Excel comp.3 met superveel foto's

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Bertus, 20 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    De huidige stand van zaken.
    Al het hout er uit dat scheelt al weer 8 gram met het koolstof ;)
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2009
  2. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    chique bakkie!
     
  3. Robbied

    Robbied

    Lid geworden:
    8 feb 2009
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Bleskensgraaf
    Wow,

    dat ziet er lekker Hi-Tech uit zo !!!

    Ben benieuwd naar de vlieg eigenschappen van onze semi hotliners....

    Rob
     
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Zo vanavond lekker bezig geweest.
    Vanmiddag heb ik trouwens de accubak nog 1 uur lang op 70 graden in de oven gehad.
    Hij is lekker hard nu.
    De bak is netjes ingebouwd.
    Ik heb hem netjes in de romp pas gemaakt en voor zo hoog mogelijk gehouden.
    Mocht hij ooit neerstorten, dan schiet de accu er door de cockpit uit, zonder schade aan de motor en regelaar aan te richten.
    Dit heeft in het verleden al schade beperkt.
    Onder de accubak heb ik balsa pootjes gemaakt die worden niet zo snel door de romp gedrukt bij een harde landing.
    De vario kan nu ook onder de accubak worden geplaatst.

    Alle soldeerwerk gedaan de u-bec aan de regelaar gesoldeerd en de bec van de regelaar losgehaald (de rode draad van het servosnoertje losgewipt uit het stekkertje) Een krimpkousje om het draadje die kan er altijd zo weer in.
    De accu van andere stekker voorzien (balans en laadstekker).
    Bij de u-bec heb ik de pootjes door verbonden op 5 volt ipv zo'n eng stekkertje.
    De accu leg nu lekker rustig te laden.
    De servo's voor de Vstaart zitten weer vast en werken weer.
    Deze zij verder naar achter geplaatst om de ontvanger voor de servo's kwijt te kunnen.

    Ik ben zelf eerlijk gezegd wel een beetje trots op mezelf als ik het bakje bekijk.
    En dat met van die eenvoudige middellen.
    Aan de bovenkant heb ik geen koelgaten gemaakt anders kunnen de snoeren van de rolroerservo's er in komen en de accu ze beschadigen.
    Morgen de boel maar eens verder inbouwen want zoals je op de onderste foto kan zien moet er nog aardig wat een plaatsje krijgen.

    De accu ligt rustig te laden. 1/3 c ongeveer

    Dit moet er dus nog allemaal in.
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2009
  5. Robbied

    Robbied

    Lid geworden:
    8 feb 2009
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Bleskensgraaf
    He Bert,

    bij mijn excel werd de romp bodem erg slap toen ik het spantje van de accubak eruit had gehaald.(Heb er nl een andere voor moeten maken).

    Het lijkt mij bij jouw excel ook een beetje slap op de bodem zo, zeker met je drop um voor m'n voeten landingen af en toe :cool:.

    Kan natuurlijk erg meevallen en zit ik weer voor nix mee te denken.
    Ziet er wel keurig strak uit zo.

    Rob
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2009
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hey Rob we kunnen er nog wel naar kijken maar bij mij zit er koolstof in de romp en hij is best sterk.
    De accubak zit aan beide zijden en aan de bovenkant vastgelijmd. en de pootjes zitten weer op de bodem.
    De bovenkant is trouwens korter gemaakt omdat hij er anders niet past en de accu kan er zo makkelijker uit.
    Ik vond het best stevig aanvoelen.
    Ik heb de motor net met een volle accu even volgas laten draaien met de aangesloten U-bec.
    Je wordt er gewoon bang van zoveel vermogen.
    Hij begon ook erg warm te worden tenminste dat vond ik.
    Ik ga toch voor een kleinere prop want zo is hij nog snel leeg.
    Ik ga voor een 12 X 6 al zijn die te krijgen tenminste.

    Dan heb ik ongeveer 12 min motorlooptijd en dus 2 uur vliegen.
    Ik denk dat hij ongeveer 1 op 10 vliegt met dat vermogen.
    Hij heeft dan nog 2100 gram trust net wel net niet verticaal dus.
     
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik ga straks kijken hoe ik op de beste manier het klitteband kan plaatsen om de accu in de bak te houden.
    Dat wordt nog wel en beetje lastig.
     
  8. Ton.nl

    Ton.nl

    Lid geworden:
    5 mei 2007
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Nistelrode
    1 op 10... bedoel je dan 1 minuutje motorlooptijd tegenover 10 minuten zweven?
     
  9. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Als je weet dat een F5d pylon motor (sp400 afmetingen) voor een minuut op 1000W kan draaien en een 80gr motor in een sp400 kistje met 350W voor een minuut of 4 volgas dan maak ik me daar in een hotliner echt geen zorgen over. In veel gevallen is het maar 10 seconden motorlooptijd en 10 minuten afkoelen dus die motor mag best zwaar belast worden. 1 minuut klimmen is eerder matig. Maak daar eens 15 seconden van. Gewoon met die prop eens proberen te klimmen voor bijvoorbeeld 10 seconden en dan naar beneden zweven en voelen. Ik denk dat dit nog erg mee kan vallen.

    Voor een model als deze zou ik zelf graag verticaal gaan ipv een minuut rondjes draaien.
    Pascal Gielen had een f5d Nemesis als een hotliner omgebouwd en ging echt super. Daar is best nog wel iets van te vinden op fora denk ik. Gewoon even orienteren wat kan.

    Succes,

    Erik
     
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Inderdaad ik wil niet 1 min klimmen.
    Ik heb net een 10 X 6 prop gemonteerd (die vond ik nog) maar dat is net te weinig.
    Dan trek ik maar 1400 gram ik neem gewoon verschillende propjes mee.

    Erik ik snap wat je bedoel opzich ben ik het wel met je eens.
    Maar ik wil met 1 accu heel de middag kunnen vliegen.
    Ik moet dus zo goed mogelijk met mijn energie omgaan.
    De mini excel klimt wel erg snel.
    Ik heb anders 2 bijna dezelfde vliegtuigen.
    De mini excel is om te scheuren en de comp3 is om lang en rustig in de thermiek te vliegen.
    Dat is dus het idee wat er bij mij achter zit.

    Ik heb de snoeren van de vleugelservo's nog even ingekort.
    Die waren wat te lang en was lastig op de accubak kwijt te kunnen.
    Ik ben nu de accu aan het balanceren er zit wat verschil zag ik.

    Nu nog goed weer dan kan hij vliegen.
     
  11. Robbied

    Robbied

    Lid geworden:
    8 feb 2009
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Bleskensgraaf
    FOTO'S !!!!

    van hoe het nu is ingebouwd bedoel ik dan :).
    Het weer gaat weer eventjes de goede kant op.
    Geven trouwens helaas matige thermiek op.

    Rob
     
  12. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik heb vanmiddag eens even proefgedraaid met een 12x10,5 prop op 4S A123 met de SK3548.
    Trekt ca. 30,5A bij 11,1V dus zo'n 340W.
    Morgen eens kijken wat ie in het echt doet.
     
  13. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb nog een paar foto's gemaakt Rob die plaats ik later nog.
    Ik ben eerst verder gegaan met de talon. (je heb nog een mail)
     
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hier nog even een foto van hoe het er in het vooronder uitziet.
    De foto is helaas niet erg helder.

    Ik heb ook de antenne nog even anders gelegd.
    Dit omdat ik bedacht dat er koolstof tussen de antenne en de buitenwereld zat ;)
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2009
  15. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Vandaag was het zo ver.
    Alles opgeladen getest en naar het veld.
    2 vluchten bezig geweest om het zwaartepunt goed te krijgen.
    Het moet nog iets naar voren.
    Maar helaas ik kon niet meer verder testen want mijn hoogteroer bleef of half down staan.
    Ik vloog op het moment dat het gebeurde rond de 150 a 200 meter hoogte
    Ik ben erg verdrietig nu

    Wat kan dat nu wezen?
    Ik zit me suf te piekeren.
    Rolroer werkte nog wel gas ook.
    Maar hooglaag deed niets en daar zitten 2 servo's op, op apparte kanalen.
    Als ik het nu aansluit doen de servo's het gewoon
     
  16. brand_vlieg

    brand_vlieg verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 mei 2005
    Berichten:
    421
    Locatie:
    Barneveld
    Bertus,

    Is er nog iets bruikbaar? Dat is erg korte vreugd.
     
  17. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    mmmm raar alleen het hoogteroer werkte niet zonde bertus., is het n pcm ontvanger zo ja dan kan het zijn dat je pcm in werking is gegaan ,want dan blijven de roeren in de laatst gestuurde stand staan door n storings puls, maar dat geld bij pcm voor alle roeren toch???ik vind het ook heel vreemd bertus, en ook omdat alles beneden weer korekt werkte als ik jouw was zou ik de ondvanger richting maasland sturen., het was beter dat het beneden ook niet meer werkte dan weet je nog waar je kunt zoeken nog sucses met het zoeken naar de oorzaak.



    mvgr johan snijders
     
  18. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het is een 2.4 ghz futaba zender.
    Ik zit eerder aan de zender te denken daar er vorige jaar toen hij nieuw was gelijk al een nieuwe potmeter op hooglaag moest.

    En Teus ik wil graag eerst weten wat het geweest is.
    Ik mag van mijn vliegmaat een zagi achtig model swift lenen om te kijken of het nog een keer gebeurd.
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2009
  19. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    Dat is balen zeg!
    Kan het geen mechanische oorzaak hebben? losgeraakt stuurstangetje, servobevestiging oid?
     
  20. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.118
    Bij een 2.4 GHz ontvanger "schiet" niet één kanaal, of eigenlijk twee in fail save. Als je zeker weet dat motor én aileron nog werkten, dan moeten redelijkerwijs de hoogte/richtingservo's het ook nog doen. Hoogte is zelfs verdeeld over twee servo's via de V-mixer dus op twee kanalen.

    De kans dat dan het iets mechanisch is geweest lijkt me toch wel groot. Geen losse servoplankjes gevonden of buitenkabels waarvan de uiteinden niet meer verlijmd waren?

    Zo'n crash is werkelijk zonde. Heb altijd met veel plezier met mijn Excels gevlogen. De uitvoering met epoxy romp en ribben vleugels. Vlogen geweldig! Zwak punt was toen de vleugelbevestiging. Daar kwamen altijd haarscheurtjes in. Gisteren bij het toestel van WV gezien dat dit punt sterk verbeterd is door koolstof versterkingen.

    Daar zeg ik wat koolstof versterkingen. 2.4 GHz ontvangerantennes zitten niet graag in een koolstof(versterkte) romp. Heb je de antennes naar buiten gevoerd???

    Welke zendmode heb je gebruikt? FASST 7 kanalen kent alleen een geprogrammeerde failsave op gas, de rest hold. FASST Multi heeft een keuzemogelijkheid, Per kanaal een geprogrammeerde fail-save positie of hold.

    Als je FASST Multi gebruikt, kan je een testje doen naar de failsave postite. Zet de zender en de ontvanger aan. Wacht een paar minuten. Dan weet je zeker dat de failsave postities naar de ontvanger zijn overgedragen. Zet nu de zender uit en kijk wat er gebeurd. Verlopen de servo's van de hoogteroeren?
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2009
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina