ESC waterdicht maken met Hete Lijm mogelijk?

Beste,

Mijn esc is besteld van hobbyking en komt binnenkort binnen, mijn vorige esc is kapot gegaan door waterschade en dat wil ik bij de volgende dus voorkomen. Over waterdicht maken heb ik nogal wat gelezen en ik weet ongeveer wel hoe het gedaan moet worden, meeste zeggen plasti-dip (vloeibaar tape).

Nu is mijn vraag, is hetzelfde mogelijk met hete lijm?

Ik heb nog wat onderzoek gedaan, en plasti dip is goed tot aan de 93 graden, en hete lijm smelt pas rond de 150 graden.

Is het dan mogelijk om de esc waterproof te maken met hete lijm ipv plasti dip? Het zou veel makkelijker zijn en scheel wat in de portemonnee.

mvg, indigo.
(mijn excuses als het in de verkeerde topic staat, weet niet of het hier in kan of het in model elektronica moet )

Wat wil je dan precies dichtlijmen, de scheiding tussen beide behuizingshelften, de ruimte tussen plastic en het koelelement?

Op zich denk ik dat het geen kwaad, kan, alleen vraag ik me af als je met hete lijm wel een 'dichte' laag kan leggen, je zou de lijm bijna moeten kunnen uitstrijken terwijl ze nog heet is, zonder luchtbellen in de lijm...

Wat met de flexibiliteit rond de kabels enzo? Hecht de lijm even goed aan plastic als aan het koellichaam?

Wil je helemaal zeker zijn misschien een testje doen: klein doosje met een stukje wit papier dicht'kitten' met hete lijm, daarna onderdompelen in gekleurd water (inkt/voedingskleurstof, ...) en daarna het doosje opensnijden en kijken hoever de kleurstof/water gekomen is.

Dat met hete lijm lijkt mij niet verstandig, plasti dip is een betere oplossing.Daarin tegen is het toch extra koste die je uit moet geven om je esc waterbestendig te maken. Een goede oplossing is simpel om gewoon je esc in ballon in te pakken.

Een ballon lijkt mij ook het beste.
Een ballon kun er nog af halen i.v.m. Condencvorming.
Als iets dicht gemaakt is kan de condens er niet meer uit.
Ik spreek uit ervaring met mijn duik en gewone boten.

Hou wel de temperatuur van je regelaar in de gaten als je de regelaar in een ballon doet.

Laatst bewerkt door een moderator:
ket de hete lijm wil ik het zo doen maar dan hetzelfde als met plasti dip, gewoon precies hetzelfde als wat ze doen op youtube enzo maar dan geen plastidip er overheen doen maar hete lijm er op spuiten, dat het waterdicht is weet ik 100 % zeker alleen of het het met de hitte houd is een ander verhaal, vandaar dat ik het vraag.

Ik een ballon lijkt me niet verstandig dmv de koeling, er kan geen lucht langs de koelvinnen dus de lucht bouwt op

Denk dat je het niet waterdichtkrijgt met hete lijm, omdat het best dik spul is. Plastidip is veel dunner en komt in elk kiertje te zitten. En zoals je al aangeeft, hitte kan ook problemen opleveren.

Ballon wordt al jaren jaren toegepast, heb zelf ook veel met die methode gereden. Nooit geen problemen gehad. Plus je gaat je esc toch niet met dat vieze lijm insmeren. Je moet dingen en producten gebruiken waar ze voor zijn, en lijm is meestal om iets te lijmen.

Je moet dingen en producten gebruiken waar ze voor zijn...

dus misschien een droge plaats zoeken om te rijden, als je de oorzaak wilt aanpakken!

Als het tegen spatwater bedoeld is kan een strategisch geplaatst plaatje kunststof misschien ook wonderen doen in plaats van de volledige regelaar te willen inpakken.

Denk dat je het niet waterdichtkrijgt met hete lijm, omdat het best dik spul is. Plastidip is veel dunner en komt in elk kiertje te zitten. En zoals je al aangeeft, hitte kan ook problemen opleveren.

het is idd dik spul maar als het nog warm is is het in alle kieren te krijgen, dat weet ik zeker, en anders nog een dikke laag op de printplaat en dan als het nog heet is de behuizing er terug op dat het zich in alle kieren wringt.
Hitte kan problemen opleveren ja, vandaar dat ik het hier vraag maar een ballon isoleert de hele esc en dan bouwt het toch zelf zijn eigen hitte op ?

prima oplossing : NOT

gewoon een ballon gebruiken , na het rijden ballon verwijderen zodat evt. alle condensvorming kan verdampen , dus geen corrosie op de printplaat, wat je zeker gaat krijgen met lijm, plastik-dip ect.
het is al zo vaak gezegd , regen en plassen is niet slecht voor de esc maar voor het gehele voertuig, dus grondig schoonmaken en inspuiten is een pré , na plassen werk ect .

het is idd dik spul maar als het nog warm is is het in alle kieren te krijgen, dat weet ik zeker, en anders nog een dikke laag op de printplaat en dan als het nog heet is de behuizing er terug op dat het zich in alle kieren wringt.
Hitte kan problemen opleveren ja, vandaar dat ik het hier vraag maar een ballon isoleert de hele esc en dan bouwt het toch zelf zijn eigen hitte op ?

Als jij denk, dat het een goede oplossing is dan moet je dat gewoon doen.
Maar ik denk dat je nog niet veel ervaring heb met zulke dingen. Ik kan je aanraden dat de ballon hierin de beste oplossing is. Ik moet er niet aan denken om een regelaar van 200 euro te bekladderen met een lijm goedje.

Als jij denk, dat het een goede oplossing is dan moet je dat gewoon doen.
Maar ik denk dat je nog niet veel ervaring heb met zulke dingen. Ik kan je aanraden dat de ballon hierin de beste oplossing is. Ik moet er niet aan denken om een regelaar van 200 euro te bekladderen met een lijm goedje.

+1

Je kunt alle adviezen in de wind slaan maar dan had je de vraag ook niet hoeven stellen.

Hete lijm, ja komt in alle kieren maar is echt niet geschikt.

Plasti Dip, wereld spul maakt waterdicht maar toch. krijg je er ook niet eenvoudig af.

Ballon, de goedkoopste en minst schadelijke, makkelijk te vervangen wat wil je nog meer. Probeer gewoon eerst de ballon ipv risico te nemen met je kostbare ESC.

Succes!

hmm oke.

hete lijm gaat het hem dus niet worden. als plasti dip er niet af gaat is het voor mij eigenlijk alleen maar een plus, hoeft voor mij ook niet en ben niet van plan hem te verkopen.

mij enige zorg bij een ballon is dat er geen koele lucht langs de heat sink (koelvinnen ) kan dus dan kan de esc toch niet goed koelen?

hmm oke.

hete lijm gaat het hem dus niet worden. als plasti dip er niet af gaat is het voor mij eigenlijk alleen maar een plus, hoeft voor mij ook niet en ben niet van plan hem te verkopen.

mij enige zorg bij een ballon is dat er geen koele lucht langs de heat sink (koelvinnen ) kan dus dan kan de esc toch niet goed koelen?

Dat begrijp ik.
Ik zou onderstaande stappenplannetje doen;

Heb je de ESC al gebruikt?
Hoe warm wordt hij, zonder ballon?
Te warm dan kun je dat met de gearing aanpassen.
Is de snelheid dan voldoende?
Temperatuur meten met ballon.
Alles goed, dan niets meer aan doen.
Te warm eventueel met plasti-dip gaan werken.

Succes.

Nee. Niet met plastic dip werken , dit geeft problemen op den duur, mede doordat er condensvorming ontstaat op de componenten en wat weer corrosie geeft .

ballon gebruiken en na het rijden verwijderen,zeker bij warme temperaturen boven de 30 graden ivm condens vorming

de ESC komt over een paar weken pas binnen, hij is vorige week besteld bij hobbyking maar wilde alvast dit weten, en was ook nieuwsgierig hiernaar.

voorkeur gaat dus naar de ballon eromheen, zal dan wel een thermometer zien te krijgen om dan de temp. te meten, welke temp zou te warm zijn voor een ESC?

PS, als plasti dip op deze manier er op word gedaan komt er geen corrosie toch? Of is het dan alsnog mogelijk ?
How to water proof ANY heat sinked ESC - YouTube

Nee. Niet met plastic dip werken , dit geeft problemen op den duur, mede doordat er condensvorming ontstaat op de componenten en wat weer corrosie geeft ...
Plasti dip sluit volledig af, dus tenzij je iets gaat plastidippen waar al water in zit kan er geen condens ontstaan.

Dit is de eerste keer dat ik zoiets hoor. Waar komt dit vandaan?

Het komt in ieder geval niet overeen met mijn ervaringen en guides zoals die van Squirrel, URC of Medic.

Prima , alles wat die yanks vertellen is heilig ?

Plastik dip zal nooit 100% afdekken zeker de componenten op de printplaat , daardoor krijg je dus "luchtbellen" of luchtbelletjes, kleur de plaatjes verder in , bovendien wordt de geplastic gedipte esc in een bak met water gegooid en natuurlijk werkt alles, maar wat na 2 weken of langer?, corrosie gebeurt niet binnen 10 minuten :wink:

Stuur een pb naar corrien hier op het mbf en je zal het horen ,genoeg ellende gezien met corrosie en printplaten en plastik dip .

Maarja ben geen joetjoep yank :mrgreen:

Laatst bewerkt:
Back