Flex RV8-70cc

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Wes56, 8 nov 2023.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D 100 meter hoogteverschil, of 5 graden luchttemperatuur maakt al uit...
    Ik had de ASP90 op mijn Spacewalker tamelijk "strak" afgesteld. Kreeg hem op de grond eigenlijk niet beter.
    De uitlaat stond min of meer tegen de vleugelvoorrand te blazen en na het vliegen zat daar altijd een zwarte vlek. Nauwelijks vettig, maar zwart.

    Toen kwam Hans' laatste toevoeging, een frutseltje wat het mengsel corrigeerde voor luchtdruk en temperatuur. Je praat dan écht maar over (tussen GL en max vlieghoogte) een correctie van ongeveer 2%. D.w.z. op 200 meter hoogte krijgt de motor ongeveer 98% ten opzichte van wat het ding op de grond zou krijgen.

    En.... verdwenen was die zwarte vlek... Letterlijk van de ene op de andere dag... Je moet het zien om te geloven, maar ZO weinig "niet helemaal perfect" is er maar nodig om die uitlaat al te laten roeten.

    Ik heb in die periode echt ontzettend veel geleerd, en een heleboel van die observaties waren tamelijk toevallig, of in ieder geval behoorlijk onverwacht.
    Want TOT AAN die ontdekking van het wegblijven van dat roet na installatie van de atmosferische mengselcorrectie, dacht ik net als ieder ander óók dat die zwarte meuk veroorzaakt werd doordat de olie slecht verbrandde... Maar die olie, die brandt dus eigenlijk helemaal NIET... Die komt gewoon schoon uit die verbranding tevoorschijn, het is de overmaat benzine die roet veroorzaakt en DÁT maakt die olie zo zwart...
    En zo waren er veel meer van dat soort leermomenten en "aha-erlebnisse"...
     
    Beton en serge pot vinden dit leuk.
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.404
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    En wij zijn weer blij dat jij, jou kennis weer met ons wilt delen.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar is een forum voor, toch? :D
     
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.404
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Zeker weten
     
    brutus vindt dit leuk.
  5. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Intussen heb ik al 55 vluchten met m'n DA70. Tot nu toe heeft de motor me nog niet in de steek gelaten.
    Enkel de zwarte spatten die uit de uitlaat komen zie ik nog steeds. Ik kan me niet herinneren dat dit ook zo lang duurde met mijn dle motoren.
    De naalden nog meer indraaien lukt nog altijd niet echt. De motor pakt dan onmiddellijk minder goed op. Dus dit laat ik best zo staan.
    Voor de winterstop haal ik de motorkap af om alles goed te controleren, en ik kijk dan eens hoe de kleur van de bougies er uit zien.
    Verder super tevreden over de kist met DA70. De combo is zeker perfect.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als de motor naar tevredenheid loopt, niks meer aan doen, en de spatten accepteren.
     
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.404
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hoe is het nu met de lekkage/afstelling?

    Net voor het eten begon ik bovenstaande te typen.
    Maar had het niet verzonden ( moest weg).
    Nu net thuis verzend ik dit maar de vraag is al niet meer relevant.
     
  8. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D persoonlijk zou ik dit doen vóórdat je naar huis gaat, dan gaat je auto wat minder erg stinken van binnen... :D

    Maar niet stilvallen, en simpel wegvegen met een doek.... Voor mij klinkt dat als een prima lopende motor.

    Kijk, ALLES kan ALTIJD nog een haartje beter, maar op een gegeven moment moet je wel een keer "goed genoeg" ook als zodanig zien natuurlijk....

    Toch?

    Gewoon lekker vliegen en van je kist genieten!
     
    Beton vindt dit leuk.
  10. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Doe ik toch? Op dit moment is deze flex rv8 m'n best vliegende kist die ik ooit had.
     
    Bertus vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D Ik zei ook niet, dat je dat NIET deed? gewoon lekker doorgaan waar je mee bezig was... ;)
     
  12. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Vandaag na 55 vluchten de kap er af genomen om alles te inspecteren.
    Alles onder de kap ziet er goed uit. Was ook even benieuwd hoe beide bougies er uit zien.
    Zoals verwacht veel te zwart. Mogelijks doordat de motor tijdens het inlopen rijker en met iets meer olie liep.
    Ik heb de motor nog maar kleine beetjes armer kunnen zetten tijdens de laatste vluchten. Bij nog armer pakt de motor niet goed meer op.
    Zou ik de bougies gewoon opkuisen en terugplaatsen om er nog even mee door te gaan? Of toch beter nieuwe indraaien?
    Zie bougie van cilinder 1:
    IMG_20250105_135510.jpg IMG_20250105_135515.jpg
    Bougie van cilinder 2:
    IMG_20250105_140315.jpg IMG_20250105_140320.jpg
    En voor het nieuwe seizoen wil ik toch even redline 2stroke olie gebruiken. Nu nog steeds Belray H1R.
     
  13. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.404
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Die zien er inderdaad veel te vet uit.
    Ergens gaat er iets niet goed.
    Wat het is, laat ik aan de kenners over.
     
  14. Thijzz

    Thijzz

    Lid geworden:
    1 aug 2021
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Laren Gelderland
    Ben bepaald geen expert maar als je denkt dat het door het inlopen komt kan je er altijd verse indoen en dan na zoveel vluchten weer kijken. Als ie nog zwart blijft en armere afstelling werkt niet heb je misschien teveel olie in je mix? (wederom ben geen expert ;) )
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.283
    Locatie:
    Rotterdam
    Ze zijn zwart, maar niet perse ‘extreem’
    Je kan mooi zien dat ie een tik aan de rijke kant staat

    wat ik eigenlijk grappiger vind, vergeleken met de mijne, is het gebrek aan verschil
    Mijn achterste cilinder draait echt een stukje armer dan de voorste
    De mijne staat nu zodanig dat de voorste eruit ziet zoals de jouwe, de achterste zie je net wat wit

    zeker op basis van gedrag van de motor, lekker laten staan zo.

    Hoeveel olie gooi je nu in je mix?
     
  16. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ja inderdaad ook al eens ergens gelezen dat de achterste cilinder iets armer loopt dan de voorste.
    Zoals je zegt zien ze er voor mij ook identiek uit.
    Misschien zien ze er zo uit door de motor de eerste paar liters veel rijker en met meer olie te laten lopen. Wie weet.
    Zou je nieuwe bougies steken of gewoon de oude opkuisen?

    Nu mix ik 2% of 1:50 belray H1R met superplus98. In het begin heb ik enkele liters 1:40 gemixt.
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.283
    Locatie:
    Rotterdam
    Als er geen aangebakken kool op zit, zou ik er niets aan doen
    Dat zwart zit er in 1 vlucht weer op

    qua olie, ik meng 1:33 (komt beter uit met mengen)
    Ze lopen er goed op, bougies niet perse een rare kleur oid
    Dus die 1:40 bij jou zal niets uitgemaakt hebben
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.283
    Locatie:
    Rotterdam
    bij de weg:

    upload_2025-1-8_10-48-9.png

    de mijne zitten wel vaak eerder richting de zwarte olie vervuilde bougie's in deze staat
    maar het werkt..
    en beter wat teveel dan te weinig
    Maar denk wel dat bij de eerste nieuwe batch die ik moet mengen, eens ga kijken wat die motoren doen op 1:40..
     

Deel Deze Pagina