Eerste foto's en ervaringen met de E-sky HB King II

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door pa5ca, 19 mei 2007.

1. FranDaMan

FranDaMan Guest

een paar paginas terug staan fotos die Frans heeft gemaakt van z'n tooltje :cool:

2. pa5ca

pa5ca

Lid geworden:
    13 mei 2007
    Nieuw accu en servo's

Zo vandaag mijn nieuwe 1700 mA 20C accu gevlogen... 10 minuten op de timer.. ben hem nu aan het laden eens kijken wat er zoal bij moet. Ik zit nu op 1300mA wat ik er bij moet laden.. dus die 10min is wel okay.. kan misschien nog naar 12 minuten .. maar dan houdt het wel op.
    Vlieg de eerste tijd gewoon 10min en houdt even bij wat ik moet laden.

De nieuwe servo's.. yesssssssss de King vliegt weer zo verschrikelijk strak.. fantastisch gewoon..
    De afstelling was ook in orde.. zelfs een fractie beter dan daarvoor, kan nu de cyclische stick een 5 tal seconden loslaten voordat ik de heli weer rustig kan op pakken.
    Dit is een juiste beslissing geweest... ik heb de oude servo's nog even getest maar kon er niet veel aan ontdekken.. ik heb ze individueel getest.. niet in de mix zoals ze op de heli geprogrameerd zijn... ik houdt gewoon als reserve ik zie wel.

Frans

Laatst bewerkt: 26 mrt 2008
  3. Pluim

Pluim Guest

Gyro

Ik ben sinds kort voorzichtig begonnen met forward flight. Gister ging het heel lekker, bijna geen wind buiten en geen problemen met de staart in de juiste richting te houden. Want het vliegen met de neus in de bewegings richting ziet er natuurlijk wel het mooiste uit.

Vandaag weer een poging gewaagd, maar nu doet m'n staart moeilijk. Het ene moment blijft hij netjes op z'n plek en het andere moment wil hij ineens naar rechts wegdraaien (neus naar links)... nu heb ik een beetje geƫxperimenteerd met het schroefje op de gyro (gebruik nog een orginele gyro) en vind ik dat ik hem wel erg ver richting de + moet draaien, voordat hij de staart aardig stil houd. Ik heb hem nu toch wel ruim over de helft staan.

Ik vroeg mij af of meer mensen zulke problemen met de staart hebben, en dus misschien een oplossing hebben gevonden?

Michiel

Laatst bewerkt door een moderator: 27 mrt 2008
  4. De GooF

De GooF

Lid geworden:
    12 dec 2006
    Mijn King nu ook bijna vliegklaar alleen nu twijvel ik of ik mijn gas curve goed heb staan. De motor is een 3100 Kv E-sky in combinatie met een 12T pinion

Normal gascurve

0
    25
    50
    60
    60

Idle Gascurve

85
    82
    80
    82
    85

Gaat dit werken vond namelijk dat hij erg veel toeren maakte bij het optoeren (ben een fp gewend dus kan aan mij liggen)

Grt.
    Jan-Willem

5. Wilhelm-Jan

Wilhelm-Jan Guest

Waarom hou je bij de normal gascurve op bij 60? Laat deze gewoon doorlopen tot 85 lijkt me logischer of mis ik nou iets?

Zou je idle gascurve niet gewoon overal 85 laten?

(overigens heb ik 0,0 ervaring met gascurves).

6. De GooF

De GooF

Lid geworden:
    12 dec 2006
    Vond dat hij bij 85 erg veel toeren maakte vandaar dat ik hem wat lager heb gezet zometeen eens proberen.Bedankt voor het snelle antwoord.

Grt.
    Jan-Willem

7. pa5ca

pa5ca

Lid geworden:
    13 mei 2007
    Jan-Willem,
    Ik ben even aan het rekenen geweest en kom tot de conclusie dat die 12T erg over done is, bij een throtle van 60% zit je ruim aan de 2400 toeren... dat is al rijkelijk aan de hooge kant voor een E-sky

Een 10 of max 11T is te adviseren ...
    Dark Horse - Helicopter Power & Setup Advanced Calculator
    Gebruik anders even bovenstaande link kun je zien wat je allemaal aan het klooien bent... handig tooltje kan ik zeggen.. Die 85% throtle is wel erg spannend ... ik denk zelfs gevaarlijk 2660 toeren... 280Km/h rotor tip snelheid.. Wow..

suc6...

Frans

PS.
    Je zult ook merken met de 12T dat bij het pitchen de toeren snel in elkaar zakt en daarmee ook je staart slecht controleerbaar wordt!!! Je hebt gewoon minder koppel!!! dat merk je aan alles.. zo zal ook het besturen van de staart invloed hebben op de rotor snelheid waardoor de heli misschien wat springerig gaat worden...

Laatst bewerkt: 27 mrt 2008
  8. De GooF

De GooF

Lid geworden:
    12 dec 2006
    Bedankt de bovenstaande link had ik al gevonden zodoende ook aan de 12t pinion gekomen heb ook geen volgas gegeven met de 85 had eerst de curve op 80 gezet omdat de woodies tot 2600 Rpm veilig zijn bevonden en ik het risico niet wilde lopen dat ik ze naar me toe geslingerd krijg ;). Als ik de 10t of 11t monteer aan wat voor throttle curve moet ik dan denken gelukkig heb ik toen ik de King kocht 10,11 en 12t pinions mee besteld.:D

Grt.
    Jan-Willem

9. pa5ca

pa5ca

Lid geworden:
    13 mei 2007
    Jan-Willem,
    Ik heb mijn MX12 op ... onderstaande staan voor normal.
    0
    75
    90
    90
    90

Onderstaande zijn mijn stunt instellingen
    90
    65
    45
    65
    90

Ik vlieg met een 10T en een 3100KV motor en houten bladen,
    Eigenlijk zou ik op 80 a 85% throtle kunnen vliegen maar merkte dat ik met 90% bij het buiten vliegen iets meer controlle had ivm de wind.
    Draai nu (beetje afhankelijk van de accu) 2350...2400 RPM dat bevalt prima. Ik heb hierdoor 100% controle over de tail.

Groeten en prettig weekeiden,

Frans.

10. Pluim

Pluim Guest

Gyro

Zou iemand misschien een foto-tje willen schieten van hoever je het schroefje op de gyro richting de + hebt gedraait. Begin namelijk te twijfelen of de gyro het wel aan kan, zit er over te denken om eerst nog maar te blijven hoveren. Want het side-in hoveren gaat me al vrij goed af, alleen het nose-in hoveren blijft vrij moeilijk. Denk dat dit vooral komt omdat het nogal spannend is :D. Wanneer ik meer wil met de helikopter stap ik over naar de HH-hold van E-sky.

Ik laad mijn accu's nog steeds op met de orginele lader, maar heb al een aantal keer gelezen dat dit niet een al te beste lader is. Zou zonde zijn als m'n accu's spontaal ontbranden en daarbij m'n bureau in de hens zetten. Daarom ben ik even gaan kijken naar een andere lader, met een leuk prijsje natuurlijk. Aangezien ik student ben en een niet al te groot budget heb om mee te spelen. Ik kwam deze Balance lader tegen en vroeg mij af of er al iemand is die ervaring heeft met deze lader of natuurlijk een betere optie heeft.

Hopen dat van het weekend de wind gaat liggen en het zonnetje gaat schijnen,

Michiel

11. pa5ca

pa5ca

Lid geworden:
    13 mei 2007
    Michiel,
    Het potmetertje bij mij staat ongeveer waar de kop van het pijltje begint, dus rechts om.
    Dus niet de punt van de pijl maar waar het brede gedeelte is van de pijl.
    Kan even geen foto maken... sorry.

Lader,
    Dit lijkt me helemaal niets... je hebt er ook nog een extra voeding bij nodig.
    Ik zou eens kijken of je iets van een ultramat van Graupner kunt vinden, nadeel is wel dat er weer een losse balancer bij moet...
    Dit is een van de nadelen van LIPO's om die dingen goed te laden en heel te houden moet je toch een inverstering doen.

Frans

12. Pluim

Pluim Guest

Crash....

Bedankt voor je reactie, heb mijn gyro ook ongeveer op die stand staan.

Maarrr.... kreeg net een zuchtje wind van de verkeerde kant, waardoor m'n heli opeens nose-in vloog.... niet meer onder controle.... crash.... zuur...

kapot:
    - wooden blades versnippert
    - fixed shaft krom
    - tailboom krom
    - main gear
    - steun naar staart 1 van de 2 afgebroken

ik hoop dat dit de enige schade is, dan is het nog beperkt. Blades en Fixed shaft heb ik nog liggen, rest moet ik even bestellen. Maja kan ik meteen weer even de hele heli door lopen. Op de een of andere manier doe ik dat alleen wanneer er iets kapot is... slechte eigenschap.

Misschien meteen een nieuwe gyro? :p

Michiel

13. FranDaMan

FranDaMan Guest

Een zuchtje wind ???
    De takken waaien hier bijna van de bomen af.
    Heb ondertussen toch wel door dat als er windkracht 3 staat je echt niet met de HBK2 kan vliegen. Ook door schade en schande, maar toch.....:rolleyes:

14. Pluim

Pluim Guest

Het was ook een beetje sarcastisch bedoelt, maar omdat ik in het bos woon kan ik over het algemeen altijd buiten vliegen en dan soms is er een beetje last van vallende wind. Het was niet een al te slimme keuze maar wat gedaan is is gedaan. Ik zal gewoon weer een tijdje moeten wachten en sleutelen en dan pakken we het volgende keer beter aan!

Vlieg ze allemaal, het zonnetje schijnt

Michiel

15. FranDaMan

FranDaMan Guest

Het zonnetje schijnt inderdaad, maar met windkracht 5 vliegt me de zender uit de vingers !! :(

Dus maar even naar 4RC geweest in Doetinchem. Even lekker een 2250 pack leeggevlogen. Gaat lekker op het moment. Ben nu net begonnen met mijn side in hovers. gaat nog wat onwennig, maar ik hou tot nu toe de boel heel.

Frans kwam ook nog even aanwaaien dus dat was wel grappig ;)

16. pa5ca

pa5ca

Lid geworden:
    13 mei 2007
    Ja grappig, ik had mijn vrouw in Doetichem gedumped en snel evennaar 4RC... ik daar even wat onderdeeltjes opgehaald om mijn crashkit weer op stock te brengen.
    Gelijk maar even 3 accu's gevlogen.. strak als een snaar.
    Ook even naar de belt CP gekeken, Eddy was er twee aan het afstellen..'t is toch wel een leuke heil...

Frans

17. mietse

mietse

Lid geworden:
    28 mrt 2008
    Newbie

Hallo ik heb sindskort een HBK2 en nu was mijn vraag wat gaat er gebeuren als je de heli wilt vliegen met een relatief zolaag mogenlijk toerental (hoeveren bedoel ik)??
    Want ik dacht dat hij het stabielste vliegt met een zo hoog mogelijk toerental, maar met hoeveren gaat het mij beter af als de heli minder toeren draait.

- Motor : 3100Kv + 10T
    - 43T Pulley
    - Telebee Head Lock

18. pa5ca

pa5ca

Lid geworden:
    13 mei 2007
    Hoi Mietse,
    welkom...hier.
    Mooie heli... gelijk ook al aardig gepimpt.. ziet er fraai uit. :lol:
    In de regel is het zo dat hoe hoger de headspeed hoe rustiger de heil wordt, ik ga er even vanuit dat je met de stock zender vliegt!?
    Je zou eens kunnen kijken hoe jou rechter potmeter staat.. daarmee bepaal je een beetje de hover pitch.
    Maar misschien dat je even kunt beschrijven wat je bedoeld met beter... stabieler...
    De combinatie 3100KV en 10T is okay daarmee zou je max 23...2400 draaien. ik zie ook dat je de extreme poeli voor de tail heb gemonteerd. Persoonlijk vindt dat een overbodige luxe, behoudens de riem geleiders.

Frans

Laatst bewerkt: 30 mrt 2008
  19. mietse

mietse

Lid geworden:
    28 mrt 2008
    Dankje :rolleyes:
    Ik vlieg idd nog met de standaard zender!
    Als ik de linker en rechter potmeter op nul zet (12uur) dan heb ik een hoge headspeed en dan is de heli erg moeilijk stil te houden met hoeveren.Voor mijn gevoel reageerd dan alles veel te heftig.
    Maar als ik de linker potmeter (hov.pit) op 2uur zet en de rechter (pit.trim) op 1uur dan gaat alles een stuk soepelder en gecontroleerde..
    Is een beetje moeilijk uitteleggen, maar ik hoop dat ik duidelijk ben? :teacher:

20. FranDaMan

FranDaMan Guest

Tsja, ik heb de linker potmeter zelfs op 2 uur staan en de rechter ook op 2 uur. Zo vliegt hij voor mij het lekkerst en vind ik hem het stabielst.
    Bij RC heli's moet je doen wat je zelf het beste lijkt en hoe jij het prettigst vliegt lijkt mij.

Deel Deze Pagina