F klasse "Firefly" project

Goedenavond allemaal, ik ben nieuw hier en heb een project bedacht waar ik ongetwijfeld jullie hulp bij nodig heb. Het project is grofweg als volgt: ik ben dol op de j-klasse en lees overal dat dat een enorm project is. Da's misschien leuk voor later. Maar er is ook ooit één F klasse gebouwd, ontworpen door Hoek Design. Boven de waterlijn ziet dat er behoorlijk uit als een j-klasse, en onder de waterlijn is het een snel zeilschip met een bulbkiel.
Nou heb ik als idee om eigenlijk alles te gebruiken van een Kyosho Seawind: kiel, mast, servo's, roer. Eigenlijk alles, behalve de romp. Die maak ik zelf. Als eerste project voor een RC boot leek me dat het meest haalbaar. In het verleden heb ik wel al eens met behoorlijk detail de j-klasse "Endeavour" gebouwd (een niet zeilend model van 80 cm) met balsa latjes over spanten, dus helemaal onervaren ben ik niet.

Nou heb ik gewoon wat foto's en tekeningen van de F-klasse en de Seawind over elkaar heen geplakt om te bepalen hoe groot de romp moet worden. Het is allemaal NIET de bedoeling om de F-klasse waarheidsgetrouw na te bouwen, het moet er zeilend eigenlijk gewoon mooi en klassiek uitzien. Bijgaand wat afbeeldingen, voor het idee. De foto van het model is het model van Firefly dat bij Hoek Design op kantoor staat.

Nou denk ik dat mijn model 1.12m lang wordt en ongeveer 20 cm breed. Dan past-ie nog net makkelijk in de auto. Een seawind heeft een lengte van 1 meter. Daarvan is ongeveer de hele lengte waterlijn. Dat is bij mijn model niet het geval... Dan kom je natuurlijk met gewicht, waterverplaatsing en dat soort gedoe in aanraking. Daar is jullie hulp al welkom.

Een seawind weegt totaal 3,1kg. Is het realistisch als ik alleen de romp vervang door balsa over spanten, plamuren en glaswol enzo dat ik dan op ongeveer 4kg uitkom?

Ik ben hier ergens een formule voor waterverplaatsing tegengekomen van lengte x breedte x diepte x een factor afhankelijk van de rompvorm. Is het realistisch dat de factor voor de Seawind op minder dan 0,5 uitkomt? Gelet op z'n zeer spitse neus zou ik dat niet eens gek vinden. En de F-klasse? Ik denk zelf aan Seawind factor 0,4 en F-klasse een factor 0,6. Of lijkt dit helemaal nergens op? Ik probeer zeg maar te voorkomen dat het vrijboord na veel bouwen aan een romp maar 2cm is, dan gaat er iets mis.

Willen jullie me op weg helpen? Veel dank alvast! Alle feedback en tips zijn welkom!

Hartelijke groet van nieuw forumlid Jacco
 

Bijlagen

  • IMG_20250705_215728.jpg
    IMG_20250705_215728.jpg
    185 KB · Weergaven: 45
  • IMG_20250705_205338.jpg
    IMG_20250705_205338.jpg
    38 KB · Weergaven: 51
  • IMG_20250705_205424.jpg
    IMG_20250705_205424.jpg
    52,5 KB · Weergaven: 39
  • IMG_20250705_205358.jpg
    IMG_20250705_205358.jpg
    31,4 KB · Weergaven: 49
Dag Jacco,
Wat een mooie rompvorm heeft dat Project Beau ontwerp.
Als je dat weet te realiseren kan je daar , vooral door de diepe vinkiel veel zeilplezier aan beleven.
Die factor wordt door scheeps- en ja chtbouwers de blokcoefficiënt genoemd, de zgn Cb.
Dat is waterverplaatsing/(lengtewaterlijn*breedte*diepgang)
De diepgang is de diepgang van de romp, dus niet tot onderkant bulb!
Hou gerust 0.45 aan.
 
Hoi Ard, veel dank voor je reactie! Fijn dat ik niet al te ver weg zat qua schatting van de blokcoëfficient. Bedoel je met die 0,45 dat ik die voor beide rompen (dus van de Seawind en van 'mijn' project Beau) aan kan houden? ik had eigenlijk zelf verwacht dat die blokcoëfficient van Beau iets hoger zou uitpakken dan die van Seawind, of is dat een verkeerde aanname?

Groet!
Jacco
 
Je moet sowieso eens op basis van dat lijnenplan van de Beau het volume onderwater eens uitrekenen.Dan weet je ook de Cb maar ook het zwaartepunt in lengte van het onderwaterschip het zgn drukkingspunt.
Ik zou het ontwerp niet willen baseren op een aangenomen
Cb.Assumptions are the mother of all fuck ups.
Dan heb je gelijk een indicatie van de gewenste positie van je bulb., ongeveer.
 
Hallo Jacco,

Prachtig ontwerp, dat Project Beau!

Waarom zou je dat willen verknuthuffelen door SeaWind onderdelen te gebruiken?
Ik heb er eentje en ben nog steeds ontwerpfouten aan het verhelpen.

- Het is een licht weer ontwerp, dus het ballastgewicht zal aan de lichte kant zijn, daarnaast is de plastic fin redelijke slappe hap (versterkt met glasweefsel en epoxy) en is de bevestiging in de romp behoorlijk flut (geen kielkast), als het het vergelijkt met een IOM, 10R enz. Daarnaast zit de bulb verkeerd om, met het dikste deel achter het midden. Ik heb de mijne omgedraaid en het verschil in zeilgedrag (van de SeaWind) is opmerkelijk.
- Het roer en de servo's is niks mis mee, ik heb de standaard servo arm vervangen door een lier met rondlopende snaar, is sterker dan de servo arm optie, die bij meer wind moeite krijgt de zeilen aan te halen.
- De aluminium mast is relatief zwaar t.o.v. een carbon versie en brengt gewicht daar waar je het niet wilt hebben; boven de waterlijn.
- De standaard zeilen zijn bruikbaar, gewone vlakke lappen waar met kunst en vliegwerk (= veel testen en trimmen) wel een profiel in te krijgen is. Mijn SeaWind was loefgierig met de standaard fok, iets dat er niet uit te trimmen was, dus ik heb een grotere geprofileerde fok gemaakt en heb nu een gebalanceerd tuig, waardoor de boot zonder roerinput zelf rechtuit blijft zeilen en in een vlaag licht wil oploeven.

Groeten, Jan.
 
Back
Top