F klasse "Firefly" project

Goedenavond allemaal, ik ben nieuw hier en heb een project bedacht waar ik ongetwijfeld jullie hulp bij nodig heb. Het project is grofweg als volgt: ik ben dol op de j-klasse en lees overal dat dat een enorm project is. Da's misschien leuk voor later. Maar er is ook ooit één F klasse gebouwd, ontworpen door Hoek Design. Boven de waterlijn ziet dat er behoorlijk uit als een j-klasse, en onder de waterlijn is het een snel zeilschip met een bulbkiel.
Nou heb ik als idee om eigenlijk alles te gebruiken van een Kyosho Seawind: kiel, mast, servo's, roer. Eigenlijk alles, behalve de romp. Die maak ik zelf. Als eerste project voor een RC boot leek me dat het meest haalbaar. In het verleden heb ik wel al eens met behoorlijk detail de j-klasse "Endeavour" gebouwd (een niet zeilend model van 80 cm) met balsa latjes over spanten, dus helemaal onervaren ben ik niet.

Nou heb ik gewoon wat foto's en tekeningen van de F-klasse en de Seawind over elkaar heen geplakt om te bepalen hoe groot de romp moet worden. Het is allemaal NIET de bedoeling om de F-klasse waarheidsgetrouw na te bouwen, het moet er zeilend eigenlijk gewoon mooi en klassiek uitzien. Bijgaand wat afbeeldingen, voor het idee. De foto van het model is het model van Firefly dat bij Hoek Design op kantoor staat.

Nou denk ik dat mijn model 1.12m lang wordt en ongeveer 20 cm breed. Dan past-ie nog net makkelijk in de auto. Een seawind heeft een lengte van 1 meter. Daarvan is ongeveer de hele lengte waterlijn. Dat is bij mijn model niet het geval... Dan kom je natuurlijk met gewicht, waterverplaatsing en dat soort gedoe in aanraking. Daar is jullie hulp al welkom.

Een seawind weegt totaal 3,1kg. Is het realistisch als ik alleen de romp vervang door balsa over spanten, plamuren en glaswol enzo dat ik dan op ongeveer 4kg uitkom?

Ik ben hier ergens een formule voor waterverplaatsing tegengekomen van lengte x breedte x diepte x een factor afhankelijk van de rompvorm. Is het realistisch dat de factor voor de Seawind op minder dan 0,5 uitkomt? Gelet op z'n zeer spitse neus zou ik dat niet eens gek vinden. En de F-klasse? Ik denk zelf aan Seawind factor 0,4 en F-klasse een factor 0,6. Of lijkt dit helemaal nergens op? Ik probeer zeg maar te voorkomen dat het vrijboord na veel bouwen aan een romp maar 2cm is, dan gaat er iets mis.

Willen jullie me op weg helpen? Veel dank alvast! Alle feedback en tips zijn welkom!

Hartelijke groet van nieuw forumlid Jacco

Bijlagen

• IMG_20250705_215728.jpg
    IMG_20250705_215728.jpg
    185 KB · Weergaven: 50
  • IMG_20250705_205338.jpg
    IMG_20250705_205338.jpg
    38 KB · Weergaven: 55
  • IMG_20250705_205424.jpg
    IMG_20250705_205424.jpg
    52,5 KB · Weergaven: 43
  • IMG_20250705_205358.jpg
    IMG_20250705_205358.jpg
    31,4 KB · Weergaven: 55
Dag Jacco,
Wat een mooie rompvorm heeft dat Project Beau ontwerp.
Als je dat weet te realiseren kan je daar , vooral door de diepe vinkiel veel zeilplezier aan beleven.
Die factor wordt door scheeps- en ja chtbouwers de blokcoefficiënt genoemd, de zgn Cb.
Dat is waterverplaatsing/(lengtewaterlijn*breedte*diepgang)
De diepgang is de diepgang van de romp, dus niet tot onderkant bulb!
Hou gerust 0.45 aan.

Hoi Ard, veel dank voor je reactie! Fijn dat ik niet al te ver weg zat qua schatting van de blokcoëfficient. Bedoel je met die 0,45 dat ik die voor beide rompen (dus van de Seawind en van 'mijn' project Beau) aan kan houden? ik had eigenlijk zelf verwacht dat die blokcoëfficient van Beau iets hoger zou uitpakken dan die van Seawind, of is dat een verkeerde aanname?

Groet!
Jacco

Je moet sowieso eens op basis van dat lijnenplan van de Beau het volume onderwater eens uitrekenen.Dan weet je ook de Cb maar ook het zwaartepunt in lengte van het onderwaterschip het zgn drukkingspunt.
Ik zou het ontwerp niet willen baseren op een aangenomen
Cb.Assumptions are the mother of all fuck ups.
Dan heb je gelijk een indicatie van de gewenste positie van je bulb., ongeveer.

Hallo Jacco,

Prachtig ontwerp, dat Project Beau!

Waarom zou je dat willen verknuthuffelen door SeaWind onderdelen te gebruiken?
Ik heb er eentje en ben nog steeds ontwerpfouten aan het verhelpen.

- Het is een licht weer ontwerp, dus het ballastgewicht zal aan de lichte kant zijn, daarnaast is de plastic fin redelijke slappe hap (versterkt met glasweefsel en epoxy) en is de bevestiging in de romp behoorlijk flut (geen kielkast), als het het vergelijkt met een IOM, 10R enz. Daarnaast zit de bulb verkeerd om, met het dikste deel achter het midden. Ik heb de mijne omgedraaid en het verschil in zeilgedrag (van de SeaWind) is opmerkelijk.
- Het roer en de servo's is niks mis mee, ik heb de standaard servo arm vervangen door een lier met rondlopende snaar, is sterker dan de servo arm optie, die bij meer wind moeite krijgt de zeilen aan te halen.
- De aluminium mast is relatief zwaar t.o.v. een carbon versie en brengt gewicht daar waar je het niet wilt hebben; boven de waterlijn.
- De standaard zeilen zijn bruikbaar, gewone vlakke lappen waar met kunst en vliegwerk (= veel testen en trimmen) wel een profiel in te krijgen is. Mijn SeaWind was loefgierig met de standaard fok, iets dat er niet uit te trimmen was, dus ik heb een grotere geprofileerde fok gemaakt en heb nu een gebalanceerd tuig, waardoor de boot zonder roerinput zelf rechtuit blijft zeilen en in een vlaag licht wil oploeven.

Groeten, Jan.

Jan,
Ook in dit geval weer bedankt voor je praktische tips.
Ik had zelf wat filmpjes op U-tube bekeken over die Seawind en was verre van onder de indruk.Wat een rommel voor dat geld.
Over dat bulbgewicht had ik ook zo mijn bedenkingen.
Ik weet dat jij een vuistormule hanteert : bulbgewicht ca 60% totaalgewicht.
Dus Jacco, totaalgewicht 3.5 kg dan een bulb van 2.1 kg etc.
Neem je de bulb van een One Metre van 2.4 kg dan een minimum totaalgewicht van 4 kg.Misschien wordt dat wel hoger bij zelfbouw.
Die bestaande vin gaat het niet worden.Die vin moet je door laten lopen in een vinbox van bodem tot dek.En dan bij voorkeur een vin van carbonepoxy van hooguit 6 mm dik.
Over het totaalgewicht straks meer.
Mast : inderdaad liever van carbon
Zeilen : op de filmpjes zie je inderdaad vlakke lappen die nauwelijks of geen stuwkracht opleveren.
Als je een goed zeilend model van Beau cq Firefly op het water wilt brengen dan echt 'from scratch' beginnen.Het is en kan niet anders.

Het totaalgewicht:
Op de Cb waarden in mijn vorige post moet ik terugkomen.
In een op het internet gevonden brochure van Scheepswerf Claasen tref ik voor de Firefly een waterverplaatsing van ca 60 ton aan.Zestigduizend kilo op een lengte van 35.2 meter.Je hebt voor het model een overall lengte van 1.12 m in gedachten.
Nu niet schrikken daar hoort dan een gewicht bij van 60000*(1,12/35.2)^3 = 1,93 kg.
Dus nauwelijks 2 kg.Dit model is bestemd voor vitrine of vensterbank!
Ga je naar 3.5 kg dan hoort daar omgekeerd een overall lengte bij van ca 1,36 m en een breedte van ca 22 cm.Past deze nog in je auto?
En is dit model met zeg een vinkiel van ca 2kg te realiseren binnen pakweg 3.5 kg.?
Voor het model van 1.35 m en 3.5 kg hou ik nog steeds een zeiloppervlak van ongeveer 39 dm2 aan.
Bij een totaalgewicht van 4kg kom je dan op een lengte van ca 1.45 meter en kan volgens mijn vuistformules het zeiloppervlak naar 42 dm2.De breedte wordt dan 23 cm.
Kortom ook bij het zelf ontwerpen komt het een en ander kijken.
En je hoopt dat na vele teken-, reken- en bouwuren een goed zeilend model het resultaat is.
We zijn benieuwd naar je reactie Jacco.
Ard

Hallo Jacco, een prachtig schip dat je gaat bouwen. Ik schat dat het onderwaterschip met circa 90/95 cm waterlijn vergelijkbaar is met een DF95. Die zeilen prima. Roer en kiel zijn soms los verkrijgbaar. De maten van de zeilen, het fok, positie van de kiel en het roer, en het kielgewicht zijn goed gebalanceerd. Gewoon overnemen op de F klasse. Wat meer waterverplaatsing door de breedte en wordt gecompenseerd door het extra gewicht doordat het boven water mooi model wordt. Mjin platbodem ( bouwverslag teak vissersboot met spriettuig) zeilt als een (zware, dikke) RG65

specificaties van de DF95:
Length: 950 mm
Width: 125 mm
Rig Height: 1050 mm
Overall Height: 1470 mm
RTR Total weight: 2000g (Batteries not included)
Sail Area (Mainsail): 2314 cm2
Sail Area (Jib): 1422 cm2
Sail Area (Overall): 3736 cm2

Succes

ps Als je echt de hydrostatische gegevens wil weten kan je de romp in Delftship zetten.
Phielp

Laatst bewerkt:
Ik had zelf wat filmpjes op U-tube bekeken over die Seawind en was verre van onder de indruk.Wat een rommel voor dat geld.
Over dat bulbgewicht had ik ook zo mijn bedenkingen.
Ik weet dat jij een vuistformule hanteert : bulbgewicht ca 60% totaalgewicht.
Hallo Ard,

De vuistregel is 65% van het totaalgewicht is de bulb.
De SeaWind is inderdaad véél te duur voor hoe de boot uit de doos zeilend te krijgen is. Grootste bezwaar van de meeste YT filmpjes is het feit dat het vaak een maiden run is die gefilmd wordt, van een boot, die door een beginner in elkaar geknutseld is en niet of nauwelijks afgesteld is, zo krijgt modelzeilen/boot monteren een slechte naam...
Met het beter gebalanceerde tuig vaart de mijne inmiddels als op rails, al zou een carbon mast en een geprofileerd grootzeil het windbereik wel wat groter maken en de prestaties wat verbeteren, winterproject:
De snelheid is nog steeds niet te vergelijken met een 'gewone' IOM, daar heb ik wel eens naast gezeild, buitengewoon ontmoedigend... Plastic boten zijn gewoon speelgoed.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Back