup geweest zijn omdat er op een Easystar maar een klein propje past.
En dan 55A.:schrik:
Misschien lag de propspeed nog wel hoger dan 130km/u.

Dat moet een extreme setup geweest zijn omdat er op een Easystar maar een klein propje past.
En dan 55A.:schrik:
Misschien lag de propspeed nog wel hoger dan 130km/u.

Als je je bedenkt dat de stock RTF versie met 16A ESC komt, dan vraag ik me wel af wat hij in z'n Easystar heeft zitten.

Het lijkt mij ook enorm veel. :rolleyes:

Back