Een Prins willem

Er zijn mij al diverse bouwers voor gegaan.
40 Jaar geleden ben ik bij Herman Ketting in het museuem geweest en we hebben toen gesproken over dit schip. uiteraard boek en tekeningen gekocht.
Dapper gestart met het bouwen maar als snel bleek dat dit model wel erg graag zou worden, Dus toen de romp klaar was besloten om te stoppen met de bouw. Een buurjongetje heeft ernog enige tijd met een touwtje door de singel gevaren.
Toch bleef het knagen om dit model te bouwen.
Dit keer schaal 1: 100 en corel heeft een mooie bouwdoos. Deze aangeschaft van mij eerste AOW.
Ik ben er vanovertuigd dat dit een mooi project wordt en vele uren bouw plezier.
P.S. ik heb de tekeningen nog van Herman Ketting , misschien een liefhebben ( ze zijn iets bechadigd door de tijd)

Tevens mijn dank een Stephen voor vele documentatie.
IMG_1363.JPG
IMG_1364.JPG

Nadat alle spanten gepast zijn heb ik ze gelijmd . Tevens de dekken kunnen plaatsen en moet toegeven dat corel een mooi passen paket leverd.
Hierna begonnen met een latje te passen , even een kwartier in het water en dan geklempt om de deksel van een augurken pot, die heeft de juiste ronding. Nu eerst laten drogen.
IMG_1366.JPG
IMG_1371.JPG
IMG_1374.JPG

Cees als ik je een tip kan geven bij deze kit. Vul het onderste deel van de boeg op met balsa hout en schuur dan de vorm erin. De boeg is erg stomp en maakt een moeilijke knik. Ook de spanten goed afschuinen om knikken te voorkomen. @JDS73 had ook erg veel moeite op dat punt. Het is een moeilijke vorm om te beplanken.

Hoi Cees,

Je bent al lekker op weg!
Vergeet niet je spanten netjes af te schuinen om de plankjes van je onderwaterschip mooi te dragen. Misschien vertellen de tekeningen dat je dit in een later fase moet doen.
De tip van Stephan helpt als je tussen de spanten een opvulling doet van bijvoorbeeld balsahout of lindehout. Het is niet noodzakelijk maar je hebt zo wel een groter oppervlakte om je latjes tegenaan te lijmen.
Bij de boeg zal ik het zeker aanraden.

Ik blijf het project verder volgen aangezien de PW een mooi schip is!

groet,
Peter

Ik zie een mooi schip in wording.
Graag meld ik enkele bemerkingen.
1) je hebt een heel mooie zeeg in de beplanking. :thumbsup:
2) het lijkt er op dat de onderzijde van de geschutsopeningen de lijn van de beplanking volgt. Naar achter toe geeft dit sterk gekantelde geschutsopeningen. Misschien kan je nog even de handleiding en andere documentatie er op naslaan of de onderzijde niet evenwijdig met de waterlijn moet lopen.
3) de 2 achterste geschutsopeningen in het onderste geschutsdek liggen hoger dan de andere. Ik dacht dat die net lager moesten liggen bij dit schip.
4) Zoals Peter al aangeeft, is het de bedoeling dat je de zijkanten van de spanten afschuint zodat de beplanking de spanten over de ganse breedte raken.

Succes,

Herby,
Door jouw opmerking begon ik wel te twijfelen en ben dus nogmaals in de tekeningen en beschrijving gedoken.
De tekening van correl is wel duidelijk en die blijf ik ook aanhouden.
Ik weet dat er meerdere tekeningen van dit model zijn en ook verschillende opvatiingen, Herman Keting bijvoorbeeld. Maar of dat de juiste is weet ik ook niet.
Ik ga eerste door op deze voet. Maar bedankt voor jullie adviezen en opmerkingen.
groet Cees
IMG_1383.JPG

Door jouw opmerking begon ik wel te twijfelen en ben dus nogmaals in de tekeningen en beschrijving gedoken.
De tekening van correl is wel duidelijk en die blijf ik ook aanhouden.
Ze zitten volgens dit plan inderdaad iets hoger dan de rest, maar er komen er nog 2 onder. Ik zal het daar op gehad hebben.
Goed bezig dus. :)

Back