Fieseler Fi-156C Storch | Stick & Tissue

Dat is de echte, Cnn ;)

Maar zonder dollen, leuk projectje om zelf ook eens te proberen.

Freek
 
.
De birdcage een kleurtje gegeven d.m.v donkergroene Humbrol verf.
De oplossing van @<250 met viltstift is lichter van gewicht dan deze verf, er is een gram bijgekomen.
Ik weet het, elke gram is er eentje, maar deze gram vind ik wel acceptabel:

full


full


Ik heb de constructie nog iets gewijzigd en ga ook twee hoofdspanten nog iets aanpassen.
Ik heb hierin de tekening gevolgd maar ga het iets meer schaal maken, ook qua constructie.
Daarna verder met het neusje van de Ooievaar.

Groeten,
 
.
Zojuist een kleine bestelling bij de Vintage Model Co. geplaatst voor de Storch:

full


.
Update:

Gisterenavond de rompspantjes voor de neus uitgesneden en een 1.5mm balsa cockpitvloer gemaakt.
De rompspantjes worden 1.5mm balsa en het motorschot een laminaat van balsa en vliegtuigtriplex:

full


Het motorschot krijgt een 0.8mm vliegtuigtriplex voorzijde, 1.5mm balsa kern en 0.4mm vliegtuigtriplex achterzijde:

full


De spantjes en twee kleine stukjes 1mm balsa beplating op de neus gelijmd.
Het gelamineerde motorschot is 2.7mm dik en weegt 3.8 gram:

full


Vanavond waarschijnlijk weer even verder met het Storch neusje.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Dank je :)

Ga je er ook een sleephaak in maken?

Oei... nou breng je me op een idee...
Ik heb een Tony Ray Minimoa in schaal 1/12 (dezelfde schaal als deze Storch) als bouwdoos liggen.
Dat staat wel heel erg mooi en is ook nog historisch en schaal correct.

full


Maar dat vergt wel wat extra gewicht voor de sleepkoppeling (+ extra servo)...
Ik ga er over nadenken, eerst eens kijken hoe de kist zich qua gewicht ontwikkeld.

Groeten, Ramses
.
 
Lijkt me niet handig. Moet je misschien ook zwaardere constructies gaan bouwen. Zonde van zo een licht toestel
 
Wat zou het vliegklare gewicht van die Minimoa zijn?

Mijn Swallow (90 cm.) weegt denk ik iets meer dan 150 gram.

Lijkt me allemaal te overzien.


jan.
 
.
Hier kan je meer info over de Tony Ray 1/12 Minimoa vinden Jan.

full

  • Scale 1/12
  • Wing Span 56 in / 1422mm
  • Wing Area 13.7 sq dm
  • Flying weight 300g-320g
  • Fuselage length 623mm

De Minimoa op sleep door de Storch lijkt me ook een zeer fraai gezicht @jan brilman en @roberthabraken , maar qua gewicht ben ik het met @Cnn eens...
Het doel van de bouw van deze Storch is een sub250 kist met STOL eigenschappen te maken en dat blijft het uitgangspunt.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Inderaad, kijk eerst maar eens of je deze onder de 250 gram kunt bouwen.. Je hebt ook nog een hoger motorvermogen nodig voor het slepen van een zwever.....
 
Wat zou het vliegklare gewicht van die Minimoa zijn?

Mijn Swallow (90 cm.) weegt denk ik iets meer dan 150 gram.

Lijkt me allemaal te overzien.


jan.
Mijn (zelf ontwikkelde) Swallow weegt 130 gram met motor en 600mah acvu. Echter het gewicht neemt meer dan evenredig toe indien je groter bouwt..
 
.
Gisterenavond de bovenzijde van het neusje bekleedt met 1.5mm balsa.
Ik heb op internet wat instrumentenpanelen van de Storch gevonden en in photoshop op een vel gezet en geprint.
Drie verschillende, ik ga het paneeltje kiezen welke het beste oogt in de cockpit (qua contrast en belichting):

full


Hier een foto met de (balsa) romp spanten in de cockpit zoals ze op tekening staan.
Gewicht nu totaal iets minder dan 30 gram:

full


En hier een foto van de aangepaste spanten, nu van 3x3 vuren latjes.
Ook het voorste "kruis" voor de cockpitbeglazing gemaakt, deze staat nog los op de romp:

full


Door de vorm van de neus en de cockpit begint het al iets op een Storch te lijken:

full


Groeten, Ramses
.
 
@Ramses Tip: maak het kielvlak en stabilo minstens 10% groter als op tekening, ik ondervind nu naarmate ik mijn Bobber lichter maak en daardoor langzamer ga vliegen, de staartvlakken groter moeten worden om toch de gewenste stabiliteit te geven.. Ik heb mijn kielvlak al vergroot maar nu begin ik weer tegen dezelfde problemen op te lopen doordat ik nu nog langzamer vlieg..
 
.
Dank voor de tip @<250 ik zal het eens bekijken.
[edit:] Ik heb de bouwtekening (rood) over een vrij accurate 3-view in dezelfde schaal gelegd in photoshop:

full


De blauwe lijn is de schaallijn, de rode de bouwtekening.
Het kielvlak en richtingroer zijn ietsje groter dan schaal.
Het stabilo klopt ongeveer wel met de 3-view...
Maar... de hoogteroeren zijn aanzienlijk groter dan schaal!
Dat komt wel goed, ik hou hierin de bouwtekening aan.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
ik vraag me af of dat zo is Ramses, hoe zeker weet je dat die vrij accurate 3-view ook accuraat is? Ik zit naar de tekening van Paolo Severin te kijken, en die is volgens mij super schaal. Daar lijkt het hoogteroer meer op de rode lijn (en dus ook jouw huidige bouwtekening) dan op de blauwe lijn, qua vorm en formaat. Met deze afmetingen van de staart en de lengte van de romp lijkt me het niet nodig dat nog te vergroten, maar ik heb zelf het gevoel dat jouw huidige bouwtekening behoorlijk schaal is!
 
.
Slim! :thumbsup:
Gelijk even gekeken:

full


Het kielvlak en richtingsroer op mijn bouwtekening (rood) komen geheel overheen met de tekeningen van Paolo Severin.
Ook hier is het stabilo ongeveer gelijk, maar de hoogteroeren significant groter op mijn bouwtekening.
Ik ga voor de vliegeigenschappen en niet voor 100% schaal, dus ga de bouwtekening aanhouden.
De tip van @<250 van vergootte staartvlakken zit dus al in mijn bouwtekening :thumbsup:
Tevens heeft deze kist zoals @roberthabraken ook al aangaf lange momenten/lange romp in verhouding.
Denk dat het helemaal goed gaat komen.

Groeten, Ramses
.
 
Super, mooie bevestiging. Ik dacht te zien dat het hoogteroer bij Paolo Severin ook groter was dan je vorige 3-view, maar dat klopt dus niet :-). Maar mooie bevestiging dus dat de extra grootte van het hoogteroer al in de tekening verwerkt zit. En toch mooi dat ondanks 100% schaal geen doel is, de tekening zo goed op schaal is, tof!
 
Weer een gaaf project, Ramses! Is een hele leuke uitdaging om de kist beneden de 250gram te houden, dat weegschaaltje krijgen we denk ik nog heel vaak te zien... :p

Misschien heb ik het gemist, maar ga je deze "ooievaar" electrisch aandrijven? Scheelt allicht in gewicht?

Clear skies, Jurgen
 
.
Thanks Rob en Jurgen :)

Ik had gehoopt er een brandstofmotortje op te kunnen zetten...
Op tekening staat een COXje ingetekend, ik had zelf deze Norvel 0.061 met carburateur in gedachte:

NV Big Mig 061 R/C

full

Specifications
Displacement - 0.061 cu.in. 0.99 cc
Average performance - 4,000 - 18,500 RPM
Weight - 2.01 oz. 57 grams
Recommended prop - 6x3 Tornado (black only) or APC


Maar ik denk dat 57 gram motorgewicht teveel wordt voor deze SUB250 kist...
Grote kans dat het dan toch electro aandrijving wordt inderdaad.

Groeten, Ramses
.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Back
Top