eerste zelfbouw projectje

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door renzo, 25 jan 2016.

1. renzo

renzo

Lid geworden:
    5 jan 2016
    Wil een beetje een dozerboat neusje van maken ... met een paar stukken halfrond er op geschroefd.. en dan indd aan de zijkant banden!! Heb bij mn neefje al in de speelgoedkist lopen snuffelen haha

2. renzo

renzo

Lid geworden:
    5 jan 2016
    hallo thijs er komen inderdaad banden langs de zijkant. en een duwsteven voorop, met wat aanstoot blokken. heb al rubber mat leggen van 50x5 mm en daar ga ik proberen het steven uit te lijmen.. of anders spijkeren :beer:

heb me trouwens niet verveeld hoor. :) lekker in de weer geweest, bodem staat in de lak, alleen uit alle verbouwingen enzo ben ik vergeten om de schroefas koker er in te lijmen.. maar goed, ken achteraf ook

bodem compleet zwart gespoten en getest in de vijver .. met stenen op diepte gebracht, en een afplakbandje op de waterlijn geplakt. 20160219_175734.jpg

moet toch echt een flink gewicht in .. oeff kilo of 8 aan lood.
    20160219_180036.jpg

en dan het leuke werk beginnen ! zorgen om in die knikken een strakke waterlijn te creeren en netjes te spuiten.
    20160219_185159.jpg

kajuitje wit gespoten, en de opbouw van het dak klaar gemaakt voor het oranje.
    20160219_191652.jpg

toen alles aan het drogen was maar heel voorzichtig een vloertje er in geverfd .. en het stuurhutje maar wat aangekleed
    20160219_215051.jpg

nu alleen nog even bedenken wat ik als nav verlichting ga gebruiken, als schijnwerpertjes , en als binnen+buiten verlichting...
    het oranje is helemaal ruk om te verven.. ( oranje potje links) ga alles maar weer schuren en met de airbrush over doen.
    20160219_212759.jpg

en een probeerseltje.. maar erg goed gelukt vind ik zelf hihi. nu de waterlijn nog!
    20160219_222144.jpg

20160219_234718.jpg

jeahh, het is even poetsen en kliederen, maar er staat een waterlijn
    20160219_225721.jpg

die kleine lettertjes vind ik nog ergste !! vergat af en toe gewoon te ademen zo geconcentreerd !
    20160219_234226.jpg

vanavond meer kleur als ik zin heb hihi.
    zo weer lekker de schuur in.

MikeMohawk vindt dit leuk.
  3. Tazz 19

Tazz 19

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Je had ook plakletters kunnen gebruiken. Die kun je zo krijgen bij de gamma. Zeker op jouw schaal. Veel makkelijker en de letters zijn hetzelfde:)

4. renzo

renzo

Lid geworden:
    5 jan 2016
    mijn vriendin werkt bijna 10 jaar bij de formido .. als ik over gamma begin word ik opgehangen hhahaha..
    maar indd, ik had beter plakletters kenne halen.. maar dit geeft iets meer voldoening ;)

5. renzo

renzo

Lid geworden:
    5 jan 2016
    hallo. ik heb weer een stukje werk verricht op de werf !

gaten in de romp voor de trossen.
    20160221_174248.jpg

20160221_192953.jpg

en daarna maar begonnen aan het duwsteven, heb in verschillende draadjes gezien dat het op zo'n ruw schip toch best mooi staat !
    IMG-20160221-WA0002.jpg

binnen en buitenkant dik in de spuitverf, en op de romp gekit met sikaflex. die zal niet meer los komen :)
    20160221_231038.jpg

dacht ik althans.. met drogen is het duwsteven toch iets verzakt, waardoor deze een beetje scheef staat tov de romp. maar goed, helemaal aangekleed is niemand die het opvalt ... hoop ik hihi.

alle grote dingen even naar buiten gesjouwd, en de schuur ontdaan van stof en Rommel. kuch kuch
    en maar gelijk wat zonlicht fototjes geschoten
    20160223_114150.jpg

20160223_114156.jpg

20160223_114207.jpg

van een stukje alu pijp van de mast, ook een uitlaatje gemaakt. gat in de romp geboord, 4cm pijp en het uiteinde dicht gekit. en in de romp gekit, met een m10 sluitringetje. ring word nog zwart gemaakt zoals de dekdoorvoer van een uitlaat normaal is.
    20160223_114216.jpg

weet niet wat jullie gedachten er over zijn, maar ik ben echt trots op dit schuitje!
    20160223_114246.jpg

MikeMohawk en Roger Lab72 vinden dit leuk.
  6. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Renzo, Wat eerst een onooglijk bootje leek ziet er nu toch heel anders uit. Zorg dat je bij het inzetten van de schroefas de verbinding tussen romp en askoker goed waterdicht maakt. Niet alleen aan de binnenkant, maar ook aan de buitenkant. Anders kruipt er water tussen en gaat de boel op den duur rotten. Succes verder. Gr. Klaas.

renzo vindt dit leuk.
  7. renzo

renzo

Lid geworden:
    5 jan 2016
    Hoi klaas.
    bedankt voor je reactie, ik zit er aan te denken om het asje in de epoxy te gieten. En buiten af te plakken. Als alles droog is plakband weghalen en glad schuren. Heb schade gemaakt aan de bodem, dus die moet zoiezo overnieuw gespoten worden.

8. Thijs Slotman

Thijs Slotman

Lid geworden:
    22 okt 2013
    ziet er idd een stuk beter uit
    ik had eerst ook de as alleen maar ingelijmd aan de buitenkant, met de binnenkant er bij is het al een stuk steviger

9. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    toch meteen een ander zicht in vergelijking met je eerste foto's.
    Nu nog wat afwerken met dek spullen en het mastje verder afwerken.

10. renzo

renzo

Lid geworden:
    5 jan 2016
    leuk al die reacties :) maakt het bouwen ook leuker hihi.

wat vinden jullie, een houte dekje, met planken inleg.. of een wit dek, met grijs vlak.. antislip loopvlak zeg maar...

11. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Renzo, Je moet natuurlijk zelf bepalen wat je mooi vindt. Houten dekken zag je vroeger veel op zeeschepen en vissersvaartuigen. In dé binnenvaart komen houten dekken weinig voor. Witte dekken zie je ook heel weinig, hooguit op een roef om de warmte eruit te houden. Meestal hebben de dekken een praktische kleur, vaak in combinatie met antislip eigenschappen. In de zeevaart werd nog wel eens groen gebruikt. Op de binnenvaart zie je meer grijs, zwart (teer) of donkerrood. Sommige maatschappijen hadden huiskleuren. Bekijk eens op je gemak wat kleurenfoto's van duwboten en kies daar iets praktisch uit. Maar vind je het een uitdaging om een houten dek te maken dan is daar ook niets mis mee. Maak dan wel strookjes die een beetje passen bij de schaal waarin je bouwt. Kijk maar eens bij het schip dat Jan Blonk aan het bouwen is. Hoet hoeft direct niet allemaal zo perfect, maar het geeft je een idee van de verhoudingen. Succes ermee! gr. Klaas.

12. Roger Lab72

Roger Lab72

Lid geworden:
    8 okt 2015
    Ja leuk scheepie, ik zou de dekken grijs maken en bij de sleepinrichting een vierkant met latjes dek maken(tis mar een idee);)

13. renzo

renzo

Lid geworden:
    5 jan 2016
    denk dat ik de waterranden wit maak, en dan de rest van het dek gewoon grijs maak. is inderdaad de meest practische kleur voor een sleeper/duwertje

dat houte dekje rondom de bolder is ook geen gek idee !! gewoon een rechthoek maken tot aan het verhoogde achtersteven. hmm. ben ik gelijk van die lelijke naad af van de waterdichte luiken :worship:

14. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    En het houten rooster is lekker antislip om op te werken en voorkomt dat de draden de verf van het dek beschadigen. Gr. Klaas.

15. renzo

renzo

Lid geworden:
    5 jan 2016
    juistem.. ! :bier:

denk dat ik er zo wel weer even zoet mee ben haha.

vraagje over een lier, hoe ken ik op een beetje schappelijke manier een werkende maken ?! zit er aan te denken om de haakse overbrenging van een vismolen te gebruiken .. maar die werkt andersom, 1:3,5 ipv 3:1 overbrenging.
    zoiezo wil ik de lier werkend hebben.. heb 4 werkende kanalen. waar ik er nu 2 van gebruik hihi.

verlichting doe ik met een knopje in de stuurhut.. en de radar gelijk op het contact. boot aan, radar aan,

de geniale oplossing van de vaartregelaar uit een accutol heb ik onthouden uit bas zn springer tug draadje ! en die vind ik echt goed gevonden. heb hier 2 opgefikte tolletjes leggen die ik uit mekaar trek.

maar nu de aansluiting nog op het dek, die herriemakende decaperm 3:1 heb ik ook nog die loopt ook nog iets te hard voor een sleep lier. de haspel kan ik evt maken uit een pvc pijp, lagertje er in met een 3,25mm electrode als as, en dan de andere kant geborgd op de as van de motor. of met een cardan naar de motor, de motor in een apart hok, dan zie je ook de cardan draaien ipv alleen een stukje trommel... wat ook weer realistischer overkomt.

damnn, wat een hoop denkwerk haha

16. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Renzo, Als je in staat bent om uit een servo de aanslag te verwijderen en de potmeter los te halen dan heb je gelijk een aandrijving voor de lier. Zet je de uitgaande as aan een kant op de trommel en maak je voor de andere kant van de trommel een steun(tje). Moet je natuurlijk wel enig idee hebben hoe een servo werkt en de genoemde onderdelen kunnen herkennen. Zal op het Forum ongetwijfeld wel iets over te vinden zijn. Heb even een zoekslag voor je gemaakt.
    http://www.drebomodelbouw.nl/paginas/tips/tips-servo_ombouwen.html
    De rest mag je zelf invullen. Gr. Klaas.

17. renzo

renzo

Lid geworden:
    5 jan 2016
    oeii. dat wordt een leuk werkje haha. heb op youtube verschillende manieren gevonden hoe je een servo om kan bouwen.. ga er morgen ochtend is eentje uit elkaar schroeven.. hopen op goed geluk. heb nog een paar ouwe bass remote's op de plank, van kapotte versterkers. ga er daar wel eentje van opofferen :koud:

heb er ook een zitten kijken, die man verstelde de inwendige potentiometer tot de gears stil stonden, en dan lijmde hij het spulletje vast.. de fine tuning deed hij dan met de trim van de zender ?! volgens mij werkt dat helemaal niet fijn, want met de multiplex zender die ik gebruik, zet je allleen de werking om, dus krijg je ook meer vermogen op bijvoorbeeld de indraaiende kant, en uitdraaiend gaat hij dan langzamer lopen...

nja, ga morgen eerst is de bass remote's opzoeken en uit elkaar slopen. kan ik heel het kastje gebruiken om de potmeter te stellen en te bevestigen in de romp ;)

Deel Deze Pagina