Eerste foto's en ervaringen met de E-sky HB King II

Justin,

ik weet niet hoe het met je engels gesteld is.
Als dat een beetje redelijk is, ga dan eens langs op het forum van www.heliguy.com.
Daar hebben ze enorm veel info voor de beginnende HoneyBee King vlieger. Allerlei info varierend van wat is wat op de zender, de do's en dont's voor beginners en reparaties.

Mocht je er dan echt niet meer uitkomen, dan kan ik je misschien wel een keer op weg helpen. Lochem is niet al te ver van Zutphen.

Haarlem-Frans:

Tweedehands gekocht ? Altijd lastig om dan te zien wat er mis mee is, zeker als je een beginneling bent.

Als je veel advies wilt, probeer ook wat foto's te posten, dat maakt het meestal wat makkelijker om een probleem te spotten.

Verder veel naar Warnsveld-Frans luisteren. Die helpt mij ook regelmatig uit de brand :banana:

Esky king 2 blijft spinnen

Yep 2e hands gekocht maar hij deed het goed. Het was mijn eigenwijsheid die dit alles veroorzaakt heeft. Had ik maar een simulator moeten kopen eerst he stom stom stom. Ik zal morgen even wat foto's maken

gr,
Frans

Hallo, ik heb een nieuwe esky king en ik snap echt niks van die uitleg van dat boekje :confused: en er staat ook niks over de transmitter bij enzv kan iemand me uitleg geven over de esky king en de transmitter:D:smile:;-) !! PLLZ

Alvast bedankt ;):D

Groeten Justin uit Lochem

Hoi Justin,
Welkom hier... Lochem is inderdaad niet ver van Zutphen... zoals Francis al aan je schreef.
We willen je best wel helpen met de King... II. Zo af en toe gaan Franscis en ik op mijn werk in de sportzaal vliegen.. het mooie daarvan is dat het wind stil is en je daardoor de heli optimaal kunt afstellen. Als de heli goed is afgesteld scheelt dat een slok op een borrel.
Het klopt dat er in de handleiding weinig tot niets is beschreven over de zender.
Een ding laat die linker schakelaar naar beneden staan of koppel in de zender het een van de draadjes van deze schakelaar los!!! Bijna alle King II vliegers hebben hun heli gecrashed of bijna gecrashed... dit is namelijk de Idle up switch.. deze zet je motor gelijk op 100% niet erg handig als je daar niet op bedacht bent.

Verder is het belangrijk dat je de tijd neemt om de King te ontdekken... ga vliegen op een Sim...
- Zorg voordat je gaat vliegen de Heli goed in balans is!
- Dat je een traings kruis hebt.
- Ga vooral niet in een te kleine ruimte klooien.
- Denk aan je accu, in de orginele setup niet langer dan 6 a 7 minuten gbruiken.
- Als je buiten gaat klooien dat het niet te hard waait... maak het je zelf niet moeilijker dan het als is.

Nogmaals als je hulp nodig hebt... stuur dan een PB'tje naar Francis of mij... Kan ook gewoon via dit draadje..

Last but not least, leest dit draadje eerst voor dat je begint!!!
RADD'S SCHOOL OF ROTARY FLIGHT? 't is in het engels.. dus hoop ik dat dit geen probleem voor je is, maar deze lessen zijn wel heel erg nuttig...!

Groeten,

Frans... uuuuut Warnsveld... :lol:

Bedankt voor je info Frans, ik ga er straks weer even mee aan de slag. Als ik de pushrod los haal van de servo dan ga ie constant heen en weer zonder dat ik wat doe. Verder is de constructie van de tailfin volgens mij niet wat het hoort te zijn. De helft is van de alu versie en de andere helft niet. Verder zit de dwarsbout volgens mij niet goed. Hij loopt volgens mij te zwaar dus eerst maar alle orginele delen bestellen.

Dat de servo constant heen en weer gaat lijkt me niet okay... prik de servo eens rechtstreeks in de ontvanger... dus de gyro stekker er even uit halen en vervolgens de tail servo er in... als ze nu ook blijft jitteren dan is het aannemelijk dat de servo terziele is. jamer.. weer 5 Euro :lol:
Ik heb laatst mijn drie swashplate servo's vervangen omdat deze ook stonden te jitteren, maar deze hadden er dan ook 60 vlieg uren op zitten... 't blijft Chinese lowcost handel...

Foto van de tail.... met de 3 a 4 mm ruimte...

tail_mount_1.jpg

Laatst bewerkt:
hmmm, even rekenen... 60 uur voor 5 euro, 5 jaar (and counting! ze doen het nog perfecto) voor 22 euro... hmmmm... Ik denk dat ik toch maar bij Futaba blijf ;)

hmmm, even rekenen... 60 uur voor 5 euro, 5 jaar (and counting! ze doen het nog perfecto) voor 22 euro... hmmmm... Ik denk dat ik toch maar bij Futaba blijf ;)

Klopt.... op de volgende Heli komen zeker merk servo's.. maar voor een CP'je als de King vindt ik ze okay genoeg..
Zit nog een foutje in je berekening ... :lol: voor de swashplate heb je drie servo's nodig dus 15 Euro... and counting....

Frans

LOL....3x22 euro=66 euro voor 3 servo's
Dan zeker een GY401 met digitale servo voor de staart ?

Dan ben je meer kwijt dan de hele bloody heli koste bij aanschaf !! :hammer:

Die servotjes doen het al 2 heli's dus das geen issue. Goedkoop is duurkoop. En die 22 euro zijn al digitale servo's (S3153) ;) Als gyro voldoet een PG02 van GWS prima, kost 2 tientjes. Wil je nou vliegen of niet? Mijn Titan kost 140 euro, maar voor die vloog moest er eerst ff 3x zoveel meuk in aan electronica....

Wil je vliegen ?
Ik vlieg prima met een HBK2 met als enige mod de brushless motor en een SG90 op de tail.

Een heli als de HBK is het niet echt waard om duurdere spullen op te monteren. Dat doe ik wel als ik een kwalitatief betere heli koop.

Je kunt de hbk2 nu eenmaal niet met een raptor vergelijken
en ik denk dat binnen die 60 uur heel wat abuse zit met verschillende crashes en zo.
Na 2 uur is bij mij vandaag de eerste servo al op...
en dan ben ik toch blij dat ie maar 5 euro is i.p.v. 22 want geloof me die had ik ook gemold...
Dan moet je metalen gears nemen en die zijn dan zo zwaar dat je bijna een raptor heb...
Laat mij maar eerst voor het goedkope spul gaan. als ik dan wat ervarener wordt (over een paar jaar of zo) stappen we wel door en zal de schade ook wel mee vallen.

Nu eff serieus..
Ik heb een heli standaard gemaakt (zie foto links) voor een paar euro en daar kun je veilig en goed je heli op uittesten en instellen...
Kwam op het idee uit een filmpje op youtube...
Ook youtube is ideaal om de HBK2 te begrijpen...
Een beetje engels moet je wel kennen maar de filmpjes zijn erg duidelijk..
Verder zul je nog veel meer crashes gaan maken voordat je hem zelfstandig rond het huis krijgt...
Dus die kit gaat wel op.

Succes...

Dat kan best meevallen.
Heb de HBK2 nu vanaf Januari en heb tot nu toe 3 sets bladen gemold en 2 feathering shafts. Mijn staartservo hield er uit zichzelf mee op en ik heb een nieuwe main gear moeten plaatsen omdat het 9T tandwiel of van Wilkinson of van Gilette was.....scheren deed ie prima :puppydogeyes:
Ondertussen kan ik prima tail in hoveren en Frans heeft zondag gezien dat ook side-in redelijk begint te lukken.
Buiten trek ik hem tot een meter of 12 de lucht in en de eerste bochtjes begint ook aardig te lukken.

Je moet proberen niet te gretig te zijn. Rust is het belangrijkste en dat is in het begin erg moeilijk. Veel simmen helpt ook, maar dat is een keuze. Ik sim niet zo veel, anderen simmen een uur per dag.

En je moet vanaf het begin beseffen dat het geld kost, tijd en dat je niet bang moet zijn voor een beetje knutselwerk.

Dat kan best meevallen.
Heb de HBK2 nu vanaf Januari en heb tot nu toe 3 sets bladen gemold en 2 feathering shafts. Mijn staartservo hield er uit zichzelf mee op en ik heb een nieuwe main gear moeten plaatsen omdat het 9T tandwiel of van Wilkinson of van Gilette was.....scheren deed ie prima :puppydogeyes:
Ondertussen kan ik prima tail in hoveren en Frans heeft zondag gezien dat ook side-in redelijk begint te lukken.
Buiten trek ik hem tot een meter of 12 de lucht in en de eerste bochtjes begint ook aardig te lukken.

Je moet proberen niet te gretig te zijn. Rust is het belangrijkste en dat is in het begin erg moeilijk. Veel simmen helpt ook, maar dat is een keuze. Ik sim niet zo veel, anderen simmen een uur per dag.

En je moet vanaf het begin beseffen dat het geld kost, tijd en dat je niet bang moet zijn voor een beetje knutselwerk.

Komt bij dat een avond in de kroeg een veelvoud kost van een HBK II crash :lol:
De kosten vallen best wel mee.. maar zoals Francis al schrijft niet te gretig worden.
Af gelopen zondag middag hebben Francis en ik ook weer gevlogen... ik merkte dat na een minuut of tien bij mij de concentratie minder werd... heb de heli aan de grond gezet tot tien geteld en vervolgens weer gevlogen.
Als dingen dreigen mis te gaan... moet je gewoon op de plaats rust.. even de adrealine laten weg vloeien en vervolgens weer beginnen.

Chapooo voor Francis die maakt echt hele vorderingen... ik had hem al een poosje niet meer life zien vliegen...maar hij gaat echt goed.
Het mooie van met z'n tweeen vliegen is dat je leert van elkaars bevindingen.

De concentratie problemen probeer ik nu te overkomen door echt twee 1700 accu's te vliegen.. vandaag 22 minuten achter elkaar gevlogen... nu werd zelfs de BL motor warm..
Op het moment dat het iets minder gaat.. stoppen even diep adem halen en vervolgens gelijk weer verder...

re

Frans,

Ik had ook zoals de meeste per ongeluk die linker schakelaar omgezet met als resultaat dat ie dus op 100% gaat draaien.

Echter draait ie dan op 100% en zet de swasplate op een stand dat de heli dus als een stofzuiger aan de grond getrokken word.

Nu moet ik zeggen dat het opzich wel een mooie manier is als je dan de trottle iets omhoog doet de heli gaat hooveren en makkelijker te controleren is dan wanneer de knop na achter staat.

Is dat normaal?

Frans,

Ik had ook zoals de meeste per ongeluk die linker schakelaar omgezet met als resultaat dat ie dus op 100% gaat draaien.

Echter draait ie dan op 100% en zet de swasplate op een stand dat de heli dus als een stofzuiger aan de grond getrokken word.

Nu moet ik zeggen dat het opzich wel een mooie manier is als je dan de trottle iets omhoog doet de heli gaat hooveren en makkelijker te controleren is dan wanneer de knop na achter staat.

Is dat normaal?

Hoi martijn,
Ja hoor heel normaal, de Idle up switch is er voor om 3D (bv op zijn kop) te kunnen vliegen met de King.
Advies is wel om de motor eerst op te toeren en vervolgens de schakelaar om te zetten... daarmee voorkom je dat de maingear een klap krijgt van het pion geartje... in de worse case (als je te veel speling hebt tussen deze twee tandwielen) strip je een of twee tanden uit de maingear.

Verder klopt het dat als de Idle switch aan staat en de stick naar je toe (afhankelijk of je trekkend of drukkend vliegt) dat je vol negatief staat... normaal gesproken zou het 0 punt mid stick moeten zijn maar helaas zal dat met de Esky zenden niet altijd het geval zijn.
Nadeel van de idle up mode.
- Bij een paniek reactie heb je een schep nodig om de heli uit de grond te halen.
- Het is nu nog belangrijker dat je de Pitch en hover potmeter juist hebt af gesteld.

Verder is het een kwestie van uit proberen... we lezen het relaas wel..:lol:

Frans

Ja ook ik geloof niet te beginnen met de 3d Switch aan...
verder legde ik net de zender naast me neer toen die schakelaar omklapte.
Ik zat vlak naast de HBK2 en wilde de accu losnemen maar kon nog net mijn hoofd wegdraaien. Ik heb dus niet gezien wat er precies gebeurde maar ik voelde wel de mainblade stuk slaan tegen mijn hand en been.
Gelukkig voor mij dat ik nog steeds balsa gebruik nu zijn het alleen blauwe plekken.
Dus stabiel op de grond staan deed hij niet...
Voorlopig eerst repareren en op de helistandaard afstellen...

Benno

Ja ook ik geloof niet te beginnen met de 3d Switch aan...
verder legde ik net de zender naast me neer toen die schakelaar omklapte.
Ik zat vlak naast de HBK2 en wilde de accu losnemen maar kon nog net mijn hoofd wegdraaien. Ik heb dus niet gezien wat er precies gebeurde maar ik voelde wel de mainblade stuk slaan tegen mijn hand en been.
Gelukkig voor mij dat ik nog steeds balsa gebruik nu zijn het alleen blauwe plekken.
Dus stabiel op de grond staan deed hij niet...
Voorlopig eerst repareren en op de helistandaard afstellen...

Benno

Heb je mooi mazzel gehad... eigenlijk vindt ik dat er een waarschuwing op de zender moet staan zodat je bij de eerste keer aansluiten weet wat er gebeuren kan.
Voor het zelfde geld heb je een rotorblad in je oog...
HET BLIJFT UITKIJKEN HEREN!!!!
Leuk standaard... wat ga je er mee doen???
Ik weet dat er mensen zijn die ook zoiets hebben maar dan op een kogel gewricht waarbij de heli geheel vrij kan bewegen...
Is dat bij jou ook het geval... misschein eens een filmpje.....

Frans.

Ik heb al wel een 30 minuten film op de standaard maar nog niet op het WWW.
De onderste plank tuimeld in het midden over een bout. De staande paal kan ongveer 40 cm in/uit schuiven en de plaat op de top draaid vrij rond (om de bevestigings bout) Dus ik kan binnen zeg 40 cm bijna alle kanten op...
Dus zeer goed voor het afstellen van de staart en het leren hoveren.
En niet te vergeten wat veiliger...
Hier zijn wat foto's

Zoals ik al eerder melde heb ik het idee van een amerikaan via Youtube.
Verder heb ik gewoon de marterialen gepakt uit de voorraad rommel...
Zo is de plank een oude snijplank van het aanrecht van de Ikea... Was toevallig al rond en dus wel zo makkelijk...
De inkeping op de groene plaat is om het post elastiek om heen te slaan waarmee ik de skid vast zet...
dat elastie onder de groene plaat is bedoelt als omgekeerde bungee jump kabel als je te hard omhoog gaat.... hi hi

Ik heb al wel een 30 minuten film op de standaard maar nog niet op het WWW.
De onderste plank tuimeld in het midden over een bout. De staande paal kan ongveer 40 cm in/uit schuiven en de plaat op de top draaid vrij rond (om de bevestigings bout) Dus ik kan binnen zeg 40 cm bijna alle kanten op...
Dus zeer goed voor het afstellen van de staart en het leren hoveren.
En niet te vergeten wat veiliger...

Wat de HBK II al geen creativiteit in de mens los maakt... klasse...

Kijk uit naar je filmpje...
Frans

Esky king 2 blijft spinnen

Goedemorgen Frans,

Ik zie op de foto (bedankt hiervoor overigens) al enige afwijking tov die van mij. De handle waaraan de pushrod zit verbonden zit bij jou voor de tailfin. Bij mij zit ie erachter. De handle is aanzienlijk korter bij mij.
Verder heb ik na de crash dingen vervangen waarvan ik niet weet of deze van invloed zijn op het spinnen van de tail. De mainrotor blades waren van balsahout(geloof ik). Deze heb ik voor plastic vervangen. Ik heb alleen niet gekeken of er lengte verschil in zat. De tail blades waren langer dan de originele versie. Deze heb ik inmiddels voor de originele vervangen. Heeft dit invloed op het spinnen?Ik heb na de crash de bovenbody vervangen maar ben daarbij vergeten te kijken naar de positie van de swashblade levers tov de verschillende servo's. Afstelling lijkt nu dan ook verkeerd. Nog 2 mogelijkheden om te proberen aangezien dit er 3 zijn(servo's) De tail servo heb ik inmiddels binnen dus kan ik deze vergeliken met de werking van de oude. De sim is ook binnen dus beter eerst maar daarop oefenen. Helil is tenslotte voorlopig nog niet oke.

gr,
Frans

Back