Eerste brandstofervaringen; Big Lift met dikke benzinemotor

Stroomverbruik....

Om nog even terug te komen op het stroomverbruik van een elektronische ontsteking (die nu dus zijn stroom bij de ontvanger vandaan haalt): hier zie je toerental en stroomverbruik.

BigLift_stroom_vs_toeren_zps6f134dd8.jpg

Bij maximale toeren loopt er 0,8A. Dat is dus voor de ontvanger, alle servo's en de ontsteking bij elkaar. Niet iets waar ik me zorgen over maak. Ben wel benieuwd hoe dat er in vlucht uit ziet.

De enige accu aan boord is een 2s lipo van 2200mAh. Die zit aan een 5A UBEC. Ik heb theoretisch dus genoeg om zo'n 2 uur onafgebroken vol gas te vliegen. Zodra ik het gas een beetje dicht doe nog veel langer.
Het mooie van die General Air Module is dat ik daar de balanceerstekker van de lipo op kan prikken en dan de spanning weet. Ik hoef er niet op te letten, ik kan instellen dat ik een acoustische waarschuwing krijg. Ik kan zelf bepalen op welk moment dat is. Staat nu op 3,4V per cel.

Die hou ik voor reserve. Zo'n setje kost je de kop niet hoor, rond de 12 tot 15 euro heb je mooie 100mm wielen.

jongejonge wat duurt het lang voordat het een beetje vliegbaar weer is....dan moet je wel gaan prutsen :-)
Stickers er weer op

130131_BigLift003_zps1a4be780.jpg

130131_BigLift001_zps3d39dfad.jpg

130131_BigLift002_zpseda653a4.jpg

Inmiddels heb ik tal van kleine dingetjes meer naar mijn zin gemaakt, zoals het armpje aan de gasklep iets verlengd.
Ook heb ik het gaatje in de chokeklep dicht gesoldeerd. Met dat gaatje open heb je erg weinig onderdruk tijdens het primen. En omdat de carburateur achter de motor zit kun je er ook je vinger niet op houden, zodat aanzuigen een eeuwigheid duurt.
Ook om die reden heb ik de vulslang verplaatst; hij zit nu in de aanzuigleiding naar de motor.

130131_BigLift_zpscb0ce8bd.jpg

Het filter zit nog tussen de vulslang en de carburateur zodat ik geen vervuiling naar binnen kan sturen tijdens het tanken. Het mooie van deze constructie is ook dat je de tank makkelijk kunt leegpompen en dat je bij het tanken de leiding direct ontlucht (handig na onderhoud of lang stilstaan)

Ook is een reso uitlaat met bocht onderweg en heb ik een 18x8 prop.
De motor hoef ik als het goed is niet te kantelen; de originele bocht gaat 90 graden naar achter en 45 graden naar beneden.

p1060383.jpg

Ik ben benieuwd

ja, ben ik me van bewust. Vraagt dus om zorgvuldige montage en goed onderhoud. Daarom heb ik ook geïnvesteerd in goede slangen en fatsoenlijke klemmetjes. En een goede afsluiter voor de vulslang.
Het was een beetje kiezen of delen eigenlijk. Doordat ik zo weinig vacuüm kan trekken duurde het primen echt oneindig lang.

Ik heb ook de zwarte deksel voorzien van een snelsluiting zodat ik heel eenvoudig kan inspecteren of er lucht in de benzineleiding komt.

Ik heb het trouwens niet zelf zo bedacht maar er het één en ander over gelezen. Ik ben me bewust van de nadelen, daar staan dan wel weer wat voordelen tegenover :-)

Als je wat benzine in de tank laat.wat ook goed voor je vilt klunk is ,blijft er ook b.

enzine in je aanzuigslang. en blijft je membraan voor je pomp ook soepel..
Zo staat mijn stearman al 3 maanden.

en choke klep dicht.even de prop in bdp 5x heen en weer halen levert genoeg vocht voor directe aktie.

De vuldop is juist de boosdoener,hoe goed hij ook is,hij gaat altijd lekken.

en choke klep dicht.even de prop in bdp 5x heen en weer halen levert genoeg vocht voor directe aktie.
Was het maar waar...niet een RCG 26 :-) Daar staan ze om bekend weet ik inmiddels. De modificatie van het dichtgesoldeerde chokeklepje helpt wel iets maar het pompje werkt niet overtuigend....

Maar ik heb je gehoord, ik zal er zeker op letten. Als het niet werkt kost het me twee stukjes slang om het weer terug te bouwen.

(maar eigenwijs als ik ben, er zijn ook genoeg mensen die zonder problemen de boel op deze manier hebben aangesloten dus ik ga het toch proberen).

Hoi Arjan,

Heb je dat filtertje wel eens opengemaakt?
Veel van dit soort filtertjes hebben een zeefje wat hoogstens kiezelstenen filtert. Zou even checken of jij mazzel hebt en een fijn filtertje hebt. Ook willen ze wel eens lekken (en dan vooral valse lucht), beter is een viltklunk in je tank en een losse vul-leiding.

Gerben

Ja, filter heb ik open gehad, is een fijne en lekt niet.
Ik begrijp dat er meer wegen naar Rome leiden. Ik heb deze gevolgd en daar moet u het mee doen :-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Pijp is gearriveerd. In eerste instantie zo gemonteerd:

130205_BigLift001_zpsb7537c2e.jpg

Maar echt lekker zit dat niet. Te veel bochten naar mijn zin. Dus heb ik de motor toch maar gekanteld en nu zit het veel strakker. Moet wel weer aan de gang met mijn motorkap maar ja.

130206_BigLift_zps0e201b24.jpg

Gisteravond de motor even laten lopen. Moest gelijk de L-naald een eind open draaien om hem gestart te krijgen. Geluid is aangenaam en stationairloop is opvallend veel rustiger dan met het kleine korte potje.
Dit weekend op het veld maar even goed afstellen, hier in de buurt zal ik het ze niet meer aandoen :-)

Dat zou maar zo kunnen.
Ik zit nog een beetje te dubben. Een MVVS 26cc heeft een bochtlengte van 15cm met deze demper. Het bochtje wat ik heb is bijna 30cm. Ik zit te denken om hem in te korten tot 20cm en vanaf daar kleine stukjes er af tot hij het mooist toeren maakt.
Het lijkt mij dat vergelijkbare motortjes ook ongeveer vergelijkbare bochtlengtes nodig hebben, of kan daar erg veel verschil in zitten....?

-edit- al gevonden.
"Header - Although not part of the tuned pipe, the header plays an important role in the overall tuning of your engine.
.....
The length should be 6-8 of its diameters for maximum horsepower, for a broader power curve 11 times pipe diameter may be used. This is the part you trim lentght to tune the header. "

Pijp is 20mm dus 20cm zal wel goed zijn om te beginnen. De 15cm van MVVS komt op 7,5x de pijpdiameter.

Laatst bewerkt:
De lengte van de pijp hangt samen met het gewenste toerental, oftewel de propmaat. Hoe lager het toerental, hoe langer de pijp moet zijn.
Zeker als je wat stiller vliegt vliegen, is het belangrijk een prop te kiezen die de motor niet teveel toeren laat maken, maar aan de andere kant de motor niet zo afknijpt dat hij te heet wordt.

Gerben

Back