Excel comp.3 met superveel foto's

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Bertus, 20 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hey Johan ik weet dat ik aan de grens zit.
    Ik heb geen ampere tang.
    Maar de motor loopt niet zo lang en kan dus weer snel uitrusten;)
    Ik hou de motor wel goed in de gaten anders zet ik er de 12 X 6.5 weer op.
     
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb net gemeten en draai nu 7300 toeren.
    Ik weet alleen niet hoe vol mijn accu is.
    En ze zijn ook erg koud maar of dat wat uit maakt weet ik nu niet.
    Ik zit nu op 1900 gram trust ongeveer stilstaand,
    tenminste volgens mijn programmatje en 25 amp bij 50 km/u
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2009
  3. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    Nee hoor, 14x7 of 6 zou onder diverse omstandigheden ook nog lukken.
    Bij 13x6,5 loopt die gewoon het beste ;)
     
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb een balsa spant achter de motor geplaatst, zodat er nu geen snoeren in de motor kunnen komen.
    Nu ben ik met de rolroeren aan het aansluiten.
    Vanavond volgen de foto's


    Vanmiddag ook nog 2 nieuwe kistjes gekocht

    Een Talon Dynaflite
    en een Robbe Hotshot
    Voor 50 euro de beide bouwdozen.
    Ik kon ze niet laten liggen.
    Binnenkort dus meer bouw verslagen
     
  5. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    HA Bertus,

    Goed bezig !! :cool:

    Toch maar de Dymond :D

    Weet je wat ook lullig is? Als je 2 weken wacht op spul vanuit Duitsland waarmee je iets af kunt maken.
    Tevree ga je aan de slag, alles in kannen en kruiken en op het moment dat je een Lipo op wilt laden om te testen kom je er achter dat de balancer aansluiting op de Staufenbiel accu niet overeenkomt met de balancer aansl. op je lader :neutral: :mad: :sad: :sad:
     
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Haha gelukkig had ik dat niet.
    Wel 6 balance stekkertjes op voorraad gekocht zijn ze 3s ipv 4s maar dat was verkeerd gelezen van ons.

    Hier eerst even de nieuwe aanwinsten.
    Het is niet zo'n duidelijke foto geworden maar het spantje achter de motor.
    De koeling kan er nog makkelijk overheen.
    De snoertjes liggen strak tegen de bodem en kunnen geen kant op.
    Het hele spantje zit met 2 druppels ca lijm vast dus kan er makkelijk weer uit als het moet.
    Maar de regelaar en mijn vario die daar komen te liggen zullen niet zo makkelijk in de motor komen.
    De vleugelservo's zitten er in.
    De servo hevel doe ik altijd 1 tandje naar voren dan heeft hij van zichzelf al wat diff.
    Het zijn digitale dymond servo's ze lopen lekker.
    Het stangetje is weer in het roerhoorntje gesmolten 100 % pas.
    Hier de inbouw foto's.

    Verder ben ik niet gekomen want toen kwam mijn maat.
    We hebben de regelaar ingesteld met de program.kaart.
    Er zitten liedjes in, alleen de melodie, maar je lach je wild.
    Nu staat er in "Nederland o Nederland jij bent een kampioen" haha.
    Want een onzin allemaal dat dat allemaal kan.
    De balancer van de regelaar, is ondanks de kleurverschillen van de draden, toch goed.
    Als ik morgen fit genoeg ben kan ik hem misschien wel af krijgen we zullen zien.
    Dit was hij weer voor vandaag
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2009
  7. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    :puppydogeyes: O mijn God..............en toen ik de gebruiksaanwijzing las van de regelaar zag ik bij de melodiƫn wel iets staan van "Fur Elise" maar toen dacht ik dat de schijver van de gebruiksaanwijzing ff niets beters wist te verzinnen en dat er uiteindelijk toch 'normale' geluiden uit zouden komen....................niet dus ..........
     
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Haha ja ik snap er ook niets van er zitten nog aardig wat liedjes in ook.
    Een stuk of 16 gok ik.
    Het is verder ook een vrij grote regelaar Veel groter als ik nu nodig had als ik kijk wat hij nu trekt.
    Ik mooet ruim onder de 30 ampere zitten volgens mij.
    Begrijpen doe ik dat nog niet helemaal.
    Maar hij heeft power genoeg voor de excel.
    Ik ga dus nog niet met propjes rommelen eerst maar vliegen.
     
  9. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dat heb ik weer, heb je alle spullen binnen om hem af te maken, wordt je ziek.:(
    Nog even geduld dus. :sleepy:
     
  10. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352

    :twisted: Als je goed genoeg bent om achter de computer te zitten.............:D
     
  11. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Haha wat moet ik daar nu weer op zeggen.
    Maar ik zet hem nu uit en ga al de rottigheid er uit zweten in een warm bad ;)
    Enne computteren kan in bed maar bouwen in bed mag niet van de vrouw:D
     
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Zo weer even een update halverwege de avond.
    De servo's voor de V-staart zitten op zijn plaats.
    Daarna de boel eens in de romp geschoven en het zwaartepunt bekeken.
    Dat wordt wel heel erg lastig zonder lood of grotere accu's.
    De motor is dermate licht dat het moeilijk is om het zwaartepunt op zijn plaats te krijgen.
    Ik weet nu niet zo goed wat wijsheid is.
    Ik kan de accu/servoplaat wel wat verder naar voren schuiven als orginieel.
    Maar dit is veel te gek.
    De romp kan ik ook helemaal gaan schuren en spuiten.
    Dan wordt hij van achter wat lichter misschien.
    Ik denk dat ik de plaat iets verder naar voren doe en dan kijk ik wat ik moet doen om het zwaartepunt goed te krijgen.
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2009
  13. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    Als het niet lukt met het CG kan je ook nog een 3S A123 accu overwegen,
    210 gr en 70 mm lang bij een driehoekig blok.

    Succes.
     
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    In de tijd dat ik dit met 1 vinger typt klem ik met mijn andere hand het spand in de romp.
    5 min is toch lang om te klemmen haha.
    Over de accu's heb ik nog niet echt nagedacht.
    Misschien worden het wel 4s cellen 5100 mah.
    Dat worden dan van die goedkope paketten, maar als ik da doe komt er wel een ontvangeraccu in.
    Met een zwever overweeg ik geen 123 cellen.
    Eerst maar afbouwen.
    Ik wil gewoon heel de middag kunnen vliegen op 2 pakketten.
     
  15. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Zo de avond is weer om en de excel is op het zwaartepunt na klaar.
    Eerst het spant er in gelijmd.
    Ik heb dat met 5 min epoxy gedaan met wat van die witte poeder:p (of hoe het ook heet)
    Om niet te snel te hoeven zijn neem ik eerst 1 component van de epoxy meng dat met vrij veel poeder, dan tweede component er bij mengen dan heb je een mooie lijm voor het spant.
    Voor de aangemaakte epoxy zit er dan niet zo veel poeder in.
    Het spant zit er zo netjes in.
    De servo's zitten ook netjes in de romp.
    De snoertjes zitten door het balsa blokje wat klem zit en verwijderd kan worden.
    Dit blokje heeft 2 doelen.
    1: het hele electro gedeelte zit standaard alleen maar aan het spantje geschroeft.
    Dan kan hij niet meer naar voor en naar achter maar wel torderen.
    Hij wordt nu op de bodem gedrukt en het blijft goed zitten.
    2: de snoeren kunnen nu niet door de vleugelbouten worden beschadigd.
    Zo ziet het er dan van voren gezien uit.
    Zo met accu.
    De staart is makkelijk aan te sluiten.
    Het kleine pennetje in de vleugel gelijmd.
    En dan de boel laden.
    Maar dat is dus voor de mini excel.
    De accu's morgen eerst lekker warmen in de kamer en dan in het clubhuis leggen voor het vliegen.
    Want in de kou doen die lipo's van mij het niet
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2009
  16. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    In de kou doet geen een LiPo cel het redelijk. Daar moet je een ander type voor gebruiken ;)

    Wel even de L-bend borgen!

    Succes met het invliegen!

    grtz, Erik
     
  17. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Wat moet ik borgen?
     
  18. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    De uiteinden van de stuurstangetjes van het hoogteroer met bv een stukje isolatie van een servodraad.
     
  19. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
  20. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dat doe ik niet, want dan moet ik dat draad er iedere middag weer af zitten te peuteren.
    Ik vind het systeem juist zo goed.
    Ik wil ze alleen nog iets korter afslijpen zodat ze er wat makkelijker uit kunnen.

    Verder zit ik erg met het zwaartepunt te goochelen.
    De motor is 100 gram lichter als de door simprop opgegeven motoren.
    En de accu ook nog een 230 gram.
    Ik ga er rustig over nadenken wat te doen.

    Ik kan een paar dingen doen.
    1 De accu naar voren en lood (lood vind ik geen optie) dus kan niet.
    2 Een grotere accu maar dan moet de accu alsnog naar voren.
    Dat is lastig hoe de exce standaard is ingebouwd.
    De servo's gaan dan ook naar voren en dat kan niet.
    3 heel de boel er weer uitslopen.
    De hoogteroer servo's in de romp vastlijmen.
    En een nieuwe accubak maken zo ver mogelijk naar voren.
    Er moet dan alsnog een grotere accu in maar dat wil ik eindelijk graag.
    Misschien ff klooien met lood en de huidige accu.
    Maar het er uit slopen van de boel zal toch het beste zijn denk ik.

    Vandaag trouwens met de mini excel gevlogen, tot mijn verbazing heerlijk in de thermiek gehangen.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina