Een Statenjacht

Nou Mees, ik denk dat wij jou gaan missen nu Hillegom niet doorgaat, maarruh spanten 25cm uit elkaar, planken 3cm breed?? Wat een joekel zeg, 1 meter 75 lang of zo???

Het is wel een prachtig schip aan het worden hoor, jammer dat deze constructie straks geheel wegvalt :(:(

Iets minder, 1: 12,5. De romp is iets van 145 cm. Maar met de uitstekende delen voor en achter....straks wat meer.
De beplanking laat ik nog even zitten denk ik omdat er door de zomer waarschijnlijk minder gebouwd zal gaan worden. Af en toe maar iets minder constructieve dingen. Een beetje spelen met m'n nieuwe draaibankje bijvoorbeeld, of een raampje brouwen, dat soort dingen.

Sent from my SM-A202F using Modelbouwforum.nl mobile app

Om toch maar iets te doen te houden een stukje oregon pine bij de houthandel gehaald.
20200408_180026.jpeg

Sent from my SM-A202F using Modelbouwforum.nl mobile app

hmm ziet er mooi uit maar niet echt praktis je moet zoveel mogelijk gewicht in je hul krijgen om er later minder gewicht aan te moeten hangen nu verhoog je het drijf vermogen.
ik heb deze ook gemaakt schaal 1/16 dacht ik en er moest 15 kg lood onder en bij jou gaat dat ergens rond de 20a 25 zitten met zoveel isimo in de hull

Het ziet er allemaal prachtig uit. Daar valt niet over te twijfelen. Net als al je voorgaande werk.
Helaas moet ik je echter aanraden om al dat schuim terug te verwijderen.
Elke RC vaarder zou moeten weten dat je pur enkel kan gebruiken om een mal te maken.
Of je het even tueel verweiderd na het beplanken dat maak je zelf uit. Al zie ik eigenlijk het nut niet in van je actie, met zoveel spanten is beplanken echt wel haalbaar.

Pur schuim heeft namelijk de vervelende eigenschap water aan te trekken en zich te vullen als een spons.
Gevolg, schip gaat vrij snel enkele kilo's meer wegen, het hout begint te schimmelen en te rotten.
Kortom al je noeste arbeid van de volgende maanden is binnen enkele weken naar de vaantjes als er ergens ook maar 1 haarscheurtje in de romp komt.

Nu ik toch bezig ben :) waarom plaats je ook nog eens isolatie plaat als dubbele wand?
Je verhoogt hiermee de kans dat je een eventueel lek later niet opmerkt met alle eerder reeds beschreven miserie.
En je verhoogd het drijfvermogen van je schip, ik vrees dat je al gewicht genoeg gaat moeten toevoegen om ze op de waterlijn te krijgen.
Ik hoop dat je bovenstaande niet ervaart als kritiek maar als een wijze raadgeving, Ik zou het zonde vinden mocht dit prachtige schip later niet kunnen varen door de handelingen die je nu uitvoert.

Commentaar is altijd positief [emoji3]. Ik ben hier niet voor niets een topic begonnen. Ik heb ook nooit eerder een boot gebouwd, of ik moet een half probeersel van 45 jaar geleden meetellen.
De pirplaten aan de binnenzijde heb ik geplaatst om daar geen pur te hoeven snijden. Later alles weer weghalen is nog relatief eenvoudig. Maar zo eigenwijs als ik ben[emoji57] laat ik het toch nog even zitten.
We gaan een haarscheurtjesloze romp proberen te bouwen.

Er staat mij bij dat pur juist geen water opneemt.
Je kunt een restje pur in een emmer water doen en kijken wat er gebeurt.

Back