Fokker F.XVIII Snip schaal 1:10

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Kjel Postema, 10 jan 2023.

1. Kjel Postema

Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Verder met de cockpit. De hele cockpit gebeuren zal afneembaar worden. Dit om de motoraccu's te kunnen wisselen en bij de elektronica te kunnen. Waar en hoe de servo's komen en de positie van de accubak moet ik nog bedenken. Ik was er van uit gegaan dat de cockpit, net zoals bij de F.IX en F.XII het buizenframe zou volgen, maar naar het bestuderen van de NVM tekening en foto's van het origineel is dat bij de F.XVIII toch anders. De cockpit volgt niet het buizenframe. Het buizenframe is zelfs door de grote zijruit zichtbaar!.

Dit maakt dat ik mijn ontwerp voor de rompzijkanten iets moest aanpassen om het afnemen van het cockpit gedeelte werkbaar te maken. Er is een klein hoekje uit, wat nu onderdeel uitmaakt van de cockpit.

Op de NVM-tekening staan mooi een hoop maten en de hoek voor de stijlen van de ruiten. De rondingen van het dak zijn een beetje gissen, ik het dat het straks goed oogt.

Zo met de cockpit getekend is het nu inmiddels goed herkenbaar als een F.XVIII

De neussectie zal in twee delen afneembaar zijn. Een klein stukje neus en het cockpit gedeelte (inclusief de neuslijst van de vleugel middendeel.) Het stukje zichtbare buizenframe zal gesimuleerd worden door 4mm rondhout of koolstofstaaf.

En hier zo'n beetje alle onderdelen voor de twee afneembare delen. Aan de framedelen van het cockpit gedeelte heb ik nog wel wat extra hout zitten voor de stevigheid tijdens het bouwen die later weggezaagd zullen worden.

groeten kjel

jmk1, serge pot, ramses en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. strutter

strutter PH-SAM

Lid geworden:
    17 sep 2006
    Prachtig om te zien hoe je dit allemaal uitdenkt en uitwerkt Kjel!
    Dit gaat een heel mooi schaalmodel worden :thumbsup:
    Ik blijf je vorderingen op de voet volgen

Groeten, Ralf

ramses en Kjel Postema vinden dit leuk.
  3. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Dank je Ralf!

4. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Het laatste stukje van de neus is nu ook getekend. Ik heb ook de motor opgemeten en nagetekend. Dit om te kijken hoe ik uitkom ten opzichte van de originele positie van het motorschot. Van de NVM-tekening de grootte en positie van de NACA-ring dit om de motoren zit bepaald en getekend. Voor de motorkeuze had ik twee mogelijkheden bepaald. De Turinigy SK3 4250-500kv, waarvan ik er al een had. Nu ik deze motor toch niet voor de Gee Bee gebruikt heb, heb ik er dus twee. Of de Planet-Hobby Joker 4250-510kv. De Joker is aanmerkelijk korter dan SK3. Bovenste motor is de SK3 en onderste de Joker.

En aangezien en stermotor redelijk plat is toch maar voor de Joker gekozen, ook al moest ik daarvan ze alle drie nog aanschaffen. Maar achteraf de goede keuze, want deze motoren komen perfect uit met het motorschot op de originele positie.

Nu de basisvorm van de neus getekend is kan ik de constructie voor de accubak intekenen. Eerst, aan de hand van de accu's, opgemeten hoe breed de ruimte voor de accu's moet zijn. En nu moest ik goed opletten dat ik niet weer dezelfde fout maakte als bij de F.VIIb. Daar had ik ook mijn accu's opgemeten en de breedte, met iets speling, bepaald voor de ruimte in de accubak. Echter bij het tekenen had ik de dikte van de wanden van de accubak van mijn zojuist opgemeten breedte afgehaald in plaats van opgeteld. De beschikbare ruimte voor de accu's werd hierdoor 6mm smaller. Nu had ik gelukkig iets speling in de breedte genomen, dus de accu's passen nog, maar zitten er nu wel een beetje strak in. Dus nu de diktes van de wanden er bij op geteld en alles in het zij- en bovenaanzicht getekend.

Aan de hand van het zij- en boven aanzicht ook de vorm van de spanten in de neus bepaald. Dit zullen ook de enige spanten in de romp zijn.

En alle onderdelen voor de accubak. En de bevestiging van het motorschot.

groeten kjel

Vincent de Bode, jmk1, jan brilman en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Het volgende puntje is de aansturing van het hoogte- en richtingsroer. Eerst veel foto's bekeken om te bepalen waren de stuurkabels de romp in gaan. Bij de F.XVIII liepen alle kabels binnen de romp, jammer genoeg. Ik vind het wel mooi staan, de kabels buiten langs zoals bij alle voorgaande Fokkers. Ok, vervolgens een route voor de kabels in de romp bepaald en fixeer spantjes getekend voor het bevestigen van de mantel voor de stuurkabels.

Nu de positie van de stuurkabels bepaald is kon ik iets bedenken voor de plaatsing van de servo's en de aansturing van de stuurkabels. Dit is het uiteindelijk geworden. De binnenste kabels zijn voor het hoogteroer en de buitenste voor het richtingsroer.

En alle losse onderdelen.

groeten kjel

strutter, jmk1, RobtH en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. RobtH

RobtH

Lid geworden:
    15 feb 2023
    Hallo Kjel,

Ik heb eindelijk maar eens een MBF account aangemaakt. Kan ik ook aangeven dat ik jouw project zeer interessant vind en dus zeker ga volgen.
    Mooie aanvulling voor een volgende "airliner" meeting.
    groet
    Rob

strutter en Kjel Postema vinden dit leuk.
  7. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Hallo Rob,

goed je hier te zien! En een vervolg op de “airliner” meeting zou wel leuk zijn.

groeten kjel

RobtH vindt dit leuk.
  8. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    En weer even terug naar de vleugel. Nu zijn de motorgondels aan de beurt. Eerst met behulp van de maten op de NVM-tekening de basis vorm voor de motorgondels bepaald, met een zij en bovenaanzicht.

Daarna in een nieuwe laag de basis voor het basisframe van de motorgondel getekend.

Dit daarna verder uitgewerkt om alle puzzelstukjes voor het basisframe te krijgen. Ze zijn niet volledig symmetrisch, dus goed opletten dat ik straks een linker en rechter versie bouw :D!

Verder met de ronde spantjes voor de motorgondel. De motorgondels worden bekleed met 0,4mm triplex. Om dat wat stevigheid te geven een paar uitsparingen voor de gordingen getekend. Eerst op 1 spant de beste positie voor de gordingen bepaald en deze naar de rest van de spanten gekopieerd.

En alle spantjes getekend.

Het moeilijkste onderdeel van de motorgondels zijn de struts. Deze zullen van 4mm rvs buis gemaakt gaan worden. Om dat nauwkeurig te kunnen solderen heb ik een soldeermal getekend. Dit is trouwens geen eigen idee, maar een idee dat op de NVM-tekening van de F.XX stond en dat leek mij zeer handig. Ik heb dit idee ook toegepast voor het solderen van de motorgondelstruts voor mijn F.VIIb en dat werkte zeer goed. Voor mijn F.VIIb heb ik tijdens het solderen de echte frames van de motorgondels gebruikt, die er toch hier en daar een klein beetje zwart geblakerd uitkwamen. En gezien waar ik allemaal moet solderen voor de F.XVIII, heb ik hiervoor een aangepast dummy frame getekend, zodat de echte frames geen gevaar lopen om opgestookt te worden.

Eerst aan de hand van alle maatgevingen op de NVM-tekening de precieze positie van de motorgondel bepaald. De gaten voor de bouten van de ophangbeugels voor de motorgondels heb ik gelijk in mijn liggers overgenomen, zodat de motorgondels straks automatisch precies op de goede plekken komen. Zwart is de voorligger en paars is de achterligger.

De onderdelen voor het dummy frame.

En alle onderdelen voor de soldeermal.

Voor het idee hoe het er uit ziet een paar foto's van de soldeermal voor de F.VIIb. De mal is niet gelijmd maar geschroefd, zodat je de spanten kunt omdraaien om zo een linker en een rechter kant te kunnen solderen.

groeten kjel

jmk1, ramses, RobtH en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    De F.XVIII heeft een soort kap met regelbare sleuven om het blok van de motor zitten om de hoeveelheid koellucht te kunnen regelen.

Deze kan ik mooi gebruiken als basis voor een motorkap. Bijkomend voordeel is dat een groot deel van de originele Pratt and Whitney niet zichtbaar is en ik ook niet hoef na te maken. De basis voor de motorkap vormen twee ringen die door gordingen met elkaar verbonden zijn en bekleed met 0,4mm triplex. Voor de bolle voorkant met de sleuven zal ik een malletje maken en deze dan, of vacuüm trekken, of van glasvezel maken. Deze motorkap zal dan via een paar geleide pinnetjes en magneten aan het motorschot bevestigd worden.

Dan heb ik nog 27 cilinders nodig. Voor mijn F.VIIb heb ik dummy cilinders van William Brothers gebruikt, maar die zijn nu nergens meer te krijgen. Onlangs kwam ik op Rcgroups een draadje tegen waar iemand een bouwplaat van een Pratt and Whitney Was jr had gemaakt. En ik vond het er eigenlijk heel goed uitzien.

In principe is de schaal van deze motor 1/7, maar dat is in photoshop makkelijk te schalen naar 1/10. Ik heb alleen de cilinders nodig en verder niet het blok. Ik ga denk ook er een in 1/5 voor de Gee Bee maken.

Als laatste onderdeel dat getekend moest worden is de veerpoot. De basis voor het landingsgestel zijn twee stukken 5mm verenstaal van links naar recht onder de romp door. Dit zal ook een deel van de vering op zich nemen, dus de veerpoot hoeft niet al het werkt te doen. Zo heb ik het bij mijn F.VIIb gedaan, zij het dan met een stuk 5mm voor en een stuk 4mm verenstaal achter. Bij mijn F.VIIb heb ik nog een bestaande oleo gebruikt voor de veerpoot, deze had ik nog liggen. Maar momenteel kon ik niet echt een geschikte vinden in de winkels binnen de eu, dus dan zelf maar iets maken van wat buis en koolstof staaf en veren. Bij een internetwinkel heb ik wat veren gevonden die mij geschikt leken. Deze zouden een diameter hebben van 5,5mm. Dat kon mooi in een dikwandige alu buis van 8mm met een binnen diameter van 6 mm. Echter blijken de veren een diameter van 6,3 mm te hebben. Dat past dus niet. Gelukkig had ik ook nog een dunwandige 8mm alu buis liggen met een binnen diameter van 7mm. Daar passen ze wel in. Van de rolroer aansturing van de Gee Bee had ik ook nog wat 7mm messing buis en 6mm koolstof staaft over. Die kan ik dan mooi gebruiken voor het verende gedeelte. En zo moet het er dan uit komen te zien.

De constructie is een beetje lastig uit te leggen, maar het zal wel duidelijk wordt als ik aan het bouwen ervan toe ben. Als je de veerpoot los vast zou hebben, dan zal het onderste gedeelte er uit vallen. Dat zou geen probleem moeten zijn daar de veerpoot opgesloten zien tussen het landingsgestel en de motorgondel.

Ik geloof dat ik nu alles getekend heb waar iets van gefreesd moet worden. Ik kan nu de freesbestanden gaan opmaken. De start van de bouw komt dichterbij!

groeten kjel

jmk1, Bart83, RobtH en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. Vincent de Bode

Vincent de Bode PH-SAM

Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Fijn dat je het ontwerp zo al schrijvend uitlegt, waardevol om dat te lezen. Het delen van de afneembare cockpit/ neus vind ik een prima idee. Aan de soldeermal te zien is er al wat gesoldeerd!

Vincent

Kjel Postema vindt dit leuk.
  11. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Dat klopt, alleen niet voor de F.XVIII. Dit is de mal die ik voor mijn F.VIIb gebruikt hebt. Daarvan had ik wat foto's bijgevoegd ter verduidelijking hoe de mal er ongeveer uit komt te zien :).

12. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Ik kan bijna gaan bouwen. Ik heb het grootste gedeelte van mij houtbestelling binnen.

De bouwtekeningen zijn geplot. En als de post meewerkt komt morgen ook een doos met alle gefreesde onderdelen van Rob Bulk.

Ik ben alleen twee dingen vergeten. Ik ben vergeten om de het boven en onder aanzicht van de romp te laten plotten en ik ben de 6x6mm vuren latjes vergeten. Die vormen de basis voor de romp en heb ik wel nodig anders kan ik niet beginnen, dus nog maar een bestelling bij Hobby-in geplaatst. Een beetje jammer van de extra verzendkosten, maar het is niet anders.

groeten kjel

ramses, RobtH, Henri Kaper en 4 anderen vinden dit leuk.
  13. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Vandaag heb ik de gefreesde onderdelen van Rob Bulk binnen gekregen. Dat ziet er goed uit! Nu nog wachten op mijn 6x6mm vuren latjes.

Als je aan het tekenen bent op de computer heb je eigenlijk geen idee van de werkelijke afmetingen. Ik moet zeggen die wortelribben zijn vet! Letterlijk en figuurlijk :D.

groeten kjel

ramses, Bart83, jmk1 en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. strutter

strutter PH-SAM

Lid geworden:
    17 sep 2006
    Prachtig!! Je handen zullen vat jeuken om te beginnen met bouwen :yes:
    Welk materiaal is het in de onderste foto, Lite-ply?

Groeten, Ralf

15. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Ik heb zeker zin om te beginnen. Het triplex is ceiba, een soort light ply van goede kwaliteit. Het kleine lichter van kleur plankje rechts onder aan de foto is populierentriplex denk ik.

16. Vincent de Bode

Vincent de Bode PH-SAM

Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Dat ziet er prachtig uit en wat een dikke vleugel!! Dat triplex gebruik ik ook en het leuke ervan is (dat zag Adri) dat de middelste laag relatief dik is waardoor er minder sterkte verschil is tussen de draad in de lengte en dwars op de draad. In de kit van de Eco Boomster S zat (leek mij) hetzelfde triplex, en daar zit heel wat ervaring achter.

Vincent

17. Bart83

Bart83 verslagschrijvers

Lid geworden:
    1 okt 2007
    Mooie freesset zo Kjel!

Bart

18. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    De bouw is eindelijk begonnen. Groter moeten de vliegtuigen niet worden, want toen ik de tekening op mijn bouwplank legde bleek deze te kort te zijn. De bouwplank met een paar blokjes verlengd en toen ging het net. De vuren 6x6 latjes zijn natuurlijk niet lang genoeg, dus begonnen om deze te verlengen. Aan de uiteindes over een lengte van ongeveer 4cm schuin doorgezaagd en met witte houtlijm verlijmd. Dit in een houtklem gezet en een nachtje laten drogen. Dit heb ik gelijk voor allebei de rompzijden gedaan.

Toen deze latjes met behulp van de mdf-blokjes op de tekening gefixeerd.

Toen was het een kwestie van latjes op maat zagen en schuren en deze verlijmen. Bij mijn F.VIIb had ik vrijwel alle latjes van vuren gemaakt, maar om nu iets op het gewicht te letten zijn de dwars latjes achter de ruimte voor de deur van hard balsa gemaakt. De laatjes achter in de staart zijn wel weer van vuren, aangezien hier de staartvlakken en het staartwiel bevestigd moeten worden. Dan leek wat stevigheid mij niet verkeerd.

Bij de F.VIIa en b waren de rompbuizen die langs de ramen liepen vierkant afgetimmerd, dat kwam mooi uit aangezien ik vierkante latjes gebruik voor de rompconstructie. Bij de F.XVIII zijn deze buizen niet afgetimmerd. Alleen geschilderd.

Nu zou ik dit natuurlijk kunnen negeren en gewoon net zoals bij de F.VII helemaal vierkante latjes kunnen nemen. En zeer waarschijnlijk zou niemand het verschil zien en er over vallen, maar als ik eenmaal weet hoe het bij het origineel zat heb ik toch moeite om daar van af te wijken. Dus zijn de vierkante latjes ter hoogte van de ramen doorgezaagd, voorzien van een 4mm gaatje en heb ik er 4mm rond hout ingelijmd. Het kost wat meer tijd en het is nog best lastig om die gaatjes in de latjes te boren, maar ik heb nu wel schaal correcte buizen bij de ramen :D.

groeten kjel

ramses, jmk1, RobtH en 8 anderen vinden dit leuk.
  19. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    En de linker romphelft is klaar om van de bouwplank genomen te worden. De spandraden heb ik gesimuleerd met 1,5 koolstofstaaf.

groeten kjel

ramses, jmk1, RobtH en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Bart83

Bart83 verslagschrijvers

Lid geworden:
    1 okt 2007
    Netjes Kjel!

Bart

Deel Deze Pagina