Fieseler Fi-156C Storch | Stick & Tissue

.
Dank je Jurgen!

Gelukkig geen enkel letsel.
M`n handen waren pikzwart, maar kon alles eraf wassen, geen brandwonden.

Ik had een brandblusser op zolder staan maar die heb ik een tijd geleden op Iris haar slaapkamer gezet.
Aangezien ik brandstof vlieger ben heb ik amper lipo`s, drie stuks welgeteld...
Die gebruik ik niet vaak en blijf bij het laden erbij en ze zitten in een fire safe bag.
Dacht dat het brandgevaar voor m`n hobbyzolder dus wel meeviel...

Maar ik gebruik de verfbrander best vaak, soms voor folie naspannen, vaak voor cockpitkapjes maken of andere vormstukken, etc.
Maar ook hardsolderen met vlam doe ik op zolder, ect...
Nogmaals, al gaat dat al 35 jaar goed, het kan een keer toch misgaan, dat is wel gebleken.

Ik ga nu dus ook een branddeken en blusser voor de zolder aanschaffen!

Groeten, Ramses
.

Hoi Ramses,
Triest om de verbrande Sorch te zien, maar er is hoop.
Zelf heb ik in mijn bezit een Svenson Storch die voor een klein deel, de romp, is gebouwd door een onlangs overleden clublid waar ik de doos van heb gekregen.
Ik wilde zelf de Storch afbouwen maar nu blijkt dat al het hout aanwezig is maar niet de hardware voor onder meer de vleugelkleppen. Helaas is het mij niet gelukt om die hardware alsnog te verkrijgen.
Wanneer jij wilt mag je bij mij , uiteraard gratis, de doos met al het hout en de half afgebouwde romp op komen halen. Je kunt dan de hardware van jouw verbrande kist gebruiken.

vr.gr.
Leen de Vries (Limmen Noord Holland)

Is de spanlak misschien de zwakke schakel geweest?
Ik denk het ook, in combinatie met de spuitlaag van een paar uur daarvoor.
Ik lees dit nu pas, maar...

Ja, 100% zeker. "natte" spanlak (in de pot dus) is al vreselijk brandbaar vanwege de verdunningsmiddelen (ethanol en/of isopropanol, meestal de laatste), maar geloof het of niet, die twee oplosmiddelen vertragen de brand alleen maar, en stabiliseren de lak qua ontstekingseigenschappen, m.a.w: het natte spul is lastiger te ontsteken dan de droge lak. En dat is best wel opmerkelijk als je bedenkt hoe makkelijk ethanol en IPA tot ontbranding te krijgen zijn.

Nitrocellulose als droge stof, is echt AFSCHUWELIJK makkelijk te ontsteken (direct zonlicht kan in extremere gevallen al voldoende zijn, en de gevoeligheid voor harde klappen was de reden achter het gebruik als explosief), en vreselijk onbetrouwbaar. Het spul had vroeger de naam "schietkatoen" en werd gebruikt als kruitvervanger en explosief in de mijnbouw. Pas met een of meer gewone laklagen er overheen is het veilig (of in ieder geval veiliger).

Mischien is dat wel even iets om bij stil te staan voor diegenen die nog fervent met spanlak in de weer gaan. Het is en blijft een stikstofverbinding, en die zijn gewoon vaak ronduit levensgevaarlijk in combinatie met brandbare materialen.

.

Inderdaad Bert :thumbsup:
Ik ben extra voorzichtig met spanlak tegenwoordig! ;)

Groeten, Ramses
.

Back