Excel comp.3 met superveel foto's

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Bertus, 20 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jeroenkok

    jeroenkok

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    251
    Locatie:
    enschede
    hoi bertus,

    met mijn excell had ik het zelfde probleem, hij is veel te licht....

    Simprop heeft de plaats van de accutray gemaakt op nimh cellen en niet op lipo's!

    Ik heb de tray gewoon verlengt naar voren, de accu dit bij mij vlak achter de motor.
    (hij is nog verder naar voren gekomen nu er A123 cellen in zitten.....

    het totaal gewicht laag houden is bij de excell een must.! hij vliegt zoveel lekkerder als hij in het midden van het minimale en maximale aanbevolen vlieggewicht is.! De Thermische eigenschappen en het vlieggedrag bij het landen zijn veel beter.

    Jeroen
     
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb hem nog niet gewogen dat ga ik eerst doen voordat ik een beslissing neem.
    Toch denk ik wel dat er een 5000 mah pakket in komt.
    Die is ongeveer net zo zwaar of nog lichter dan de aanbevolen accu.
    En ik kan heel de middag met 1 accu boven blijven.
    Ik wil nu ik zeg maar weer opnieuw met vliegen begonnen ben, met zo weinig mogelijk spullen naar het veld, dat is mijn nieuwe uitdaging.
    Daar de motor nog lichter is, zou hij toch nog vrij licht moeten uitkomen denk ik.
    Ik ga steeds meer aan een nieuwe accubak denken.
    Maar ik wacht voor ik dat doe, denk ik eerst de beurs af.
    Te snel beslissen is nooit zo goed denk ik dan maar ;)
    Ik ben blij dat er met me mee gedacht word.
     
  3. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Mischien heb je hier wat inspiratie mee, mijn 2e Lift-off xs
    A123/LiMnPo blog: Winter vdo A123!! - Page 7 - RC Groups

    De eerste had een andere vorm pakket. Ik neem aan dat je Exel dezelfde inbouwmaten heeft. De video met fotos staan nog op je draadje ;)

    Kits die zijn ontworpen voor NiCd/NiMh zijn erg vaak niet ideaal voor LiPo en borstelloos. Ronde cellen in een ronde romp gaat nog het beste. Weet haast zeker dat je een 5000mAh pakket er niet in kan krijgen. De oude 4s1p kokam3200 ging bij net als die rechtop stond. Ook de regelaar en stroomkabels+stekkers geeft dan hoofdbrekens.

    beste eens even op de duitse draadjes kijken voor info.
    Zelf had ik eerst de onderdelen erin gelegd en gebalanceerd voordat ik ging lijmen. Een akkupakbevestiging kan ook nog eens heel erg lastig worden. Je moet zeker weten dat die niet verschuift, maar dat hij er ook niet uitvalt als je aan het hotlinen bent!
    De keuze is beperkt...

    succes!

    Erik
     
  4. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
  5. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799

    flutter?
     
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb even gemeten en gewogen.
    Hij weegt nu met een 3200 mah pakket 1700 gr vliegklaar (zonder lood)

    Er kan een accu in zonder dat ik wat aan de bak/plank verander van:
    Lang 230 mm breed 51 mm en hoog 35 mm.
    Sloop ik heel de plank er uit kan er tot 50 mm hoog in.
    En Erik ik wil graag een groot pakket om dus zonder lader naar het veld te gaan.
    Ik zou de A 123 zeker in overweging nemen en waarschijnlijk ook doen bij een motorkist.
    Tot zover de metingen.
    Oja vanmiddag de motor nog even laten draaien met een wat warmer pakketje en kwam op 7600 toeren.
     
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hey Erik ik heb dat net nog even goed terug zitten kijken.
    Maar ik heb er nog nooit last mee gehad en we hebben altijd zo gedaan.
    Ik ben daar dus ook niet zo bang voor.
    Als het echt een vette hotliner was zou ik het zeker zo niet doen.
    Maar dat zijn deze kisten niet.
    Ze kunnen bij mij geen kant heen ik moet ze er nu met een tangetje inzetten.
    Het moet niet te makkelijk gaan maar wel met de hand kunnen.
    Na iedere middag gaat hij weer terug in zijn doos.
    Hij moet zijn plaats weten zeg maar :D:D:D
     
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Vanavond de moed maar weer eens gepakt om het zwaartepunt goed te krijgen.
    Met wat houtjes en touwtjes:p zit hij nu aardig goed met de accu's die ik nu heb.
    Grote verbouwingen wil ik eindelijk niet want als ik nieuwe accu's koop moet alles weer terug kunnen.


    Hier de geplakte latjes, jaja hergebruik:p
    Zo leggen de componenten nu de regelaar op de accu.
    De accu tussen 2 balsa balkjes en met 1 tyrap vast (niet te vast en de tyrap kan je hergebruiken)
    Achter de accu dus ook een balkje.
    De vario ligt nu in het midden.
    Het ligt nu allemaal betrouwbaar naar mijn oordeel.
    Ik wil tzt een mooie accubak maken.
    Dan sloop ik de huidige spullen eruit.
    Ik weet dan het zwaartepunt precies.
    En als ik andere accu's koop, let ik ook op de aansluitingen.
    Nu heb ik 2 dezelfde accu's maar de snoeren komen verschillend uit de accu.
    Dat is erg lastig.
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2009
  9. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Vandaag moet het gaan gebeuren, het is lekker weer om hem in te vliegen.
    Dus vanavond hopelijk een paar leuke foto's.
    De spullen zijn opgeladen, dus we gaan er voor.
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.608
    Locatie:
    Groningen
    Veel suc6 :) Weer is inderdaad niet gek.
     
  11. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    HEEL HOUWE!!!

    suc7!!

    grtz! Erik
     
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb hem heel gehouden :p

    Hij vliegt heerlijk wel moest het zwaartepunt naar achter.
    Het is dus maar goed dat ik de boel nog een beetje kon schuiven.
    Hij moet nog iets naar achter maar er was goed mee te vliegen.
    Het was nog wel een gemeen koud windje.
    Ik had ook hier weer een probleem met de regelaar.
    Hij bleef een paar keer als ik hem aan zetten alleen maar piepen en deed verder niets.

    Ik heb mijn vario er toen uitgehaald en toen deed hij het wel.
    Of dat dit er echt mee te maken heb weet ik niet.
    Ik ga dit van de week eens goed nakijken.
    De regelaars ga ik wisselen mini excel en excel comp.3

    Hier de modellen van mijn maat en de excels van mij.
    En hier fladdert hij:D
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2009
  13. Robbied

    Robbied

    Lid geworden:
    8 feb 2009
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Bleskensgraaf
    Leuk zo'n Simprop familie! :D

    vlnr: Excel Comp 3, Mini Excel, Peppo, Excel Comp 2

    Was een leuk dagje zo.

    Rob
     
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Inderdaad Rob het was erg gezellig.
    Nog een heeel klein beetje thermiek gevoeld maar dat had eindelijk niets te betekenen.
    Het verbaasde me wel dat er nog zo veel verschil zat tussen de mini excel en de excel comp 3.
    De comp 3 is veel meer een zwever.
    Ik ben dan ook erg blij dat ik hem heb gekocht.
    Het is echt een aanrader.
    Hij kan nog vrij steil klimmen.
    Het zwaartepunt nog wat naar achter verplaatsen, dan zal de glijhoek helemaal goed zijn.
    Als je nu wil komen landen kan je nog 2 rondjes voor de baan vliegen voor je kan landen.
     
  15. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    Gefeliciteerd Bertus! Wat is de definitieve setup geworden en hoe bevalt tie?
     
  16. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dit is nog niet de definitieve setup
    Het is de eerder genoemde dymond

    En een graupner 13 X 7 klapprop

    Ik wil naar een 4s pakket met een 12 X 6.5 prop.
    Dit om langer te vliegen.
    Ik weet nu aardig waar het zwaartepunt moet liggen en kan een definitieve opstellingmaken in de romp.
    Dit was even tijdelijk.
    Toch denk ik dat je met de huidige setup zonder thermiek 90 min kan vliegen.
    De motor loopt als een zonnetje.

    Ondertussen kan ik ampere meten via een weerstandkabel, hoe zuiver het is weet ik niet, maar komt aardig in de buurt.
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2009
  17. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    Heb vandaag de SK 3548-900 binnengekregen. Zou iets effecienter moeten zijn als de 'normale' 3548 en iets zwaarder belast mogen worden, maar de doorslag gaf de 5mm as (dan houd ik het een beetje standaard) en het iets hogere gewicht.
    Vanavond eens passen in de ECIII.
     
  18. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik ben benieuwd, zet je bevindingen hier maar neer altijd makkelijk.
     
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Na heeel lang wachten zijn eindelijk de accu en de ubec binnen voor de excel
    Gisteren even getest met een nog niet volledig opgeladen accupakket.
    Ik kom dan aan de 3 kilo trekkrachten 600 watt.
    Ik denk dat ik er een kleinere prop op ga zetten zodat ik rond de 34 amp uitkom.
    Nu is dat rond de 40 amp.

    De servo's ga ik uit de romp halen en vastlijmen tegen de zijkant en wat naar achter.
    Dan kan de ontvanger naar voren, daar kan ik dan makkelijker bij.
    Er wordt een nieuwe accubak gemaakt van gfk, dat heb ik pas ook bij mijn mini excel gedaan en dat werkt perfect.
    En dan het 5000 mah pakket er in, met een 12 x 6 prop zou ik dan 10 min motorlooptijd hebben, en ongeveer 2 uur zonder thermiek moeten kunnen vliegen,
    bij rustig vlieggedrag.
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2009
  20. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Vanavond de accubak van koolstof gemaakt.
    Eerst met epp en mal gemaakt die met plakband beplakt.
    Dan 2 lagen koolstof en 1 laag glasmat de mal beplakt.
    Daarna met de achterkant van plakband over de matten en mal de matten de boel strak getrokken.
    Het ligt nu te harden tussen 2 blokken zodat de boven en onderkant hopelijk mooi glad te worden.
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2009
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina