F5J Nogravity

Er vallen me 2 dingen op:

- het grote verschil in Bat. Voltage (9,52 - 12,23 volt); 9,52 is wel aan de ondergrens !
- Dat er 28 keer een overschrijding is geweest van de max current; zal een optelsom zijn van alle keren dat van de regelaar teveel stroom gevraagd is.

Ik zou de alarmen en logs "clearen" en dan dit weer weg schrijven naar de regelaar toe. Controleer naderhand of (bijna) alles ook weer op nul staat. Ga dan weer een keer testen en controleer direct daarna wat de YGE gemeten heeft.

Overschrijden van de max current is niet erg, maar als je wilt weten wat er gebeurt wil je met een schone lei beginnen.
 
Ja ga ik doen. Ik hou ook die 9.5 V in de gaten. Maar wat minder startjes maken uit 1 lipo. Is ook niet nodig ik heb nu voldoende lipo's.
Ik kan ook telemetrie toepassen ivm de aanschaf van een Futaba T18SZ zender met bijbehorende telemetrie ontvanger. Bedoeld voor de volgende kist, maar wellicht verstandig om ook al toe te passen in huidige.

Bedankt weer allemaal en fijne jaarwisseling!!
 
Flying in the fog.
Vandaag de "kouwe klauwen" dag bij MVC Otto in Soest. Een juiste benaming. Na 3 vluchtjes vrijwel gevoelloze handen. Blij met de warme en lekkere erwtensoep daarna in het clubhuis:). Dank MVC Otto Lillienthal

Dat het onder de laaghangende bewolking nog aardig vliegen was blijkt wel uit de onderstaande log.

upload_2025-1-18_20-41-21.png
 
  • Like
Reactions: jve
Het heeft even geduurd maar het bouw pakket voor de 2e Nogravity is binnen. Diverse aanpassingen t.o.v. versie 1. Met name is het doel de vleugel torsie stijver te maken wat in hout nog steeds een uitdaging is. Vleugel wordt bekleed met met diagonaal glasmat. Hopelijk lukt het om het gewicht onder de 1600 gram te houden.
Tevens voorzien van een geodatische V-staart, hopelijk wordt deze iets lichter dan de vorige.

20250316_213943.jpg
20250316_213951.jpg
 
De V-staart bevestiging. Een lastige klus waar ik tegenop zag. Fout boren in zo'n mooie CLM pro buis zal me niet gebeuren. De mal die Sebastiaan destijds al had gemaakt is niet geschikt als boormal. Vandaag aangepast en ook de hoek gewijzigd van 110 naar 100 graden. Gelukkig is alles goed gegaan. Vrijwel perfect op de 100 graden uitgekomen. Ik hoop hiermee iets meer effect op richting te hebben. Een zorg minder.

20250330_154048.jpg
20250330_154112.jpg
20250330_170014.jpg
 
Bouwen in de zomer gaat langzaam maar er is wel enige voortgang. De geodatische V-staart is gereed (60 g) maar voldoet niet aan mijn standaarden. Zal vast goed vliegen en wellicht ben ik te kritisch. Een nieuwe is in de maak maar ik wacht nog op een bestelling voor diverse koolstof onderdelen om deze af te kunnen maken. Dan verder met de romp. Vrijwel gereed, het balsa is bekleed met 25 gr glasmat en epoxy en daarna "geschilderd" met acryl lak (Amsterdam). De eindbehandeling is met varnish. Ben benieuwd hoe dit zich gaat houden op de lange termijn.
 

Bijlagen

  • 20250608_113642.jpg
    20250608_113642.jpg
    225,2 KB · Weergaven: 13
  • 20250608_113610.jpg
    20250608_113610.jpg
    192,9 KB · Weergaven: 12
  • 20250608_113622.jpg
    20250608_113622.jpg
    200,8 KB · Weergaven: 11
  • 20250608_113632.jpg
    20250608_113632.jpg
    351,2 KB · Weergaven: 9
  • 20250608_113650.jpg
    20250608_113650.jpg
    250,6 KB · Weergaven: 13
Back
Top