Je hebt zo van die avonden waar je redelijk van baalt.
Na een volleybalwedstrijdje gekeken te hebben op TV besloot ik om me verder te verdiepen in 'het stabilo'. Het afneembaar maken heb ik toch laten varen, rudder zit immers rondom het hoogteroer, met het staartwiel zou het ook een gedoe worden... Neen, dan maar even vastlijmen zeker?
Dat viel even dik tegen...
Zoals reeds gezegd, ik heb deze kist ruwbouw over gekocht. Hij is mooi afgewerkt vooraan en in de cockpit maar naar de staart toe werd het een kleine ramp.
Werkelijk alles schots en scheef zou me duidelijk worden...
Wachten tot de kroost en eega gingen gaan slapen om de living te kunnen aanslaan om het model 'uit te meten'.
Vleugels opgebouwd.
Probleem 1: de bijgeleverde vleugelstruts zijn niet even lang! zomaar eventjes een centimeter verschil tussen de twee struts. Het zijn de originele metalen koppelingen uit de bouwdoos met een carbonbuis ingelijmd. Ze schelen exact een centimeter in lengte... Dat komt dus niet goed... Met een voorlopige modificatie de vleugels toch pas gezet en uitgemeten. OK de referentie voor het stabilo is er.
Stabilo in de uitsparing geschoven...
Probleem 2:wat een ramp, zit werkelijk scheef. Ik spreek niet over mm's, maar over centimeters (een kleine twee centimeter verval over de stabilo lengte...).
Ik durf er zelfs geen foto van nemen en moet even gaan zitten....
Drastisch besluit genomen... Het onderste stuk romp onder de stabilouitsparing gaat eruit. De zaag erin. Nu kan ik tenminste vanbinnen aan de romp nieuwe stukken inlijmen onder de juiste montagehoek...
Na veel meten en passen kan het stabilo vlak ingelijmd worden.
Staat nu te drogen...
Probleem 3: kielvlak staat ook scheef. Is volledig ingedekt in balsa maar nog niet gecovered.
Da's een probleem voor later. Eerst wat verse moed tanken... pffff.
Zo zag m'n "meetopstelling" eruit. Schuin kielvlak duidelijk te zien...