Een Prins willem

De onderdelen voor de trappetjes zijn

124 Treppenwange Holz
125 Treppenstufe Nussholzleiste 0,6x3 mm
126 Puppdecktreppestange Buchenholzleiste 1 x2 mm
127 Profilierstufe Buchenholzleiste “L” 2x2 mm

het onderste trapje (Kampanjedek?) is zo samengesteld. Maar de trapjes op de zijkant zijn ook zo.

Table06.jpg

En het bovenste van het poepdek is een ladder die samengesteld is uit een hoeklijst (2x2 mm.) van beuken als treden en reling van beuken (1x2 mm). Er is daar inderdaad geen tekening van Maar als je de bouwtekening uitvergroot ziet dat er zo uit.
Table02.jpg

Ik heb in kleur het zijaanzicht erbij getekend.

Hopelijk heb je daar iets aan.

Dank voor de bouwbeschrijving.
Ik begrijp dat de ladder naar het kampagne dek dus anders is als wat ik begonnen ben zoek nog even door bedankt voor de tip.

Ik kan je wel een foto laten zien hoe het bij mij zit, maar dat is allemaal net iets anders omdat daar geen bouwpakket is gebruikt. Misschien dat @Pieter Sozef het beter kan laten zien. Die heeft het schip volgens mij ook gebouwd.

begonnen met een stuk reling maar het resultaat is droevig geworden dus eerst maar weer gesloopt en opnieuw begonnen. Mocht er iemand een tip hebben om dit recht te monteren dan heel graag. de houtjes zijn wel erg dun.
IMG_1418.JPG
IMG_1419.JPG

Wat voor mij het makelijkst werkt(e)
Eerst de buitenste en eventueel de middelste "staandertjes" lijmen (rood)
Daarna de vlakke lat lijmen (geel)
Dan de rest aanbrengen (groen).

Maar aangezien de meeste nu toch al aangebracht zijn. Voorzichtig de toppen gelijk vijlen/schuren en dan de bovenlat aanbrengen.
En vooral rustig blijven ;)

upload_2025-4-14_19-58-49.png

Cees, Beter laat dan nooit zeg men wel eens. Ik las mijn naam in een reactie van Stephan Kertész over jou Prins Willem. Het betreft de trappen. Misschien is alles je al duidelijk maar ter ondersteuning: In totaal heeft het model 7 trappen waarvan een één in een laddervorm is, n.l. naar het Bovencamgagne dek.
Als je de bouwtekening nr-2 bekijkt, bij het bovenaanzicht bij nr 124 zie je de trappen naar het bakdek, schuine trappen. Bij nr 125 op het Verdek zie je aan weerszijde van de verschansing twee korte trapjes voor het in en ontschepen. bij nr 124 twee trapje naar het Campagne dek, op jou laatste foto reeds geplaatst. Dan blijft het laddertje over, nr 127. Zie ook detail linksboven in tekening 2. Dit is een verticale ladder zoals Stephan omschreef. Zoals je ziet zijn er meerdere 124 en 125, deze nummers geven de trapbomen en treden aan. De trap als geheel heeft geen nmmer. Echt foto's van de trapjes heb ik niet genomen. Mijn model staat bij mijn zoon thuis dus kan ik die even niet snel nemen. Ik heb wel een foto waar er twee op staan. Succes met de verdere bouw, ziet er goed uit.
DSC_0326.JPG

Back