Emma Maersk 1:65

Hallo , ik gebruik net zo een motor in één van mijn slepers en deze drijft een vierblad schroef aan van 12 cm zonder problemen . Met stilgehouden sleper en volle kracht vooruit meet ik 4,2Ampere op 12 Volt .
Als regelaar heb ik een Robbe Navy Control 540R en heb hier nog nooit problemen mee gehad , ook niet na twee uur constant op drie/vierde snelheid varen . Deze regelaar stond een beetje meer dan handwarm net als de motor . Akkoord het is een dure regelaar maar je krijgt er wel wat voor terug zeker als je zorgeloos wil gaan varen .
Deze motoren zijn werkelijk fantastisch en bijna niet stuk te krijgen .
Vriendelijke groeten
Broeckx Ronny
www.mothvzw.be
 
Deze motor heeft ook wel al een eerste leven gehad, dus het kan wel dat die van Ronny maar 4.5A trekt Melvin.
De sloop is natuurlijk geen verdeler van motoren die net uit het fabriek komen hè ;)
 
Dat het een oudere motor is zou kunnen maar het is toch dezelfde BOSCH motor.
Het kan ook zijn dat mede door de tandriemoverbrenging naar de schroefas er een meerverbruik is . Als de tandriem wat te hard gespannen staat loopt het verbruik direkt de hoogte in . Bij mij zit de motor rechtstreeks via koppeling naar de as die zo soepel loopt dat hij bijna vanzelf draait . Er zijn veel zaken waardoor het verbruik kan oplopen en het is zaak deze op te sporen en deze te elimineren om zo lang mogelijk te kunnen varen zonder dat er een motor of regelaar verbrand . Eén voorbeeld : een collega modelbouwer had zijn schroefas op een keer zo vol met vet gestoken dat de motor de as bijna niet meer rondkreeg .
Groetjes
Ronny
 
Even de motor ontkoppelen, en dan de stroom meten, weet je gelijk wat de snaaraandrijving verbruikt
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, vandaag een poosje bezig geweest met de dragende constructie van de opbouw.

De constructie is opgebouwd uit 8mm MDF en wordt gebruikt om kunststof polystyreen platen tegen aan te zetten. Nu de contour van de opbouw er op staat worden ook de merkwaardige verhoudingen van het schip beter zichtbaar. Het is echt een opbouw van niks op zo'n romp. Ook de uiteindelijke hoogte wordt nu zichtbaar, het bovenste dek van MDF ligt precies een meter boven de bodemplaat.

full


full


full


Tot de volgende keer.

Marco
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even een update,

Excuus voor de trouwe volgers, het heeft een poosje stil gelegen maar ik ben nu weer bezig.
De afgelopen dagen ben ik bezig geweest met het bekleden van de opbouw, hieronder een paar plaatjes. In het voorschot van de opbouw zitten een paar raampjes teveel, ik was lekker aan het zagen zullen we maar zeggen. Nu ik er zo mee bezig ben worden ook de hoogst merkwaardige verhoudingen van het schip en de opbouw steeds duidelijker. De brug is echt gigantisch breed, hebben die lui daar een fiets staan om van bak- naar stuurboord te komen?

Ook het probleem met de vaartregelaar lijkt ook opgelost. Het maximaal toelaatbare amperage blijkt geen 10 maar 30A te zijn dus dat moet toch voldoende zijn lijkt me.

enfin, verder maar weer, WSD is niet ver meer en ik had een deal met Wiggie :-)

full


full


full


Groeten, M
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit Marco en gewoon rustig verder bouwen waardoor het leuk blijft. Het is tenslotte een hobby.
 
Binnenruimte kost geld, en de bemanning is heel beperkt, dus de accommodatie is best gewoon op maat van de bemanning. Die brugvleugels daar kun je niet omheen (met een enkele uitzondering), dus die moeten er zo maar op. Er zijn weinig gevallen waar je van de ene kant op de brugvleugel naar de andere kant moet, dus een fiets is niet nodig. Meestal wordt er toch maar vanuit 1 positie gevaren.
Mooie bouw trouwens, is best imposant! Het voordeel van deze schepen is dat er een beperkt aantal details opstaan en dat het gelijk al "af" zal lijken als de bovenbouw af is.
 
Back
Top