Eerste brandstofervaringen; Big Lift met dikke benzinemotor

Het is al begonnen :-)

Staart van de oude ga ik toch maar gewoon zo overzetten. Eigenlijk mankeert er niks aan. De struts heb ik doorgeslepen. Straks een kort en dun amunilium hulsje eromheen en het zit weer.
Ook leuk dat tijdens het schuren het richtingsroer er spontaan af viel. Scharniertjes duidelijk niet geborgd. Oh well...is toch makkelijker met schuren en vastlijmen van het kielvlak, als het er even af is :-)
Droog passen:

131209_BigLift3_zpsbaac2bdc.jpg


Daarna de neus er af. Ik ga het afgezaagde stuk wat lichter maken (is nu bedoeld om een dikke elektromotor in te hangen) en dan kan het dienst doen als motorkap. Komt allemaal mooi uit met de afmetingen van mijn motor denk ik.

131209_BigLift1_zps1f173463.jpg


Het motorschot komt 2cm naar binnen te staan. Dan kan ik er triplex plaatjes voor lijmen, die naar voren uitsteken en twee functies hebben; spant tegenhouden en de motorkap op vast schroeven.
Het hele motorschot staat trouwens een paar centimeter verder naar achter dan origineel omdat mijn DLE30 een stuk langer is. Bij mijn eerste romp zag je dat de prop een heel eind vóór de motorkap (die al wat langer was dan origineel) uit stak. Een spinner was daardoor geen gezicht. Misschien gaat dat nu wel lukken.
Positie van het gat voor de kelk en de gaten voor de motorsteuntjes afgetekend. Ik zet de motor 7mm naar links, dan komt de prop-as door de zijstelling toch weer in het midden uit de motorkap.

(schot zit nog niet vast, zit er zo even in gedrukt)

131209_BigLift2_zps140c5280.jpg
 
Eerste brandstofervaringen; Big Lift met RCG26

Ik vind het echt gaaf dat mijn rompie die ik nota bene bijna weg had gegooid (hij stond klaar om naar de vuilstort te brengen toen Martijn toevallig langs kwam) nu nog dit mooie doel gaat dienen! Is mijn handfiguurzaagwerk niet voor niets geweest. Geweldig!! Succes man!!
 
En Jaap weet je wat zo leuk is, alles past perfect. Mijn vleugels kunnen er zo op, het stabilo past, zelfs het frame van mijn sleepkoppeling (zo ongeveer het enige wat de klap heeft overleefd) past er precies zo in. Ik ben een blij man :-)
 
ja whop whop.....ik doe mijn best :-)

Na enig wikken en wegen heb ik besloten de neussectie toch maar te dubbelen, zoals het bij de oer-BL ook zit. Het scheelt nauwelijks gewicht en ik voel me daar toch wat zekerder bij, vooral omdat ik het compartiment achter de motor een beetje leeg wil hebben voor de inbouw van gasservo en ontsteking.
Dat geeft gelijk een fatsoenlijk lijmvlak voor het motorspant.

131310_BigLift1_zps45e05655.jpg


Dat motorspant is nu helemaal klaar om ingelijmd te worden.
Het spant van mijn oude was nogal een gatenkaas door alles wat er in de loop der jaren voor had gehangen, deze heeft enkel de nodige gaatjes voor slangetjes en stangetjes.
Ik heb de carburateur omgedraaid, de stelschroefjes zitten nu aan de bovenkant - is net wat makkelijker met afstellen dan aan de onderkant :-)

131310_BigLift2_zps1211e5df.jpg


Verder heb ik vandaag het dekseltje aan de bovenkant van de neus losgesneden en ben ik bezig geweest met de rand van de cockpit. Daar gaat de nodige tijd in zitten maar ik schiet lekker op.
 
oh daar zeg je wat. Zal ik eens naar kijken. Anders draai ik hem gewoon om, met de cilinder naar links en de uitlaat naar boven :-)

-edit- Nee maakt niks uit. Gelukkig

131210_BigLift3_zps26ab1fe2.jpg
 
full
full






als van pakking ( nummer 17,11,achttien) beide gaatjes maar open zijn is het goed
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dle motoren werken met een slangetje tussen carter en membraamkamer (nou durf ik dit niet helemaakl zeker te zeggen voor de dle 30)en kunnen dus de carburateurs luk raak gemonteerd worden .
 
Je kunt de carburateur omdraaien op het membraamhuis, of het hele membraamhuis (met de carburateur er bij) op de cilinder.
Dat laatste heb ik gedaan.
Maar volgens mij maakt het niks uit als je de carburateur omdraait op het membraamhuis, in die pakking zitten volgens mij twee gaatjes als ik zo kijk.
Hij zit nu zoals ze uit de fabriek komen, ik kan ineens mijn chokestangetje door een handig geleidertje steken. Als hij andersom zit gaat dat niet.

En Serge, je bedoelt denk ik juist "zonder slangetje". Ook bij een DLE30 zit er geen slangetje, het vacuum komt door die twee gaatjes in het membraamhuis (zie plaatje bij 11 en 18).
 
Ik bedoelde echt met .dle motoren hebben ook slangetjes tussen pompmemraamhuis en carter .
dle 30 wist ik niet zeker . maar hier kun je dus wat erik laat zien de carburateur gewoon 180 graden omdraaien .(net tegelijk geplaatst ,waardoor ik zijn opmerking niet gezien heb )
 
Bij toeval heb ik via het forum een mooie Ibis 120 op de kop getikt, die zo goed als vliegklaar is. Dat betekent dat ik die eerst klaar ga maken zodat ik in ieder geval weer kan slepen. Kan ik de Big Lift op mijn gemak echt goed in orde maken.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top