F5J Nogravity

Er vallen me 2 dingen op:

- het grote verschil in Bat. Voltage (9,52 - 12,23 volt); 9,52 is wel aan de ondergrens !
- Dat er 28 keer een overschrijding is geweest van de max current; zal een optelsom zijn van alle keren dat van de regelaar teveel stroom gevraagd is.

Ik zou de alarmen en logs "clearen" en dan dit weer weg schrijven naar de regelaar toe. Controleer naderhand of (bijna) alles ook weer op nul staat. Ga dan weer een keer testen en controleer direct daarna wat de YGE gemeten heeft.

Overschrijden van de max current is niet erg, maar als je wilt weten wat er gebeurt wil je met een schone lei beginnen.
 
Ja ga ik doen. Ik hou ook die 9.5 V in de gaten. Maar wat minder startjes maken uit 1 lipo. Is ook niet nodig ik heb nu voldoende lipo's.
Ik kan ook telemetrie toepassen ivm de aanschaf van een Futaba T18SZ zender met bijbehorende telemetrie ontvanger. Bedoeld voor de volgende kist, maar wellicht verstandig om ook al toe te passen in huidige.

Bedankt weer allemaal en fijne jaarwisseling!!
 
Flying in the fog.
Vandaag de "kouwe klauwen" dag bij MVC Otto in Soest. Een juiste benaming. Na 3 vluchtjes vrijwel gevoelloze handen. Blij met de warme en lekkere erwtensoep daarna in het clubhuis:). Dank MVC Otto Lillienthal

Dat het onder de laaghangende bewolking nog aardig vliegen was blijkt wel uit de onderstaande log.

upload_2025-1-18_20-41-21.png
 
  • Like
Reactions: jve
Het heeft even geduurd maar het bouw pakket voor de 2e Nogravity is binnen. Diverse aanpassingen t.o.v. versie 1. Met name is het doel de vleugel torsie stijver te maken wat in hout nog steeds een uitdaging is. Vleugel wordt bekleed met met diagonaal glasmat. Hopelijk lukt het om het gewicht onder de 1600 gram te houden.
Tevens voorzien van een geodatische V-staart, hopelijk wordt deze iets lichter dan de vorige.

20250316_213943.jpg
20250316_213951.jpg
 
De V-staart bevestiging. Een lastige klus waar ik tegenop zag. Fout boren in zo'n mooie CLM pro buis zal me niet gebeuren. De mal die Sebastiaan destijds al had gemaakt is niet geschikt als boormal. Vandaag aangepast en ook de hoek gewijzigd van 110 naar 100 graden. Gelukkig is alles goed gegaan. Vrijwel perfect op de 100 graden uitgekomen. Ik hoop hiermee iets meer effect op richting te hebben. Een zorg minder.

20250330_154048.jpg
20250330_154112.jpg
20250330_170014.jpg
 
Bouwen in de zomer gaat langzaam maar er is wel enige voortgang. De geodatische V-staart is gereed (60 g) maar voldoet niet aan mijn standaarden. Zal vast goed vliegen en wellicht ben ik te kritisch. Een nieuwe is in de maak maar ik wacht nog op een bestelling voor diverse koolstof onderdelen om deze af te kunnen maken. Dan verder met de romp. Vrijwel gereed, het balsa is bekleed met 25 gr glasmat en epoxy en daarna "geschilderd" met acryl lak (Amsterdam). De eindbehandeling is met varnish. Ben benieuwd hoe dit zich gaat houden op de lange termijn.
 

Bijlagen

  • 20250608_113642.jpg
    20250608_113642.jpg
    225,2 KB · Weergaven: 51
  • 20250608_113632.jpg
    20250608_113632.jpg
    351,2 KB · Weergaven: 48
  • 20250608_113622.jpg
    20250608_113622.jpg
    200,8 KB · Weergaven: 45
  • 20250608_113610.jpg
    20250608_113610.jpg
    192,9 KB · Weergaven: 44
  • 20250608_113650.jpg
    20250608_113650.jpg
    250,6 KB · Weergaven: 43
En begonnen aan het middendeel. De bouwplank in 2 delen onder de juiste hoek geplaatst, dat maakt het verbinden van het 2-delige middenstuk eenvoudiger. In het ontwerp al rekening gehouden met de boorgaten voor de bevestiging op de romp en dat lijkt na een voorzichtige check al goed te passen.
Tussen de liggers kops balsa en voor extra stijfheid aan de voorzijde van de ligger een kam van 3 mm balsa zodat de ribben goed uitgelijnd worden en aan de achterkant kops balsa 2 mm. Verder aan onder en bovenkant een strook van 25 mm UD koolstof streng. De vleugelpen is een gewikkelde buis van 12x10 mm en voor de tippen een buis van 10x8. Beduidend meer dan de eerste Nogravity. De pas buizen heb ik gemaakt van glasvezel buisweefsel met epoxy die ik om een rondstaal heb gesopt. Het staal ingepakt met bakpapier en vaseline. Passen erg goed.
En we zwoegen door maar zodra het weer het toelaat probeer ik met versie 1 te oefenen voor de eerstkomende wedstrijd.

Groetjes
 

Bijlagen

  • 20250805_180419.jpg
    20250805_180419.jpg
    179 KB · Weergaven: 14
  • 20250805_180350.jpg
    20250805_180350.jpg
    216,3 KB · Weergaven: 13
  • 20250805_180341.jpg
    20250805_180341.jpg
    231,1 KB · Weergaven: 13
  • 20250805_180333.jpg
    20250805_180333.jpg
    255,4 KB · Weergaven: 15
  • 20250805_180311.jpg
    20250805_180311.jpg
    297,9 KB · Weergaven: 14
  • 20250801_171902.jpg
    20250801_171902.jpg
    262,9 KB · Weergaven: 15
  • 20250801_171855.jpg
    20250801_171855.jpg
    257,7 KB · Weergaven: 15
  • 20250805_202118.jpg
    20250805_202118.jpg
    214,8 KB · Weergaven: 15
Heb je al overwogen om je dbox huid van carbon te maken? Gebeurt vaker, ook bij kant en klare modellen. Je kunt die dbox over een mal lamineren (vorm komt dan niet zo precies) en later op de ribben lijmen.

(Zoek maar eens op genoma2 bijvoorbeeld)
 
Ja ik ken het principe en diverse modellen zijn inderdaad op deze wijze gemaakt. Echter de vleugel is in zijn geheel elliptisch dus dan moet de moedermal voor de carbon d-box ook gefreesd worden. Het uitgangspunt is/was volledige houtbouw en zo min mogelijk kool/glas. Dat blijkt in de praktijk met deze spanwijdte, gewicht wens en stabiliteit gedeeltelijk haalbaar. Ik moet in ieder geval de hele vleugel voorzien van diagonaal glas 25 gr/m2. Ik heb vroeger bij het bouwen van eigen F3B modellen (ik de vleugel) lang genoeg met kool en epoxy gesopt. Dat wil ik nu zoveel mogelijk vermijden.
 
Ja heel begrijpelijk! Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat en of ie met 25g glas wel torsiestijf genoeg wordt. Fingers crossed!

(Stom idee: zou je ook 2 lagen 1 mm balsa diagonaal kunnen gebruiken? Dat is vast zwaarder, maar wel meer in de houtbouw "geest")
 
Ik verwacht dat het met het 25 gr glas goed komt. De eerste versie hiermee ook behandeld en dat geeft een beduidende verbetering zonder al te gekke gewicht toename. Het nieuwe model krijgt meer ribben en grotere diameters aan vleugelpennen. Hier verwacht ik ook een sterke verbetering. Dit naast dat de liggers boven en onder met kool worden versterkt. Wordt in ieder geval geen 1400 gr..! Ik hoop dat ik in de buurt van de 1600 gram kom. Maar eerst maar eens verder met de bouw. Er is nog heel veel te doen.
 
Back
Top