Tijd voor een fototje dacht ik zo. het zwaartepunt ligt op de grens van balsa-foam. de romp is van licht gelamineerd 2.5 mm hout dus 5 mm dik (maar door schuren 4 mm vooraan en 2-3 mm achteraan). Als ik het goed begrijp moet het dus steviger vleugels hebben en slappere flaps?
En elke aanpassing op 1 van de vele variabelen geeft vaak weer andere problemen dus dan weer ergens anders wat aanpassen. Hoort erbij maar..... 1 ding tegelijk aanpassen anders heeft t geen nut. Je kan anders nooit weten waar t gedrag vandaan komt. Door verandering A of B...
Als het nog lukt kun je stapsgewijs de flaps dunner schuren en testen... CG op de overgang van balsa naar schuim lijkt me prima. Misschien zelfs wat voorlijk... Succes met proberen. Mijn laatste catapultzwever dook ook sterk voorover.... Ondersteboven lanceren en hop! Zo naar het plafond...
Ook geprobeerd. Toen heb ik de vleugel afgebroken Hij lijkt ook vast te kleven aan de catapult... Erg veel geluk gehad bij de vorige pogingen denk ik...
Op de vleugels moet koolstof vanuit t midden naar beide kanten op tot 30% van de spanwijdte ongeveer. Dat scheelt al een hoop. Romp met carbon is een must. Ik weet wel zeker dat er van alles verbuigt tijdens t gooien. Zelfs een F1B vleugel die erg stijf zijn buigen enorm bij t werpen...
Met die foto krijg ik wat meer vat op de tekening.. - Waarom is de achterkant van de vleugel.. 'los'? ?flaps? waarom? - v vorm staart nodig?
afgelopen winter dit model ook gebouwd, tenminste iets dat erop leek. ondanks dat ik lang niet aan het gewicht kom dat men hier aangeeft vloog het ding best goed. Wat het balsa betreft had ik helemaal niet gekeken naar gewicht maar snel iets uit de voorraad gepakt dat balsa was dus toch aan de zware kant. ook het koolstof voor de romp was misschien wel te zwaar. als voorstuk had ik 3 mm buis en als staartboom had ik 2 mm staaf. als ik mij niet vergis zat ik wat gewicht betreft op iets van 14 gram ofzo. ondanks dat gewicht vloog het best goed in de zaal in Zutendaal. Daar zijn steeds meer mensen bezig met indoor vrije vlucht en lijnbesturing.
@TC01 : Goed te horen dat er meer lui bezig zijn met de eenvoud en uitdaging van vrijevlucht. Als we weer een F1N meeting hebben in Velp/Nijmegen... kun je die mensen dan ook porren? @Niek : De flaps zitten los om het beste uit twee extremen te verenigen. Welving zweeft prima, maar geeft veel weerstand (niet naar 8m te gooien..) En een vlakke plaat geeft weinig weerstand en zweeft juist weer minder. Met de losse flaps die redelijk slap zijn krijg je het effect dat ze bij de worp omhoog buigen... En bij de overgang naar het zweven buigen ze weer omlaag... et voilà. en prima zweefvlucht! Dit is best lastig af te stellen... V-stelling in het stabilo snap ik niet helemaal. Ik doe hte niet. Misschien dat het iets doet voor de laatste tienden van seconden die je wil halen... of een kwestie van smaak...
Snap ik ook niks van daalt dat ding nog een keer of wat ???? Puur ongeloof Toon ik snap je Sent from my SM-G960F using Modelbouwforum.nl mobile app
Er zijn veel meer filmpjes van dit soort indoor hellingzweven. Alleen heb ik het nog niet eerder gezien met zo een smalle 'helling' van 2 personen en wat handen. Meestal zag ik het doen (op filmpjes, maar ook in het echt) met een bordje van karton van rond de 70 x 50 cm.
Wat betreft het scheef wegdraaien bij het wat harder gooien zou ik proberen aan een vleugelheft een klein beetje stijfheid te vergroten (dun randje tape) of verkleinen (schuren). Wanneer het het wegdraaien dan minder wordt kan je iets verder gaan of als het meer wordt de maatregel aan de andere zijde toe te passen. Een dun randje dunne tape plakken heeft het voordeel dat het een tijdelijke en reversibele maatregel is tijdens de tests.