Electrificeren en afbouwen van HangLoose-60 en repareren

De vleugel heeft profiel, de ailerons zijn overal even dik. Moet ik ze dan voor het bepalen van het zwaartepunt toch meerekenen?
Kan iemand de plaats van het zwaartepunt zo aangeven?
Het voorjaar zit er aan te komen, het wordt tijd voor de eerste vlucht.

Heeft hij al gevlogen en zo ja hoe vliegt hij?

Laatst bewerkt door een moderator:
Gisteravond waren de omstandigheden zo gunstig dat ik geprobeerd heb hem in te vliegen. Of het een gevolg is van extreem licht willen bouwen, dat weet ik niet, maar in de eerste stijgvlucht gelijk flutter in stabilo en hoogteroer.
Gelijk motor uit, landing lukte wel, stabilo zat los in de romp en werd alleen door de foli op zijn plaats gehouden.

Zo dat is minder.
Maar gelukkig redelihk makkelijk op te lossen, of niet?

Weer vast lijmen zal wel gaan, de flutter voor een volgende keer uitsluiten is nog een openstaand punt, daarvoor moet ik toch zorgen voor minder speling. Je neemt altijd een risico als je iets van een ander over neemt, maar door het beplanken met 1 mm is de stijfheid wel minimaal.

Met het aanbrengen van versteviging en grotere servo's nemen zonder speling dacht ik het probleem te verhelpen.
De tweede vlucht was erg kort doordat direct na de start het vermogen sterk terug liep. Later bleek dat één cel van de Lipo een te lage spanning had.
De kist vloog verder probleemloos, trimmen was niet nodig. De landing verliep ook goed.
De derde vlucht, met wel vol vermogen, werd een ramp. Zowel het stabilo als het kielvlak gingen direct met de start samen klapperen en de kist dook met de neus de grond in.
De vleugel heeft geen schade, het voorste deel van de romp, tot de achterkant van de vleugel is ook onbeschadigd. De staart is achter de vleugel afgebroken en stabilo met kielvlak waren al tijdens de vlucht erg beweeglijk.
Plotterwelt schreef al eerder dat een romp lijmen met cyano niet kan, de vele losgeschoten lijmverbindingen geven hem gelijk.

Je heb weinig plezier van de kist Teus.
Ga je hem maken en zo ja hoe ga je de problemen oplossen?

verstuurd met mijn mobiel

... Plotterwelt schreef al eerder dat een romp lijmen met cyano niet kan, de vele losgeschoten lijmverbindingen geven hem gelijk.
Maar is dat oorzaak of gevolg? Lijm is bedoeld voor vliegen, niet voor crashen. Je hebt zo wel mooie Sollbruchstellen, iets moet de energie absorberen. Beter dan dat het hout breekt :mrgreen:

Er is met fototoestel een filmpje gemaakt, daarop is te zien dat kielvlak en stabilo samen t.o.v. de vleugel naar beide kanten zo'n 45 graden verdraaien, in een langzame flutter.

Je heb weinig plezier van de kist Teus.
Ga je hem maken en zo ja hoe ga je de problemen oplossen?

Vleugel en voorste deel van de romp zijn heel, zelfs onbeschadigd. De rompconstructie, zoals Plotterwelt die voor zijn trainer beschrijft (hoe-bouw-ik-zelf-een-trainer-als-beginner-14), heb ik al eerder toegepast om de epoxy romp van de Robbe Eltra na een crash te herbouwen. Dat wil ik nu weer toepassen. In de vernielde romp ( hangloose-60-bouwproject-2) zie ik nu dat kruisverbanden van links naar rechts volledig ontbreken, dat is in de genoemde constructie ook ondervangen.
Bij de Gamma heb ik de genoemde timmerplaat al gehaald.

Inmiddels heb ik uit de timmerplaat zijkanten en bodem gesneden. Spanten heb ik uit 2,5 mm berken multiplex gezaagd en gesneden. Om de massa te beperken in bodem en zijkanten gaten gezaagd. De massa neemt wel toe, het afgebroken rompdeel heeft een massa van 90 g, het nieuwe deel zat al op 135 g voordat ik het aan de romp bevestigde en de bovenkant dicht ging maken.

Hier al 1 plaat van 5 mm balsa gelijmd.

Gezaagde gaten om massa kleiner te maken. De spanten zitten met lipjes in de bodem en de zijkanten.

Net achter de vleugel is nieuw aan oud gezet met lipjes in de oude romp.

De tweede plaat met klemmen en elastiek op zijn plaats gehouden. Op de plaats waar nog een tweede laag moet komen ga ik weer gaten snijden.

Laatst bewerkt:

Nadat de romp dicht is met lagen balsa van 5 mm, moet er geschuurd worden. Een vel schuurpapier zonder kreukels trek ik over de romp heen en weer, terwijl ik gelijktijdig van voor naar achter verplaats.

In de minder goed sluitende lijmnaadjes komt wat allesvuller.

Het resultaat is een romp die je kunt vastpakken zonder bang te zijn dat je hem beschadigt. De massa van de flexibele staart was 85 g, voor het schuren had ik nu bijna 200 g aan de romp gelijmd. Daarvoor moet er waarschijnlijk ook wel wat lood in de neus.

Laatst bewerkt:
Kan je de accu niet verder naar voren verhuizen Teus?
Of een zwaardere motor, lood en electro vind ik nooit zo'n goede combinatie.

Hij ziet er wel weer netjes uit.:thumbsup:

Heb al naar gekeken, maar dan moet ik in het motorspant een te groot gat maken.
zie hier:

Laatst bewerkt:
Of een nieuwe motor ophanging maken die langer is.
Dan heb je die draadeinden ook niet meer nodig.

Ben je voor weer lichter heb je weer meer lood nodig.;)

Eerst maar eens kijken hoeveel lood je nodig heb.

verstuurd met mijn smartphone

Het stabilo is van 8 mm massief balsa, daar ga ik nog wat besparen door er gaten in te zagen.

Laatst bewerkt:
In de minder goed sluitende lijmnaadjes komt wat allesvuller.

Neem daarvoor liever dit, dat is veel lichter en heel eenvoudig te verwerken ;).
full

Het resultaat van het gaten zagen was wat mager, 12 balsa driehoekjes lieten de brievenweger maar net naar 10 g uitslaan, omdat de staart 3 x zo lang is als de neus (vanaf het zwaartepunt) bespaart het ook 30 g lood.

Laatst bewerkt:
Datzelfde heb ik ook al eens ervaren je kan beter lichterbalsa kiezen was mijn conclusie.

Je zoon is trouwens hier geweest vanavond;)

Kielvlak een strookje bespannen en het richtingroer er aan gezet. Gaatjes van 2 mm geboord om scharnieren te borgen met tandenstokers.

De tandenstokers afgesneden en glad geschuurd.

Bertus, Cornelis was toch niet alleen? Hij vond het leuk om je te ontmoeten.
Arie, voor kleine putjes is even de tube pakken heel gemakkelijk, na gladstrijken met vochtig plamuurmes is nabehandelen niet nodig.

Laatst bewerkt:
Back