Elektroschema van (of vervanger voor) een Graupner XR-6 FM Race 40 (mk1!)

Ik wil niet beweren dat de ompoolbeveiliging van de zender op deze manier is bedacht of uitgevoed. Ik wil alleen aangeven dat het wel een gebruikelijke methode is, maar zeker ook niet de enige of beste methode.
In mijn oude MC-18 zender zit wel dit type bescherming, alleen is de zekering een printbaantje dat ooit is doorgefikt. Heeft zijn werk gedaan.
Graupner-ompool.jpg

Een draadje erover gesoldeerd en hij deed het weer. Nu echter met minder bescherming door het dikkere draadje. Kijk rechts vlak bij het moertje.

En waar komt dan de rook vandaan?

De rook kwam nabij de schakelaar... Precies meteen onder de schakelaar op de print (bij het op de goede manier vast houden van de zender) is een diode gemonteerd. Alleen geen idee van de specificaties...

Ik heb inmiddels een 2de zender gekregen maar ook die had problemen. Duidelijke residuen van een kapotte accu dus die is uiteindelijk ook gesneuveld op de zelfde manier... Draadbreuk precies bij de soldering aan de connector van de accu in de zender. Tijdens proberen heeft hij een kortsluiting gemaakt. ‍♂️

Echter!!
De originele zender geeft de diode geen piep bij het doorpiepen (meten) en bij de 2de wel??
Originele piept niet in beide richtingen en de 2de piept wel in beide richtingen...

(???)

Is er überhaupt een zekering gebruikt? Ik kan namelijk geen "conventionele zekering" herkennen.
Dus wellicht iemand die me daarbij kan helpen.
Ik kan, indien gewenst, foto's uploaden.

Dit wordt 'm niet, dus ik zou er maar mee stoppen als ik jou was. Voor de €30 aan reparatiekosten, die ik je heb voorgerekend koop je tegenwoordig al een 2,4 GHz zenderset en de aanschaf daarvan is dan ook vermoedelijk de meest verstandige keuze.

Bij deze zender gaan bij een verkeerde polariteit in ieder geval een spanningsregelaar, een transistor en een diode stuk, waarbij de diode de minst belangrijke is. Na vervanging moet de processor nog een systeemreset krijgen, anders gebeurt er nog niks. Vraag me niet wat de benaming van de componenten is, want dat weet ik niet. De buitenlandse servicediensten konden wel schema's opvragen bij Graupner-JR, maar dan kwam er een A4-tje, waarop de type-aanduidingen onleesbaar waren, ook bij uitvergroten. Je bestelde dan domweg zoiets als D1 van XR6 en dan kreeg je dat toegestuurd en ook als zodanig gefactureerd. Inmiddels zijn zowel Graupner als JR failliet, dus van die kant valt er niets meer te verwachten. Zelf heb ik nog wel componenten voor 1 of 2 zenders voorradig, maar die verkoop ik niet om (hopelijk) begrijpelijke redenen. In dit geval zou dit ook niet eens helpen aangezien je na vervanging nog meer handelingen moet uitvoeren.

Back