F-16 Falcon laagvlieger

Discussie in 'Duikboten' gestart door Lex Verkuijl, 5 mrt 2024.

  1. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.709
    Locatie:
    Lelystad
    Weer wat stappen voltooid. Het techrek zit in elkaar met alle onderdelen er in:

    [​IMG]

    Boven, met van voor naar achter ontvanger met antenne heen en weer gewikkeld, onder de bedrading de ATtiny met versterker MOSFET's, stekkerverbindingen naar de stroomdoorvoer in de jet unit, stuur- en elevatie servo's.

    en de onderkant: accu-vakje, reedcontact aan-uit schakelaar met daaronder de esc (niet zichtbaar, onder bundeltje servo draden), naast de servo's de draden naar achter en afstelverbinding in de jet stuurstang.

    [​IMG]

    Toen het reparatiewerk aan de positieverlichting. Nieuwe LED's met de bedrading nu gefreesd in de onderzijde vleugel.

    [​IMG]

    Met aansluitend een test van de gehele verlichting:



    Het aan-uit schakelen van cockpit en staart verlichting heb ik soft gedaan, dus met in- en uit faden. Heeft geen direct nut, maar ziet er wel leuk uit .. :rolleyes:

    (PS, Prijsvraag: degene die de technische onmogelijkheid in de eerste foto in deze post als eerste ziet verdient een broodje bal op de Subsail.)
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2024
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.709
    Locatie:
    Lelystad
    Beetje lastige bouwstap zonet. De onderzijde van de romp onder de jet kon er tegenaan gelijmd worden. Eerst zo secuur mogelijk pas gemaakt door gedeeltes op de vullen met 2K plamuur, en dat dan op maat vijlen en schuren. Toen onder tegen het jethuis verlijmen met drie soorten lijm tegelijkertijd ..:

    - Epoxy, gedeeltelijk dikker gemaakt met micro balloons, om de rondingen goed tegen het jethuis te kunnen lijmen
    - Revell plasticlijm om tegelijkertijd de dunne wandjes van het voorste deel van de jet nozzle en de zijkanten aan elkaar te 'lassen'
    - en watervaste secondelijm om de 'flaps' links en rechts van de nozzle tegen elkaar te zetten.

    Zenuwklusje, maar het is gelukt:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het Point of no Return om nog iets aan het jet huis aan te passen is gepasseerd .... :cool:
     
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.709
    Locatie:
    Lelystad
    Toen konden de aansturing van de elevator vlakken gemaakt worden. Zoals je uit e vorige foto's al zult snappen gaar dit 'buitenom' met stuurstangetjes aan de onderzijde van romp en elevator. Filmpje zegt meer als 1000 woorden:



    Nu nog een ballast test in het kinderbadje om de zwaartepunt trim enigszins op de juiste plek te leggen. En dan weer een testvlucht. Geen idee of de uitslagen op de duikroeren / elevator-rolroer vlakken zo goed is, of groter of kleiner moet. Ook het sturen met de jet ben ik benieuwd naar. Fingers crossed!
     
    FreekS en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.709
    Locatie:
    Lelystad
    Drijftest vandaag

    [​IMG]

    [​IMG]



    Zonder lood toegevoegd lijkt hij meteen redelijk goed in het water te liggen. Genoeg rest drijfvermogen om vlot boven te komen, en ook dat gaat aardig in balans. De ontluchtingsgaatjes bovenin de romp en canopy moeten iets groter, een wat kleinere luchtbel wil er niet uit. Verder lijkt het even 'schudden voor gebruik' onderwater om alle luchtbelletjes te lossen zodat ze er uit komen. Ben niet ontevreden!

    Hij is nu dan 'technisch gereed', morgen wordt de eerste proefvlucht. Voor nu is dit het testlijstje om af te vinken:
    - Is de roeruitslag goed?
    - Is het gewicht goed (kan zijn dat de romp te hoog in het water ligt om vlot te kunnen duiken)
    - Is het zwaartepunt goed?
    - Is het motorvermogen achteruit voldoende (staat nu op 50%)
    - Blijft er nog ergens lucht hangen?
    - Hoe is het vaargedrag?
    - En misschien de belangrijkste; lekt er ergens iets?

    Verslag volgt!
     
    morgoth924, MicropropSport en Jinny vinden dit leuk.
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.709
    Locatie:
    Lelystad
    Eerste duik is een feit! Gisteren bij Vaargroep Flevoland in Biddinghuizen kon hij voor het eerst 'vrij zwemmen'.

    [​IMG]

    Test voor de jet

    [​IMG]

    En toen onderwater:



    Resultaat:
    - In eerste instantie te zwaar in de neus. Met wat lood onder de staart geplakt ging het beter.
    - Roeruitslag is goed, zeker niet te klein. Beetje expo op de duik functie zal nog handig zijn.
    - Gewicht nog niet helemaal zeker. Met meer lood vaart hij beter, maar met weinig rest drijfvermogen, dus minder snel weer boven. Nog even kijken wat het word,
    - Zwaartepunt moet meer naar achter. Óf lood achterin, óf drijfvermogen voorin.
    - Motorvermogen en jet is prima. Ruim voldoende voor een leuke snelheid onderwater, niets meer aan doen.
    - Sturen doet de jet ook goed, beter als verwacht, niets meer aan doen.
    - Er lekt wel iets. Ik ga een aansluiting vooraan in de WTC maken om de boel op druk te kunnen zetten en kijken waar er lucht lekt. Ik vermoed de o-ring van de 'bajonet' sluiting, maar kan ook impeller-as of stuurstang zijn.

    Maar ik ben heel tevreden met de testduik! Beetje ballasten en trimmen nog, maar de basis is goed.

    Met dank aan Ruben Bosman voor het foto- en film werk!! :beer:
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.709
    Locatie:
    Lelystad
    "Er lekt wel iets" schreef ik ... blijkt op meer dan één punt. Niet de o-ring van de 'bajonet', niet de o-ring om de jet-as, en niet de o-ringen van de elevatorstuurstangdoorvoeren (drie keer woordwaarde!) Maar wel de o-ring van de jet-stuurstangafdichting, en wel op 2 of drie puntjes bij de ingelijmde LED's van de naverbrander.

    De stuurstang is opgelost door de ring er uit te halen, ontvetten, en twee laagjes lak aan de binnenkant te schilderen. Of eigenlijk aanstippen met een dun stukje draad. Daarmee is de passing net wat krapper, en dicht de ring beter af.

    De lekkende LED's is opgelost door van wat giet epoxy met micro balloons in het jethuis te gieten waardoor er een laagje over de LED's gekomen is wat die volledig afsluit.

    Iets anders ben ik minder blij om. De impeller bleek zacht geworden te zijn na de proefvaart. Na een nachtje drogen is hij weer hard. De hars die ik daarvoor gebruikt heb, Esun Hard Tough hars, blijkt dus niet zo tegen water te kunnen. Voor de impeller niet zo erg, die heb ik inmiddels in een andere harssoort opnieuw geprint, de heldere hars waar ook de jetnozzle en stuurbuis mee zijn geprint. Die reageren niet op water dus die Elegoo ABS-Like resin is wel goed voor nat gebruik. Meer zorgen maak ik me over het jet-huis, dat is ook met de Esun geprint. Mij was dit aanbevolen omdat het zeer hard en stevig wordt, speciaal voor mechanische belaste onderdelen. Nu zijn daar de wanddiktes veel groter, en een eerder geprint test- jethuis is na een nachtje in het water te hebben gelegen aan de oppervlakte wat zachter, maar de stevigheid is verder nog goed. De toekomst gaat het leren of dit goed gaat, het jethuis is nu niet meer te vervangen.

    Een tweede tegenvalled punt zijn de elevator vlakken. De M2 draadeindjes had ik er in gelijmd met Loctite 648. Daar blijkt het plastic van de kit echter niet tegen te kunnen, de vlakken zijn nu gebarsten en de M2 draad zit los. Dus heb ik 2 nieuwe vlakken getekend, en die ook met de Elegoo hars geprint. Voordeel bij dit nadeel is dat de positie van de stuurhevels iets anders gemaakt kon worden om de geometrie beter te krijgen. Het is nu eenmaal een trail-and-error proces, met zo'n apart projectje.
     
    Jinny en FreekS vinden dit leuk.
  7. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.709
    Locatie:
    Lelystad
    Nieuwe elevators, met de servo uitslagen uitgetrimd zodat de elevator uitslagen boven en beneden zijn.



    Op het hoogteroer -50% exponentieel, proefvaart met uitwijzen of dat zin heeft. En ook bij de proefvaart weer ballasten en trimmen, het 'achterschip' is iets zwaarder geworden met de extra epoxy.
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2024
    hermor vindt dit leuk.
  8. bwi 971

    bwi 971

    Lid geworden:
    26 jul 2016
    Berichten:
    64
    Locatie:
    ANtwerpen
    Dat sommige harsen niet bestand zijn tegen water is nieuw voor mij, merci om dit te delen.
    Heel commpacte WTC indrukwekkend!
    Ze zweeft heel elegant door het water, mooi.

    Grtz,
    Bart
     
  9. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.709
    Locatie:
    Lelystad
    Had het eerder al met Waterwashable hars, maar die zuigt zich echt vol, ook na volledige uitharding. Deze Esun zou heel goed moeten zijn, en is ook best prijzig, maar word zacht. Na drogen is het weer hard. Daarna geen 'restschade' zo te zien. Maar toch maar liever een impeller die zijn vorm behoud ... :koud:
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2024
  10. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.709
    Locatie:
    Lelystad
    Hui is klaar voor een 2e proefvlucht straks:

    [​IMG]

    De stuurstangen lopen nu zo, dicht tegen de romp aan. De jet nozzle is ook nieuw gemaakt in een meer open versie. De standaard nozzle is net te krap om de jet-nozzle er makkelijk af te kunnen halen. En dat zal toch geregeld nodig zijn schat ik.

    [​IMG]

    Hij is achter al wat zwaarder, voor in de neus heb ik wat schuim aangebracht. Stukjes lood, schaartje, mesje en tape gaan mee, eens kijken hoever ik hem goed getrimd kan krijgen.

    Ondertussen wat met de bewapening bezig geweest. Bij de kit zitten al wel Sidewinders, maar die zijn grof, en Amraam raketten, maar in de verkeerde uitvoering. Dus dan maar wat tekenen:

    [​IMG]

    Zo komen ze onder de vleugels, van buiten naar binnen: Sidewinder, Amraam en Harpoon. Die laatste moest er in deze onderwateruitvoering natuurlijk bij, dat is een antischeeps raket.... :rolleyes: .... onmisbaar!

    en zo kunnen ze in 2 delen geprint worden

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 8 mei 2024
  11. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.709
    Locatie:
    Lelystad
    Zo, net terug van de proefvlucht. Hier zit een blije modelbouwer dit te typen! De F-16 blijkt nu volledig waterdicht, dat is al heel belangrijk! Ook de nieuwe gewichtsverdeling blijkt goed uit te pakken. Er moest een klein stukje lood bij onder de luchtscoop om een bijna neutraal 'vlieggedrag' te krijgen bij het eenmaal ondergedoken model. De stuurkarakteristiek op het diepteroer lijkt goed, misschien moet de uitslag nog iets kleiner. Rolroer is nog heel erg wennen, en eenmaal op zijn kant is de balancering erg kritiek. Dat ligt ook aan ondergetekende, het is echt een vliegtuig onderwater besturen, en dat ben ik niet gewend. Maar hoe dan ook ging het nu 10x beter als de vorige keer, ik denk dat de trim voor 80-90% nu goed is. :thumbsup: Het restant is later altijd nog makkelijk aan te passen. De verf kan er nu op.

    Helaas geen video deze keer, houden jullie nog tegoed.
     
    FreekS en morgoth924 vinden dit leuk.
  12. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    1.002
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Helaas kon ik vanavond niet - dat vliegen moeilijk is ben ik met je eens!!
     
  13. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.709
    Locatie:
    Lelystad
    Inmiddels wat stappen gedaan richting eindafwerking:

    In de grondverf gespoten

    [​IMG]

    En toen in twee tinten grijs gespoten, neuskegel nog een tikje donkerder, de jet nozzle met Alklad brons een metaal tintje gegeven met zwart accenten. Vervolgens een avondje aan het plakken geweest met de decals, en vandaag twee laagjes mat blanke lak er over. Nee, sorry, geen foto's van dit hele traject helaas, was er te druk mee om aan de foto's te denken geloof ik. Hoe dan ook, hier het eindresultaat. (op nog een rand om en over de cockpit heen dan)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    en de nog wat kale onderkant. Bewapening moet nog gelijmd en geschilderd worden.

    [​IMG]
     
    Unusual RC, Tamaniac, morgoth924 en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.709
    Locatie:
    Lelystad
    Toch nog een tegenslag. De ATtiny voor de lichteffecten is plots zijn programma kwijt, en ik krijg het er ook niet meer in. Het typische is dat die module dezelfde pinnen gebruikt voor USB communicatie als ook als IO pinnen. Met versterkertrap en LEDs er aan schijnt de opstart af en toe dan het programma te 'killen', en daarna is hij niet meer te updaten. Is me met een eerdere ATiny ook al gebeurd, ik dacht toen dat die defect was. Dan wordt het dus toch de Arduino Pro Micro. Die is probleemloos 'on the fly' uit te lezen en het programma aan te passen, ruimte is er ook (net) nog voor.

    Maar dit wel even rustig doen. Ik roep zelf meestal als eerste "Modelbouw en haast gaan niet goed samen", maar de deadline (Subsail 2024 komende maandag) is in zicht..... :cool:
     
  15. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    1.002
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Hopelijk is subsail een zonnige dag!!
     
  16. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.590
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Wat een prachtig projekt zeg :thumbsup:
     
  17. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.709
    Locatie:
    Lelystad
    Met Pro Micro doet hij het weer.

     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  18. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.709
    Locatie:
    Lelystad
    Laatste dingetje voor morgen: een standaard. Staat nu te printen.

    [​IMG]

    De bewapening ligt ook klaar, 2x AMRAAM, 2x Sidewinder, 2x Harpoon, alleen wil de verf niet snel genoeg drogen ... :( En daar doe je niks aan behalve wachten... De F-16 komt morgen dus nog zonder bewapening mee naar de Subsail. Maar wel operationeel!
     
    hermor vindt dit leuk.
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.709
    Locatie:
    Lelystad
    De bewapening wit er nu ook onder. Het complete plaatje:

    [​IMG]

    voor en achter

    [​IMG]
    [​IMG]

    De bewapening, van buiten naar binnen: Amraam, Sidewinder, Harpoon. Die laatste is een specifieke anti-scheeps raket, die moest er natuurlijk onder .. :rolleyes: :cool:

    [​IMG]

    Onderzijde

    [​IMG]

    Daarmee is dit project, op een laatste trim sessie na, nu dan afgerond. Het uiteindelijke 'vliegklare' gewicht is 518 gram geworden. Was leuk om te doen, en misschien zitten we meer van deze mini-projecten aan te komen, ik vind het leuk om te doen. Zit al met een scheef oog naar een 1:144 Gato te kijken. Maar eerst de Walrus nu!
     
    Unusual RC, lecraM, FreekS en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.709
    Locatie:
    Lelystad
    Nog even een filmpje van een vlucht tijdens de Subsail afgelopen mei. Kijk tussen 4:28 en 6:25



    Verder meer als een uur lang allemaal duikboten!! Met dank aan RC-Playground!
     
    Unusual RC, rubenbosman en mig 3 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina