Excel comp.3 met superveel foto's

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Bertus, 20 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hier ben ik weer.
    Dat van de failsafe daar had ik niet aan gedacht.
    Maar dan zou de rest toch ook niet gewerkt hebben?
    Ik heb het net getest maar die werkt op gas.
    Ik vlieg overigens met gas rechts en hooglaag links.
    Over dat koolstof daar heb ik ook wel over ingezeten maar op de bodem en de bovenkant zit geen koolstof en daar liggen de antennes.
    En nogmaals gas en rolroer werkte gewoon.
    Richting weet ik niet dat had ik beter nog kunnen testen maar het gaat allemaal zo snel.
    Ik ben gewoon een beetje bang dat het in de potmeter van de zender zit, daar die vervangen is maar dat is gelijk na de koop al gebeurd.
    Maar dat kan ik natuurlijk helemaal mis hebben.
    Maar toen ik bij het model kwam werkte het hoogteroer gewoon normaal.
    Ik dacht eerst ook dat er een stangetje was blijven hangen of zo maar er zit op ieder roer dus een apparte servo, vandaar dat dit het niet kon zijn.
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2009
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.118
    Wat ik me herinner van de Excel-romp van WV is dat de zijkanten, de onderkant en het rompdeel waar de vleugelwortel op aansluit, is versterkt met koolstof. Deze koolstof was met een witte lak afgedekt.

    Het blijft vreemd dat ailerons blijven werken en hoogte niet. Dan is de ontvanger niet in failsave gegaan. Twijfel niet zo aan de zender. Als een defecte potmeter is vervangen, dan moet die toch goed zijn.

    Heb je een reikwijdte test uitgevoerd met de ontvanger in de Excel en de zender in de testmode? Dan een laatste vraag, welke ontvanger heb je gebruikt en welke servo's voor de V-staart?
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2009
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb net contact gehad met Corrien en hij denk dat een soldering van de potmeter niet goed is.
    En dat zou zomaar kunnen, omdat er een nieuwe potmeter is ingegaan, en het printje verkeerdom zat.
    Deze heb ik zelf omgedraaid, en misschien wel niet goed gedaan.
    Ik ga er mee aan de slag, hopelijk is het dat, dan kan ik weer zonder zorgen met de excel aan de slag.
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2009
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.118
    Dat hoop ik ook. Is de Excel er zodanig vanaf gekomen dat hij nog vliegbaar (te maken) is?
     
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    De potmeter vertrouw ik niet maar ik kan door aan het printje te rommelen geen storing opwekken.

    De excel heeft helaas wel een paar krasjes opgelopen.
    Verder geen schade er zitten nog meer roeren op als alleen hooglaag ;)
    Als het hoogteroer niet neutraal staat kan je nog gewoon vliegen.
    Dan hou je hem gewoon met gas op hoogte.
    Ik heb hem in een akker geland.
    Helaas kon ik niet meer naar het veld vliegen daar het te hard waaide.
    Het moest op zijn kop dus de krasjes zitten helaas aan de bovenkant :(
    Al had ik hem in de wei kunnen landen had hij er niet van over gehouden.
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.118
    Dan weet je ook zeker dat gas en ailerons nog werkten.
     
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Inderdaad helaas heb ik niet meer appart naar het richtingsroer gekeken.
    Want mijn hartslag zat ver boven de 200 denk ik :p
    Ik was allang blij dat ik hem redelijk aan de grond kreeg.

    Ondertussen met Corrien een afspraak gemaakt.
    Die zal hem nakijken en er een nieuwe potmeter inzetten, of het dat is geweest weten we niet (het kan bijna niet anders) en als hij vervangen is kunnen we dat tenminste uitsluiten.
    Deze week bouw ik dus even een schuim model in om te kijken of het weer optreed.
    Ik heb wel de soldeerpunten nog even met de soldeerbout bewerkt:p
     
  8. Robbied

    Robbied

    Lid geworden:
    8 feb 2009
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Bleskensgraaf
    Hierbij wil ik nog wel even vermelden dat wat Bertus hier afdoet als "je hebt nog meer roeren" wel even een sterk stukje stuurmanskunst is geweest.:worship:

    Ik weet zeker dat 95% van de modelbouwvliegers puin aan het ruimen was geweest, mezelf incluis.

    Ook ik denk dat het in de zender zit. Is nl de enige plek waar de sturing op 1 punt samenkomt. 1 pot meter, 2 kanalen, 2 servo's. Wat uitsluitsel had kunnen geven is het proberen van het rudder, dat Bertus daar nou niet even tijd voor heeft gemaakt tijdens het landen vindt ik wel jammer!!:D

    Bertus, de swift ligt op je te wachten hoor!
    Moet helaas komende avonden werken, je zal um toch even zelf moeten komen halen.



    Rob
     
  9. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Haha Rob jij heb het gezien dus jij kan het weten ;)

    Maar ik ben er even uit om de komende tijd even een extra zekerheidje in te bouwen.
    Ik laat het richtingsroer even zitten en stel een mixer in dat naar links ook up is.
    Dan kan ik "als het voor mijn gevoel aan de potmeter leg" toch nog sturen.
    Het hangt er dan wel van af in welke stand hij weer mocht stoppen.

    Ik kan woensdag over een week bij de td van futaba langs.
    Nu weer verder met mijn andere project.
     
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.118
    Inmiddels heb ik gezien dat je een R-617FS ontvanger hebt gebruikt. Welke servo's je gebruikt heb kan ik niet zien. Welke zijn dat? En vooral, zijn de aileronservo's anders dan de servo's voor de V-staart.
     
  11. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het zijn allemaal dymond 250 digitale servo's.
    Dus zowel rol als hoogteroer
     
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Over een poosje ga ik weer ruimte maken in mijn fotobestand, en zullen de foto's uit dit draadje verwijderd worden.
    Geniet er dus nog maar even van ;)
    Dit draadje mag wat mijn betreft op slot.
    Bedankt allemaal voor jullie hulp.
     
  13. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Haal de fotos maar weg. Heb ze gezien :)
     
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Oké nog even wachten dan is het draadje weer antiek en niet meer relevant.;)
    Dan is mijn foto bestand weer netjes opgeruimd.
     
  15. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    Effe wachten met op slot doen, ik wil nog even mijn ervaringen met mijn nieuwe setup posten ;)

    Vliegt geweldig met 4S A123, Turnigy SK 3548 motor en een 12x10 prop.
    Nagenoeg vertikaal, in 10-15 seconden boven, met ca. 4 min motorlooptijd dus ruim 15 stijgvluchten mogelijk.

    Totaalgewicht 1780 gram.
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2009
  16. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik wil nog even berichten dat ik net terug ben van Jan van Mouwerik hij heeft een nieuwe potmeter in de zender gezet.
    De pootjes zaten wel erg los waarschijnlijk heb ik ze te warm gemaakt denk ik.
    Ja heeft gelijk ook voor gezorgt dat ik mijn zender met een computerlader op kan laden.
    Ik denk dat het probleem is opgelost.
    Ik durf weer met de excel te gaan vliegen.
    Tot zover mijn excel verhaal.
     
  17. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Vanmiddag weer met de excel gevlogen en geen enkel probleem meer gehad.
    Jammer dat de thermiek zo hard/snel verwaaide maar hij vliegt super.
    Hij klimt precies zoals ik wilde en ik kan heel de middag op 1 accutje vliegen,
    Als ik hier en daar een vleugje thermiek mee pak.
     
  18. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Afgelopen zaterdag weer een paar uur in de thermiek gehangen.
    Wat een prettige kist om mee te vliegen blijft het zeg.
    1 accu blijft gewoon meer dan genoeg want ik heb hem nog niet 1 keer leeg gevlogen.
    Ondertussen ben ik op zoek naar een nieuw project.
    Een kist met een veel lagere vleugel belasting.
    1 waar je ook kleine belletjes mee kan pakken.
    Daar heeft de excel wel moeite mee, dat wist ik dus dat is geen tegenvaller.
    Hopelijk gaat de excel nog jaren mee.
     
  19. Rob Hermens

    Rob Hermens

    Lid geworden:
    5 jun 2009
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Steenwijk
    reactie

    Bertus even een tipje: vleugels en v-staart van de Thermik Excell kopen en op de EC3 schroeven (hebben dezelfde romp).

    M.vr.gr.

    Rob Hermens
     
  20. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Zaterdag helaas de excel ernstig beschadigd.
    Hij kwam van 100 a 150 meter hoogte waar ik rustig aan het zweven was ineens met de neus naar beneden omlaag.

    Hij kwam terecht in een aardappelveld waar de grond wat rul was waardoor hij nog te repareren is.

    Foto's volgen later ik ben ondertussen begonnen met de romp.

    Waardoor de storing nu gekomen is weet ik niet.
    Het is nu al de tweede keer dat ik problemen heb met deze kist.
    De eerste keer zat het probleem in de zender.
    Wat nu het probleem is weet ik nog niet.
    Ik verdenk 2 dingen
    1 de u-bec (waarom weet ik niet maar ik heb verder nog nooit met zo'n ding gewerkt)
    2 doordat ik met 2.4 ghz werk en de antennes in de romp heb liggen waar koolstof in zit.
    Maar dan had hij al veel meer problemen moeten geven mijns inziens, en had hij weer moeten gaan werken toen het model van positie veranderde.
    Want het duurde best lang voor hij op de grond lag.
    Ik vloog wel wat verder weg maar ben wel vaker erg ver weg geweest.

    Ik weet dus niet goed wat ik nu moet doen.
    Eerst de kist maar repareren.
    Ik denk dat de folie helemaal van de vleugel moet voor een goede inspectie.
    Maar dan heb ik geen stickers meer, mocht iemand die stickers hebben en ze niet op zijn excel willen plakken hou ik me aanbevolen.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina