ELBJORN

van Hobbyking
HobbyKing 30A Boat ESC 3A UBEC

24567.jpg

Zo te zien zit op de regelaar een beveiliging voor een geblokkeerde (stalled) motor. Zie screenprint deel manual. Gr. Klaas.

20250112_204230.jpg

de schroefassen, Raboesch 300-04, welke in de boot komen hebben een maximum van 9000 toeren, en de toegepaste motoren, 350kv per volt, zullen op 12 volt ongeveer max. 5000 toeren draaien dus denk ik dat het allemaal best zo meevallen.
en een zekering er tussen tegen het eventueel vastlopen in het water kan nooit geen kwaad.
groet Piet

Ik ging bij mijn verhaal uit van Klaas zijn aanname dat die dingen 900 Watt kunnen trekken. Als dat NIET zo is, dan kloppen uiteraard de getallen die ik noemde óók niet, en zal het inderdaad allemaal wel meevallen.

MAAR: de vetgedrukte redenatie raakt kant nog wal: Toerental is zowel geen maat voor vermogen van de motor, alsook niet voor wat de schroefassen qua koppel kunnen hebben.

Nogmaals: de kans is behoorlijk groot dat het inderdaad allemaal reuze meevalt, want een electromotor die 900 Wat verwerken kan, is denk ik dusdanig groot dat het niet in je boot zou passen, maar denk er goed om, dat je met name bij Brushless motoren NIET uit kan gaan van "het toerental is niet zo hoog, dus het valt wel mee", want die dingen gaan, als er niet iets anders is wat ze begrenst, door tot de vurige dood er op volgt.

er wordt steeds maar gepraat over die 900, maar de brushless motor wordt vergeleken met een borstelmotor serie 900.
en voor de ESC's wacht ik nog op de programmeerkaart waarmee de esc kan worden ingestelt
groet Piet

alweer wat spanten vastgezet ook de holtes voor de ankers, aan de achterkant zit het op de foto er wel in maar nog niet vast, (nog effe wachten op de assen).
het gedeelte van het dek in het midden wel alvast gelijmd.
verder alle houtplaten de onderdelen genummerd, zoekt wat gemakkelijker.
groet Piet

20250127_174255.jpg

• Like
Reactions: ozy
Vooruitgang ziet er netjes uit.

even de gegevens van die zogenoemde 900 motor even opgezocht.
Heb er zo ook in 2 van mijn schepen liggen.

MAX Speed 900 Elektromotor.
De moto voor grote scheepsmodellen. propeller diameters tot 60 mm.
Product Specificatie:

Geschat voltage 12 V
Toerental 13.100 min
Voltage Bereik 6 – 18 V
Stroom verlies 2,6 A
Stroomverbruik bij max. werking 11,9 A
Diameter as 6,4 mm
Diameter motor 51,9 mm
Lengte motor 69 mm
Gewicht 475 Gr

hopelijk schept dit enige duidelijkheid bij sommigen :)

electronica module´s gemaakt met nieuwe regelaars.
kwestie van aansluiten en klaar.
de oude hobbyking regelaars zijn te koop
groet Piet

Welke regelaars heb je nu gebruikt Piet? En wat is er aan deze anders dan aan de HK-exemplaren? Gr. Klaas.

deze zijn van hobbywing zijn kleiner en er was een programmeerkaart bij.
bij de hobbyking was deze niet leverbaar.
en ik wilde toch verder met de voorbereidingen van het electro gedeelte.
heb de hobbywing geprogrameerd en beide motoren werken nu zoals ze moeten werken.
groet Piet

Bedankt voor de info Piet. Succes verder met de bouw! Gr. Klaas.

De start is alvast gemaakt, voor het schuren van de romp heb je nog alle tijd.
Mogelijk vertekend de foto het beeld een beetje , maar ik heb zo het idee dat je ronding boven en onder wel ok is maar dat door het gat onder de raampartij het daar niet echt de juiste vorm wil aannemen. misschien ook daar een versteviging achter plaatsen met dezelfde ronding als boven en onder.

Marc, bedoel je de rechthoekige openingen?
deze zijn voor de positie verlichting
en het beeld is een beetje vertekend
groet Piet

• Like
Reactions: k-k
Marc, de foto vertekent een beetje, bij de cirkels zit het hout wel goed tegen de stuurhutdekken.
die zwarte streepjes waren voor het buigen, deze gaan nog weg
moet nog wel wat geschuurd worden en in de rechthoekige ruimte komt de positieverlichting.
als je door het gaatje heen kijkt zie je nog een klein sleufje hierin komen nog de afscherming van de verlichting zodat ik daarbij de boel nog een beetje kan aan drukken.
groet Piet

Back