Beide mitrailleurs op een haar na gereed. Eerst de rommel op mijn werktafel opruimen voor ik de overige twee vleugels ga bouwen.
Het gebouwde deel inclusief motor weegt 61 gram. Het totale vleugel oppervlak bedraagt 10,8 dm² Streven is om onder de 100 gram te blíjven.
Ik breng gemiddeld een uur tot soms twee uur per dag door met modelbouw. Daar naast breng ik zeker een uur tot twee uur per dag door bij het paard van mijn dochter( als zij gaat rijden). Fiets gemiddeld een uur per dag(niet elektrisch). Houd dus enorm veel tijd over voor sociale contacten en overige zaken. Stil zitten is geen hobby van mij. En dan werk ik ook nog een beetje.
Op een dag krijg ik het onder controle om ook eens een keertje licht te bouwen Begin redelijk tevreden te worden( over het gewicht dan wel te verstaan). Zijn wel drie vleugels.
Op een bepaald moment ga je je meer verdiepen in houtkeuze. Dat scheelt al aardig wat. Verder na een aantal modellen weet je waar je de sterkte nodig hebt. Dunner hout om mee in te dekken. 0.3 mm bijvoorbeeld. Of met heel dun schuim.
Aan de hout keuze moet ik nog meer aandacht gaan besteden. Maak regelmatig de fout om voor hard te kiezen( nou ja fout).
Ik zal een voorbeeld noemen. Vaak valt de keus op 1.5 mm dikke ribben. Je kan ook naar 1 mm met stevigere liggers. Constructie sterkte blijft zelfde maar scheelt gewicht. Bulkheads bijvoorbeeld. Aan de voorkant kan prima 1 mm en aan de achterkant doe je dan 0.8 of 0.7mm hout. Zelfde met de stringers. Neem licht hout. De rompen; gebruik voor outline zwaarder/harder hout maar voor de staanders zachter hout, en naar de staart toe nog lichter hout of zelfs een andere dimensie. Bijvoorbeeld 1.5 bij 1.5 voorin en dan achterin 1.5 bij 1.
Bedankt voor het advies. Ik ga dit zeer zeker toepassen bij het volgende model. Alleen, waar is 0,7-0,8mm balsa te koop? Of 1mm schuren tot deze dikte?( litho blik of iets dergelijks als geleider?).
Dunner dan 1 mm balsa is eigenlijk niet te koop. Dus zelf schuren, zorg voor een goed schuurblok en je kan aan de zijkant 2 staaldraadjes doen als geleider...
https://www.heerdegen-balsaholz.de/home_ger.htm https://thomabalsa.com/balsaholz hebben beide 0.6 én 0.8 mm balsa op voorraad. Van Heedegen weet ik dat je er ook op gewicht geselecteerde plankjes kunt bestellen.
Één van de meest kleine en kwetsbare onderdelen voorzien van papier. Om ze vlak the houden klem ik dergelijk onderdelen, na het opdrogen van de spanlak, gelijk in tussen twee plankjes. Goed uit laten harden en zo blijven ze mooi kaarsrecht. Meerdere keren toegepast bij andere modellen en het werkt uitstekend. De rolroeren zijn Aan De vleugels bevestigd met dunne,0,4mm, aluminium stripjes. Zeer geschikt om de roertjes te trimmen.
De vleugeltjes provisorisch op de romp geplaatst. De instelhoek voor de vleugels is 2°. Zelfs het deel tussen de wielen krijgt een instelhoek van gelijke grootte. Is nog wel een uitdaging.