Fairplay V restauratie

Klopt, het gaat prachtig. Maar de toegang tot het alles is wel nauw.
Schroefas niet geheel gecentreerd verlijmd. Maar fijn laten zitten.
Als de prop de nozzle niet raakt bij sturen is het goed genoeg.

De passing van de cardan was niet goed. De as in iets overmaat diameter. Dus van de kruiskoppeling het koppelstuk gewisseld. Dat was reeds bewerkt.
De andere kant paste goed op de Monoperm as.

Houder is listig bij te komen. Zou nog iets naar voren kunnen. Beter dat met een vul-shim te doen, motor zo slechts te verschuiven.

Draadeind van de as is te lang voor de prop en moet op het draad worden ingekort.
Daarmee zit de borgmoer op het eind van het draad en de prop is te borgen.

Nu bemerkte ik dat de schroefas met het draad op het lager loopt. En dat draait niet lekker.

De as is 5 mm en het koppelstuk is afgedraaid naar 4 mm, met platte kanten er in geslepen.
De as komt nu met 3,5 mm naar achter geparkeerd al weer net wat beter uit. Met de motor iets naar voren kan-de-cardan er mooi tussen komen te staan.

De motor is in optima forma, de tandjes niet versleten. PFTE vet er nog in van de fietsenwinkel.
Mespuntje hoogstens. Maar de planeet draai zeer soepel.
Met het juiste vet wordt ie nog wat stiller. Maar zo een setup?
Past prachtig op een historisch model van die leeftijd.
Zelf zou ik niet anders willen hebben.

Bootje is erg mooi en de koffie erg lekker.
Verder zit hij op een echt mooi stekje in Drenthe. Vaarwater... dan moet je er echt op uit.
Maar dat was vroegâh in 'De Hââgh nie anders'

Dat is hier thuis ook... Hunnebeddencountry... op zandbanken is het slecht varen...

@Stoompomp: Dat is niet zo een beste om aan te treffen! Scherp oog Henk! Top!
 
Laatst bewerkt:
Fijn dat het een en ander weer opgelost is. Zo zie je maar weer, helpen elkaar waar het kan!

ik hier toevallig een stukje water op loopafstand, hoewel ik niet met mijn scheepje over straat zeul, toch maar met de auto.

Ben benieuwd naar het vervolg.
 
Het vervolg?
Het vervolg is dat we dadelijk filmpjes krijgen te zien van een mooi koddig woest varend scheepje in de haven van musselkanaal.
 
  • Like
Reactions: k-k
En weer verder, as terug gezet zodat ik kan meten hoe ik uitkom met de motor.
Na die moet toch iets verschoven worden.
Opvullen wordt dan wel een heel dik pakje.
Motorsteun los gemaakt, kom ik dit tegen.
IMG_20200703_091850[1].jpg

De kleine gaatjes zijn van waar die zat.
Het blok eruit halen, geen optie.
Was daar al met Bas snel over uit.
Zijn hier wat timmerlui aan de gang, even snel wat info gehaald.
Rond hout nemen grote gaten opmaat maken.
En vastlijmen met goede houtlijm of nog beter 2k lijm.
Kan dan gewoon de boel weer vastzetten, en is dan bestand tegen trilling e.d.
Tis ook echt een werkboot o_O
 
Ja, dat is een optie. Oppassen dat het geen loosgaten worden. Haha.

Je kan wat van de kielbalk wegslijpen of de steun een beetje couperen.

Maar het moet lukken.

De krachten zijn niet groot. De motor kan met 4 servoparkers worden vast gezet. Meer dan genoeg verband!
Ik denk dat de gaatjes vullen met epoxy zelfs al volstaat. Je kan epoxy mengen met houtstof... dat er in peuren. Of 30 minuten epoxy aanlengen met glasbolletjes. Dat er in.

Lastiger optie is afschaven en dan een plaatje er in.

Het houten blok staat verder perfect op hoogte voor motor en steun.
Dat zag ik toen ik door de koker keek.

Eigenlijk dus niet te veel rommelen.
Netjes vullen en kleinere schroefjes met ringetjes onder de kopjes.

Teken goed af en maak een boorsjabloon uit hout of karton, zodat de de boorgaatjes goed gemikt zijn.
 
Laatst bewerkt:
Soms is het een beetje schipperen Bart, maar dat gaat je wel lukken. Wel schroefas, koppeling en motor even aan elkaar schroeven. Schroef op de goede lente in de straalbuis en dan de nieuwe gaten voor de fundatieplaat aftekenen. Wel even wat extra werk, maar dan heb je geen verrassingen meer. Gr. Klaas.
 
Had nog wat rond hout liggen,die maat geboord.
Nu plakjes zagen die er mooi invallen, 2k lijm derbij, en dan even wachten.
En had de bodemplaat al iets aangepast, zodat deze mooi over de kiel gaat.
En was ook mijn plan eerst alles vastzetten dan uit tekenen waar de gaatje moeten komen.

Hoe de schroef nu zit, is het probleem met de tunnel opgelost.
Heb 4mm van de schroefdraad verwijderd, dus dat probleem en van het binnenlager is opgelost.
Dat deel is reeds terug op de plek.
Nu nog het laatste stukje.
Kan mooi tussen de buien en de F1 gedaan worden.
 
Tussen de buien door toch een testje kunnen doen.
Nog wel een flinke woei, maar gelukkig weinig last van.
Torretje is dus stukje naar voren gegaan.
Nou kan het door mijn vreemde gehoor komen, maar hoor nog steeds iets.
Idee van een bepaalde toon, tegenover het geluid met de test van rubber verbinding.

Zou zeggen oordeel zelf.
Nu nog wat beter weer kan ik op iets groter water klooien.
 
  • Like
Reactions: k-k
Heb je de cardan iets gesmeerd? En ik heb die koppelingshelft overgezet...
Die paste op de as... maar of ie recht was ingeboord weet ik niet...
Anders moet ik de as voor je afdraaien op passing of de originele koppeling iets
opboren. Dat moet echt zuiver gebeuren...
Zit zo een helft niet recht op de as krijgt ie een zwiep mee en getril.
Koppeling mag wat vaseline hebben...
Oorsprong van geluid? Ken je de truck van de schroevendraaier tegen het oor?
Zo kan je de lokatie van geruis aan een automotor localisenen. Tikkende klep, drijfstanglager... kantelende zuiger... je hoort het allemaal via deze guidsgeleider?
Kan ook in het model... om uit te sluiten. Niet op draaiend onderdeel... dan knalt het stuk...

Het filmpje hieronder is wat lang... maar de cardan staat strak in lijn... en is stil.
Wel hoor je de gearbox en de fluitende brushless. Wat indringend door de telefoon.
Maar in het echt is het stuk stiller... 3 aan het werk... dan is het wel als een straalturbine...
Zou geen slechte upgrade weez'n... in weez'n... :D

 
Laatst bewerkt:
Is toch al een stuk beter dan eerst Bart. Heb het idee dat je schroefas aan de voorkant wat slingert en dat bij een hoger toerental stabiliseert. Dan wordt het "klapperen" minder. Gewoon eens kijken hoe het met een los varende boot klinkt. Verderop in de week wordt het beter weer. Gr. Klaas.
 
Zorg dat ze achter niet verder omhoog komt. Anders slaat je schroef lucht en soms heb je die power nodig als rem. Vooruit draaiend laat ze de kont wel iets zakken, maar achteruit licht ze haar kont(je) op. Succes verder en geniet van je vorderingen. Gr. Klaas.
 
Dat weet ik Klaas maar de oude setting was nog met de verouderde elektra en een 6v loodaccu.
Modern spul is al iets lichter, en net een grove meting gedaan met accu verschil.
Kom dan met een verschil van bijna 500 gr.
Dat is toch best wat, en weinig ruimte.
Eens zien wat ik kan, laatste optie is overschakelen op 6v loodaccu.
https://www.nkon.nl/rechargeable/lead-acid-batteries/6v-vrla/vmf-6v-5a-loodaccu.html
Dit is een maat die past, heb er een mal van gemaakt, dus weet het past.
 
Kost ook niks zo een accu... zit je wel op lagere spanning, minder power.

Oud bandenlood? Van een bandenmannetje?

Fijn grind in een zakje of zakjes?

Of moeren per kilo van de bouwmark.
Die verhoogde accuspanning is best lekker van de lipo...
 
Laatst bewerkt:
Back
Top