Wortel ribben aan korte liggers en webbing gelijmd 24 U epoxy , de rib die het uiteinde van de vleugelbuis ( 10/8 mm alu ) moet opvangen is na passen en klemmen verwijderd. Door het verschil van 6 mm tussen wortelrib en hulp rib heeft de buis een hoek van 2° met de onderkant vleugel zo krijg ik een V stelling van 2° 6/170 = 0.035 sin 2°
Indekking vleugel op maat gesneden, 6 delen 1.5 mm medium balsa 23/25 gr/10 dm² Alles merken want dit moet dus 4 X
Voor ik verder kan moet ik de juiste plaats van de aileron servo bepalen. De aileron begint op 60 cm van de wortel en loopt tot de tip 160 cm., dus vrij lang en slank 5 cm breed. De dikte van de servo is 10 mm ( 22 gr MG ) dus ik kan deze vrij ver naar de uiteinden schuiven. Nadeel gewicht meer naar de uiteinden en lengte draad. Voordeel aandrijving op de plaats waar de aileron het meest belast word en torsie werkt in het voordeel , minder uitslag dicht bij de wortel, meer bij de uiteinden. Wat is het beste ?
22 gram op? hoe zwaar gaan je vleugels zijn? hoe zwaar je model? gewoon inbouwen waar het het beste uitkomt
Ergens halverwege inbouwen zou ik zeggen, en gewicht verder negeren. Dat is best een lap rolroer om met 1 servo aan te sturen.
@ WVR Waar het beste uitkomt , 40 cm van het begin. bij de naad van 2 vleugel kernen @ Heinz Mijn trainer zwever van 310 span zelfde vleugel profiel heeft 90 cm aileron en daar vlieg ik regelmatig voltige mee zelfde servo's , deksel servo houder uitgesneden en verstevigingen gelijmd harde balsa
Indekking onderkant R vleugel met wortelrib, hulp rib, liggers met webbing en servo inbouw klaar. Holte tussen de liggers heb ik gebruikt om de snoeren van spoiler en servo te plaatsen, dat is mogelijk omdat de vleugelbuis eigen liggers heeft met 4 mm webbing Voorbereiding inbouw spoiler .
Bakje voor de spoiler klaar en spoiler op zijn plaats, nog niet gelijmd, dat gebeurt na het plaatsen van bovenste indekking.
Het word tijd dat ik dit project ook eens verder afwerk want zo een half afgewerkte zwever pakt veel plaats in. Maar 3 maanden hospitaal en overlijden van mijn vrouw deze winter hadden me echt KO geslagen ,
Gecondoleerd met het verlies. En sterkte gewenst om het verlies en het verdriet te verwerken. Ooit. jan.