Fairplay V restauratie

Geen verkeerde keuze, als je nu ergens tegenaan loopt kunnen we je iig op weg helpen.
Ps, hij draait op 4 AA ofwel penlites.
Dit gaat vrij rap, dus zou ik gewoon een achttal aanschaffen.
Dan heb je ook een set op reserve.
 
Batterijen, bij het Kruidvat, 12 st Duracell in voordeel verpakking.
Overigens de ontvanger heeft niet de volledige mogelijkheid van telemetrie.
Alleen de spanning op de ontvanger, uitgang BEC van de regelaar wordt terugemeld.
 
Laatst bewerkt:
Eh jawel, maar alleen bij gebruik met een aparte ontvangeraccu (4.8 V ).
Maak je gebruik van BEC, wat het meest voor de hand ligt dan geeft hij valse waarden door.
Je kan dit omzeilen door een chirurgische ingreep te plegen op de ontvanger.
Alleen dat laatste raad ik af, zekers met deze temperaturen.
 
Werkt hij ook op 4 oplaadbare Nimh batterijen? Die zijn goedkoper dan alkaline batterijen, maar je hebt wel een lader nodig. Een laadplug moet wel aan te brengen zijn, maar dan heb je weer een andere lader nodig. Maar de meesten van ons hebben die wel en is er alleen een laadkabel nodig. Gr. Klaas.
 
Volgens mij staan er in de display/scherm
- de TX, transmitter, zender spanning, batterij spanning.
- de RX, receiver, de spanning op de ontvanger.
Ik heb nergens een tweede spanningsbron voor de ontvanger in mijn schepen.
Overigens deze zijn ook als icoontjes te zien in het scherm.
Ik heb ook een ontvanger zonder terugmelding en dan is er ook geen icoon voor de RX.
 
Werkt hij ook op 4 oplaadbare Nimh batterijen?

Klaas,
Dit is dezelfde zender die ik heb.
Alleen gekocht bij een andere leverancier en elke leverancier mag er zijn eigen huismerk opzetten.
Een NiMH cel levert 1,2V. Batterijen leveren 1,5 V per cel.
Dus je zal 5st NiMH cellen moeten gebruiken.
Geloof mij maar, bij een spanning lager dan 4,5V is het over. Gelukkig is wel, dat de zender irritant gaat piepen, laagspanningsalarm.
 
Henk, In de gebruiksaanwijzing staat dat de zender low voltagealarm geeft bij 4.2 en 4.0 Volt. Een Nimh cel is geladen 1.45 V, zakt dan af naar 1.2 V, blijft daar een tijd hangen en is leeg bij 1.1 V. Eigenwijs als ik ben zou ik het gewoon proberen. Met vliegen wordt het een ander hoofdstuk. Heb 2 MPX zendertjes die op 3 penlights werken. Daar steek ik 3 oplaadbare Nimh cellen in en dat werkt prima tot nu toe. En Tronic oplaadbare cellen zijn goodkoper dan alkaline batteijen van Duracell. Maar ieder moet maar doen waar hij zich het beste bij voelt. Gr. Klaas.
 
Volgens mij staan er in de display/scherm
- de TX, transmitter, zender spanning, batterij spanning.
- de RX, receiver, de spanning op de ontvanger.
Ik heb nergens een tweede spanningsbron voor de ontvanger in mijn schepen.
Overigens deze zijn ook als icoontjes te zien in het scherm.
Ik heb ook een ontvanger zonder terugmelding en dan is er ook geen icoon voor de RX.
De mijne gaat piepen zodra de spanning van de ontvanger beneden om en nabij de 4.5 volt komt.
Maar aangezien we allemaal met bec werken, komen we nagenoeg nooit tot zulke lage spanningen.
Ik ben er per toeval achtergekomen toen ik de boel onder spanning had weggezet ( en vergeten had ).
Zender begon te piepen en wist niet waarom.
Totdat ik leentje uitschakelde en voorzien had van een vers opgeladen accu.
Vandaar.
 
Ik werk vrolijk met 4 cellen in de zender en ondervind geen hinder.
Heb wel altijd een extra setje voor handen.
IMG_20200808_234253.jpeg
IMG_20200808_234415.jpeg
 
k ben er per toeval achter gekomen

Ja ik ook, tijdens varen met de TH door kinderen. De zender begon te piepen, voedingsspanning op de ontvanger te laag.
Helaas zat er een 2 Lipo in. Deze was zover ontladen, dat die bol stond.
Vandaar mijn eerder genoemde spanning van 4,5V, dus niet voor de zender, maar voor de ontvanger.

Maar door de opmerkingen van jouw en Klaas, heb ik toch uit nieuwsgierigheid verder getest.
Aller eerst, als je in het menu "SYSTEM", "RX SETUP", "RX BATTERY" kijkt, dan zie je dat de zender standaard is voor NiMH accu's.
Tot op deden nog nooit in dit deel gekeken.

Over de display's, schermen. Het blijkt, dat er toch verschillen zijn met de aangegeven grootheden op het display.
Onderstaand de foto waarop alleen de batterijspanning van de zender is te zien, in de zender normale alkaline batterijen.
SAM_3171 verkleind.jpg


Je ziet in het display, aan de bovenkant het icoon voor de TX, ca 80% en in de display de gemeten waarden.
De andere kanalen zijn niet ingevuld, daar de ontvanger van de TH nog niet was aangezet.
Vervolgens heb ik bij de volgende test de alkaline batterijen vervangen door niet volledig opgeladen NiMH accu's.
SAM_3168 verkleind.jpg

Je ziet nu de spanning van de NiMH accu's,
De spanning van de BEC op de ontvanger en de spanning van de 3S Lipo voor de aandrijving.
De eerste twee zijn mogelijk met de ontvangers extensie "A".
Voor het terug ontvangen van meer data uit het schip heb je de ontvangers nodig met extensie "B".
Onderstaand de foto uit de TH,
SAM_3170 verkleind.jpg

Naast de ontvanger FS-IA6B, zit de spanningsmeetmodule voor de 3s Lipo.
Deze is aangesloten op de poort "Sensor".
Daarnaast zit de poort "Servo", dit is de S-bus aansluiting voor het uitbreiden van het aantal te ontvangen kanalen.
 
Ja, een tweeweg S-Bus die zowel kan zenden als ontvangen.
Als ik mijn huiswerk goed heb gemaakt dan dien je voor iedere servo een aparte decoder te hebben.
 
Over gebruik van een aparte decoder kan ik niets zeggen, geen ervaring mee.

Deze extensie had ik gekocht voor de Stoomsleepboot Dockyard V.
Ik heb destijds met deze getest, zie foto:
SAM_3172 verkleind.jpg


Hierbij heb ik de bijgevoegde handleiding gebruikt.
Toen, kon ik per kanaal een andere servo aansturen.
Het was alleen een hels werk om alle toetsen op tijd in te drukken.
Destijds gestopt met testen, daar de ontvanger, in mijn geval de 10 kan. ontvanger FS-IA10B genoeg mogelijkheden had om de scheepsparameters terug te sturen.
 

Bijlagen

Gebruik oplaadbare batterijen setje van 8 met 2000mah andere set van 8 zijn 2500mah.
En in men kistje standaard backup liggen, voor geval dat.
Zal dus niet zo rap in de knoop komen.
En anders men maatje ff vragen, die krijgt steeds een hele rits van zijn zoon.
werkt bij een theater, worden daar geregeld geruild, vaak nog in dichte verpakking. (best handig)

Zal morgen wat plaatjes plaatsen.
Gespeeld met lood. rap een kilo in totaal erbij in men Kyra.
Ook de Bulldog (neptun) maar gedaan was toch bezig.

Nu wat aan het klooien met oude led tuin lampjes met zonnecellen.
Moet daar toch iets mee kunnen doen.
 
Wat vertraging door de warmte, zal ik het maar noemen :rolleyes:
Maar wat beeld van de dame met gewicht.
incl lood.jpg incl lood2.jpg
Dit is excl. accu en opbouw, dus ze zal nog iets zakken, maar dat is maar heel weinig.
Iets meer als een kilo er in weten te frommelen.
Laat het nu zo, als het goed is geen lucht happen bij terug gang.
 
Ter info straalbuis zit als die stil ligt perfect onderwater.
Dus bij vooruit gang wordt die nog iets dieper getrokken, en bij achteruit blijft die net onder de waterlijn.

De zender tja had hem vandaag al kunnen hebben als de bezorger even had gelezen dat ik geen bel heb.
Gewoon kloppen of omlopen, al vermoed ik dat die geen zin had het stukkie oprit te lopen in deze warmte.
En de brievenbus sta bij de straat scheelt een stukje.
Morgen kwam die weer, opletten dus.

En vakwerk :weetnie: ik doe het ermee laten we het daar op houden. ;)

En geen bubbels tegen men boot, lust dat spul ook niet eens.
Heeft een kleine doop al gehad, was nog met vreemd bier ook nog.
 
Woopie !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! pakketje is binnen.
Later vandaag eens gaan uitpluizen.
Wel weer een foutje gemaakt met mode 1 of mode 2 blijf die verkeerd onthouden.
Na veertje omzetten probleem opgelost zal ik maar zeggen.
Wil men gas op links hebben.
 
Back
Top