Een Statenjacht

Ik zou het ook iets anders doen dan hoe je het doet. Op deze manier (op zo'n vierkant blokje) opspannen vindt ik dat je vaak geen mooie ronding krijgt maar meer een knik.

Ik gebruik van alles met een ronding om dikker werk te buigen tot bloempotten en kerstboomstandaarden toe, daar tegen aan en langzaam met een spanband aan trekken. Daar heb ik altijd redelijke resultaten mee.

20170524_165626 (Custom).jpg

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je toch een stoomketel moet maken waar het hout een tijd moet inloggen om door en door gestoomd te worden. Op you tube staan voorbeeld filmpjes. Ik zag er zelfs 1 met een stevige kunstof zak. In elk geval moet de stoom aan alle kanten erbij kunnen, en water afgevoerd. Dat is het idee.
Ja dit is andere koek dan een latje buigen van 5x0,8 mm :)

Hier een YouTube filmpje met een plastic zak. Als stoom kan je een behang afstomer nemen of zo'n stoomreiniger.
Ook denk ik dat je je plank langer moet maken en pas op maat moet maken na het buigen.

Twee of drie dunnere lagen op elkaar lijmen in de ronding?

Dit doe ik meestal en vind ik de beste oplossing. Soms laat ik het een paar weken in het water liggen. Als het door en door nat is dan is elk soort hout makkelijk te buigen. Misschien niet met Ebony. Ik heb het ook met Purple Heart gedaan. Drie maanden in het water. :D

Marcus

Een mooi stukje versiering wat je hier ophangt Mees, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat je gisterochtend met een ander stukkie hout aan het buigen was???:D:D:rolleyes:

:p:p:p dan heb je dat mooi vlot gemaakt Mees, ik zal zoiets nooit weer zeggen, maar het ziet er wel prachtig uit hoor.:worship::worship:

Back