Een nieuw Bouwproject: De PZL-104 Wilga met 2248mm.

Goeden avond (of zal ik morgen zeggen?)

De laatste paar weken heb ik een heleboel RC spulletjes incl. 3 modellen (FunCub, Parkzone Icon A5 en een Starmax Skyraider A1) voor een leuke prijs kunnen verkopen.
Er zit dus weer een aardige duit in de hobby-kas ;)

Ik heb vorige week in de Aufwind 03/12 een advertentie gezien, dat Lindinger (.at) een Wilga met 2,2 Meter als ARF verkoopt.

De Wilga van Lindinger

De Kist is van Hobby Planet Hobby (China) en is een Hout/Ribben Constructie.
Omdat ik de Wilga altijd al een hele mooie en ook heel aparte Kist vond, ben ik eens gaan kijken wat dat alles moet gaan kosten.
Op het RC-Network.de heb ik ook al het eerste draadje gevonden en na een 4 glaasjes Pernod (hips) heb ik vorige week spontaan op "kopen" geklikt.

wilga-1.jpg


wilga-2.jpg


wilga-3.jpg


wilga-4.jpg


wilga-5.jpg


wilga-6.jpg


wilga-7.jpg



De Wilga is onderweg en wordt vermoedelijk woensdag geleverd.
Mede door de 20% BTW die ik kan aftrekken word deze kist best wel betaalbaar.

De Wilga wordt een sleper met een electro motor (10s).
Ik ben al heel het weekend bezig wat voor een setup ik nu nodig heb, maar ik kom er eerlijk gezegd niet aan uit.
Daarom een paar vraagjes aan jullie.

De Wilga gaat vliegklaar ongeveer 7 - 7,5 Kg. wegen.
Slepen wil ik onze F3J vloot (max 4 Meter, max 3 Kilo) en af en toe een grotere zwever (max 5 Meter, max 8 Kilo).
Ik had al een Hacker A60-20m uitgezocht met een 22 x 10 schroef en een 100A ESC (Opto).
Als Akku neem ik dan 2 x 5s Lipo 5000mAh, dus 10s.
Ik heb hiermee ca. 9753 gr. "Statischer Schub" (Trekkracht)
Is dat wel genoeg voor een 7,5 Kg. Wilga met een 8 Kg. zwever? (totaal ca. 15Kg.)

Omdat het Hacker Set toch behoorlijk duur is, en ik ook nog eens 7 Servo's nodig heb, ben ik eens gaan "rondneuzen" wat er zo aan de andere kant van de wereld word gemaakt.
Ik ben dan bij toeval op dit set gestoten in een Duitse Webwinkel.

Antriebsset mit Torcster motor A5330/11-225 596g, ESC, UBec etc...

Met 10s en een APC 20x10 E heb ik ca. 66,8A ca. 2470 Watt, ca. 10087g Standschub, ca. 73% Wirkungsgrad.
Dat hoort zich op papier allemaal heel goed aan, maar is het wel genoeg voor mijn doel?
De prijs in in ieder geval heel goed, als je bedenkt dat de Hacker motor al bijna zoveel kost.

Als Servo's neem ik Savöx SC-0252MG (10,5Kg/6 Volt).
Die zijn best wel betaalbaar, of kennen jullie (voor de zelfde prijs) betere Servo's?
10,5 Kg. is zeker genoeg, toch?

Zo, weer een lange tekst geworden.
Ik hoop dat jullie me een paar tips kunnen geven mbt. Servo's en Aandrijving.

Groetjes en welterusten,

Jordy
 
En ik maar denken dat ik hard ging....;) Wat 4 glaasjes Pernod wel niet kan doen. Leuk project waar je geen spijt van gaat krijgen. Slepen is écht een van de leukste dingen om te doen. Of je nou zelf sleept of gesleept word.

Ik heb met mijn Alsema Sagiitta achter een Wilga gehangen, wel met brandstof. (het was net een tractor zo ging ie omhoog) Het vliegbeeld is stabiel, een perfecte keuze om mee te gaan slepen. Hier op het forum is genoeg kennis om jouw vragen te beantwoorden. Succes met dit mooie project!
 
De Wilga is er al.

De Wilga is vandaag al geleverd worden.
Best wel een verassing en ook een hele prestatie van Lindinger.
Donderdag besteld en Dinsdag al hier (met een weekend ertussen)
Top!

De foto’s maak ik weer in 800x600 en als link dubbel zo groot voor als je het allemaal beter wilt bekijken.


De Postvrouw moest best wel een zwaare doos slepen.

wil-s-01.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Er zat de Wilga en een "Instelhoek" Meter van Robart in.

wil-s-02.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Zo moet de Wilga eruit zien als alles kaar is

wil-s-03.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Hier nog eens de beschrijving van de Wilga met alle relevante fakten.

wil-s-04.jpg


Klik hier voor een grote foto!


De Doos open gemaakt.
Alles zat er keurig netjes in.
Goed verpakt en met tape ook vastgeplakt zodat niks kan verschuiven.
Prima!

wil-s-05.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Eventjes alles uitpakken en controleren

wil-s-06.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Ik heb hier duidelijk meer plaats voor nodig als bij de „Flappie Pro“

wil-s-07.jpg


Klik hier voor een grote foto!


wil-s-08.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Toen de romp uitgepakt en bekeken

wil-s-09.jpg


Klik hier voor een grote foto!

Aan de bovenkant kan ik een luik openen en zo dus de accu’s beter wisselen.
Heel praktisch.

wil-s-10.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Ziet er allemaal heel goed uit.

wil-s-11.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Toen heb ik alles met een weegschaal gewogen om te kijken hoe zwaar de Wilga zonder RC weegt.
Als eerste komt de romp aan de beurt.

wil-s-12.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Dan de Cowling

wil-s-13.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Het Zijroer

wil-s-14.jpg


Klik hier voor een grote foto!


De CFK Buis voor de vleugels met nog een houtstaafje erbei

wil-s-15.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Het hoogteroer.
Ook hier is weer alles heel goed verwerkt.

wil-s-16.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Toen waren de vleugels aan de beurt.

wil-s-17.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Ik vind vooral de „voorvleugel“ (?) van de Wilga heel interessant om te zien.
Dit zorgt ervoor dat de Wilga nog langzamer kan vliegen en landen.

wil-s-18.jpg


Klik hier voor een grote foto!


De onderkant met de 2 luikjes voor de servo’s

wil-s-19.jpg


Klik hier voor een grote foto!


En tot slot nog de rechter vleugel

wil-s-20.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Ook hier is alles heel goed verwerkt.
De ribben zie je heel mooi en de afwerking is voor dit geld echt goed te noemen.

wil-s-21.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Ik ben heel tevreden over de kwaliteit van het bouwpaket.
Alles ziet er goed uit, met hier en daar een heel klein schonheidsfoutje zoals een belletje onder de Folie. Die kan ik er zelf uitstrijken dus niet zo erg.

Ik heb alles precies gewogen en hier het resultaat.

- Romp = 1274 gr.
- Cowling = 178 gr.
- Kleinteile met Tank = 422 gr.
- Kleinteile diverses = 92 gr.
- Landingsgestel = 554 gr.
- Cabine "glas" = 301 gr.
- Zijroer = 117 gr.
- Hoogteroer = 178 gr.
- CFK buis enz. = 163 gr.
- Linker vleugel = 543 gr.
- Rechter vleugel = 533 gr.

Total gewicht = 4355 gr.

Ik kan dus met een komplete aandrijvingings set (1Kg.), servo’s (350gr.), epoxy en kabels aan ca. 5,9 Kg. zonder Accu’s komen.
Dat ist toch best wel goed denk ik.


Groetjes,

Jordy
 
Laatst bewerkt:
Zo, de "Nachtuil" meld zich weer eens een keer.

Een paar bestellingen zijn zo even de deur uit gegaan.
Ik heb het Torcster Set met een A5330/11-225 en een 20x10 schroef besteld.
De preis is heel goed en er zit gewoon alles bij wat ik nodig heb.

Tevens heb ik 2 nieuwe SLS APL 5s 5000mAh 30+ gekocht.

Nu nog de servo's, maar daar ben ik er ook al bijna uit.
Ik denk dat het Savöx SC-0254MG voor de rolroeren en Savöx SC-0252MG voor de remklappen, hoogte en zijroer worden.
Dan word het wachten tot alles met de post komt en gaat de bouw beginnen.

Groetjes,

Jordy
 
Laatst bewerkt:
... en toen was de hobby-kas weer leeg.

Zo even nog 7 x Savöx SC-0252MG servo's gekocht.
Die zijn met 10,5Kg/6 Volt voor de rolroeren, remklappen, hoogte en zijroer meer als genoeg.
Als "sleep-servo" ook genoeg sterk.
Mocht er toch nog eentje niet goed werken kan ik de sleep servo als reserve nemen.
Als sleepkoppeling heb ik het advies gekregen een Graupner te nemen.
Die zijn niet al te duur en een no-brainer.

Met de bouw begin ik dan vermoedelijk eerst na Pinksteren omdat ik volgende week voor een paar dagen naar Berlijn vlieg en dan daarna 2 weken vakantie heb.

Groetjes,

Jordy
 
Zo, een kleine update.

Het Torcster Motorset inkl. APC 20x10E Schroef is aangekomen.
Dat werkt allemaal goed.
Ook de 2 x 5s 5000mAh SLS Lipos zijn er al en ook die zijn in orde.

Helaas is de Wilga qua kwaliteit toch niet zo goed als ik had gehoopt.
De vleugels passen niet precies en zitten ook nog eens scheef.
Dat gaat zo nooit goed vliegen omdat ik het niet (helemaal) corrigeren kan.
Ik heb dus vandaag het bouwpaket terug naar lindinger gestuurd en moet nu wachten op een nieuwe doos.
Gelukkig is er nog één Wilga op voorraad dus dat is maar een weekje wachten.
De Savöx SC-0252 MG servo's zijn ook al onderweg.
Ik hoop dat het allemaal begin volgende week hier is zodat ik kan beginnen aan de Wilga.

Groetjes,

Jordy
 
The End........

Zo snel kan het gaan.

Vandaag ben ik naar Friedrichshafen in Zuid-Duitsland (mijn schoonouders wonen daar) gereden en heb mijn nieuwe Wilga willen ophalen.
Ook de 7 Savöx Servos zijn inmiddels bij mijn schoonouders aangekomen.
De reden waarom ik mijn schoonouders "misbruik" is de veel snellere postweg en de veel goedkopere prijzen in Duitsland.

Ik heb het Paket open gemaakt en alles eens goed bekeken.
Helaas was het zijroer behoorlijk defect en de romp had best veel deukjes en krassen.
Ik ben er helemaal niet tevreden mee.
Ik heb naar de handelaar opgebeld, de Wilga weer terug gestuurd en krijg nu ook mijn geld (gelukkig) terug.

Best wel jammer, want de Wilga is een heel apart en ook een heel mooi model.
Helaas was de kwaliteit toch niet voldoende.
De andere Wilga's die je kan kopen zijn of te groot of veeeeeel te duur.
Dit is dus het einde van de Wilga voor mij.

Nu zit ik hier best wel gefrustreerd met een complete aandrijving, 2 x 5s Lipos en 7 Savöx servo's; m.a.w. de complete elektronica voor een 6-8 kilo model ligt hier bij mij in de kast.
Alles nieuw gekocht.

Morgen ga ik een paar shops in Zwitserland opzoeken en dan maar weer eens verder zien.
Misschien vind ik wel een leuk model dat bij de aandrijving past (verkeerde wereld :()

Man, hier baal ik echt van.
Ook omdat ik 2 weken vakantie heb en graag wil bouwen.
Alweer één ding geleerd.
Ik koop alleen nog maar grotere modellen als ik ze persoonlijk heb gezien (Schuimpjes uitgesloten)

Groetjes,

Jordy
 
Jammer voor je dat het zo tegen gevallen is!

Kijk eens bij AIRWORLD MODELLBAU.

Daar hebben ze ook een wilga 1:5.

Deze ben ik op het moment ook aan het bouwen.
Het is wel iets meer werk dan een arf, maar het model is de moeite waard!

Succes!

Louis
 
Hoi Louis,

Bedankt voor je tip.
De Wilga ziet er ook mooi uit, maar is met meer als €600.- iets te duur en eerlijk gezegd te veel werk voor mij.

Ik ben vandaag in een paar shops geweest en ik heb een hele mooie "trainer" gevonden.
Het is een Graupner Taxi 2400.
Dit model is al een tijdje op de markt en de baas van de shop vliegt zelf ook een Taxi 2400 als sleper.

Ik heb zijn model eens op m'n gemak kunnen bekijken en ik ben van de kwaliteit overtuigd.
Hij heeft er een Toni Clark ZG 26 inzitten en niet electro, maar dat doet er uiteindelijk niet toe.
Of elektrisch of benzine, de Taxi 2400 schijnt een heel goed model te zijn.
Makkelijk op te bouwen, niet te duur (€60.- goedkoper als de Wilga), alles erbij en met 2,4 meter precies wat ik wil hebben.
Het vliegen van de Taxi 2400 omschreef mij de bezitter als trainer die heel goedmoedig en erg langzaam gevlogen kan worden.
Ook als sleper is deze maschine heel goed zij hij.

Precies wat ik zoek.

Ik heb dus een doos met een nieuwe Graupner Taxi 2400 bouwpakket mee naar huis genomen en ga morgen eens op m'n gemak alles bekijken.
In ieder geval kan ik alle elektronica, die eigenlijk voor de Wilga bestemd was, gebruiken voor de Taxi 2400.
Er ontbreekt alleen nog maar 1 servo voor de sleepkoppeling omdat de Taxi 2 servo's voor het hoogteroer gebruikt.
Ook mijn GR-16 (8 Kanal ontvanger) is dus niet genoeg om dit model als sleper te gaan inzetten.
Daarom ga ik de GR-32 (die bij de MC-32 zat) gebruiken.
Met 16 Kanalen en een dubbele ontvanger is dat bij zo'n groot en zwaar model ook geen overbodige luxe.

Dit draadje is dus nu afgesloten en ik zal een nieuw bouwdraadje voor de Graupner Taxi 2400 maken.

Groetjes,

Jordy
 
Dat is balen voor je als je een model krijgt die niet voldoet. Gelukkig heb een alternatief gevonden, ik hoop echt dat deze aan jouw wensen voldoet.
 
Back
Top