fokker G1 project in 1/5 schaal

Nu weer eve over de G1 graag
Ik ben benieuwd waarmee hij bekleed word
De oude was voornamelijk papier en stof als ik het goed heb
Zo had i de D21 ook bekleed
Dat ik die craste was er van de vleugol een jutte zak met balsa snippers over .
Maar realisties was het wel
 
hoi.
ik zal nu maar weer over de g1 beginnen dus :ontopic:
jaap dat filmpje kende ik al , maar toch bedankt

jeroen de vorige g1 was alleen met papier bekleed
deze wordt met glasmat/g4 gedaan en de roeren met solartex

dat bouwen met die bouwkist heb ik van yke overgenomen

8O :schrik: 18KG voor een toestel met 3,5mtr span en twee en een halve romp , Dat is licht, :worship:
Mij Beech (2,9 mtr) weegt al 16KG
erik
ik heb frank eens gevraagd om de vleugelbelasting uit te rekenen (wist zelf niet hoe dat moest :() bij 18 kg kwam hij op ± 100 gr/dm (hiervoor bedankt frank)
maar ik denk dat hij toch wat zwaarder wordt ,met bart de boel eens uitgerekend , wordt toch wel zo'n 20 kg ± 110 gr/dm
ik had het gewicht van een paar zaken verkeerd ingeschat
na een paar test met de cil. van het landingsgestel bleek deze toch sterk genoeg :D

gr. jacques
 
Pfff, met die vleugelbealsting hoef je je echt geen zorgen te maken :nooo:
 
Dat bouwen in een kist heb ik ook van hem dat werkt echt perfect.
G4 heb ik ondertussen ook ervaring mee en ik vind dat beter werken dan papier.
Ik heb geoevend op mijn kleine spitfire en daarna de vleugol van de D21 ermee bekleed.
Alles word strakker en detais zijn makelijker aan te brengen
en de glasmat geeft nog exstra sterkte aan het geheel ook.
Yke is nu bij somige modellen overgestap op solartex
Maar ik vind zijn oude metode voor een linne evect mooier
Ik hoop dat ik mijn D21 net zo mooi krijg als dat i was
 
Goedenavond Allemaal
Met heel veel plezier kijk ik elke dag even of er weer nieuwe ontwikkelingen zijn in dit prachtige en vooral leerzame verslag van de Fokker G1.
Nu merk ik dat het al een tijdje stil ligt wat ik erg jammer vind en krijg erg het gevoel dat een paar mensen genoeg van dat gewouwel en bemoeienissen van de heer J.Weel.
Ik hoop dat het verslag weer snel opgenomen wordt zodat er weer wat te genieten valt en dat de discussie aan de kenners overgelaten wordt.

Met vriendelijke Groet Paul Stalenberg
 
IK VIND HET GEWOON ENORM PRACHTIG-INDRUKWEKKEND-INSPIREREND DIT
En ook een abbootje dus, op dit stuk Hollandsch Glorie 1:5
 
Hoezoo bemoeienissen ik ga tog niet zeggen hoe iemand die beter bouwd als ik zou moeten bouwen
Vind de g1 ook erg mooi worden en kijk uit naar de volgende foto,s
Dacht dat een forum was om ervaringen uit te wisselen
En wat yke betreft
Somige mensen kunnen hem tog lastig vinden
 
hallo,
waar zijn we nu weer mee bezig ?(iemand afzeiken ) ik dacht met modelbouw :confused:

of de een nu slecht Nederlands schrijft ( ben zelf blij dat de spelling controle goed werkt ) of goed, maakt toch niets uit .
we weten toch wel wat bedoeld wordt
wat de een bemoeienis /gewauwel noemt , vindt de ander misschien interessant
dus laten we hiermee stoppen a.u.b.

zo en nu weer wat van de g1

ben druk bezig geweest met het landingsgestel en ik denk dat het zo wel kan
nog een paar foto's
IMG_0693_1.jpg

IMG_0694_1.jpg

IMG_0696_1.jpg

IMG_0697_1.jpg


nu kan ik weer verder met de staartbomen deze nu afwerken
de motoren heb ik ook 2x zg38

gr jacques
 
Het landingsgestel is goed gelukt zeg Jacques :worship:

Het gaat al een hele kist worden. Heb je al een idee voor de uitlaten op de Zg-38? Zo niet, dan moet je het ontwerp dat ik Bart heb gestuurd eens bekijken. Gerard, een vriend van mij heeft dit ontwerp gebouwd voor in zijn Beaver en gaat er binnenkort mee proefdraaien. Past allemaal zeer mooi binnen de kap op de plaats van het oude potje, maar is wel een 5-kamer demper :D

Als ik er weer ben zal ik er wel wat foto's van maken als je interesse hebt.

Gr. Teus
 
hallo,

ik heb eens uitgezocht hoe ik het spul in elkaar ga zetten .
bij een model met gewone romp monteer je normaal de vleugels met 1 of twee schroeven aan de romp , maar bij de g1 zijn dit 5 delen
het middenstuk , 2 staartbomen en de vleugels.
bij de vorige werd dit met twee spanners en een draad aan elkaar gespannen deze constructie was te flexibel tijdens het vliegen zag je de vleugels op en neer bewegen
nu heb ik het zo gedaan :
IMG_0702_1.jpg

twee draad bussen met een sterke 2comp.lijm aan de alu buizen gelijmd
achter de tweede rip nog een schroef ingedraaid
IMG_0700_1.jpg

rond 10mm voor op 7 mm afgedraaid m5 schroefdraad
IMG_0708_1.jpg

twee m5 verzonken inbusbouten 135mm lang (custom made)
IMG_0699_1.jpg

en zo zit het dan vast
dit zit goed strak aan elkaar zonder speling
en de vleugel wordt dan met een schroef aan de staartboom vastgezet

en nu maar hopen dat dit goed blijft zitten :o

gr. jacques
 
Wat ik zo zie, moet dit werkelijk gaan lukken, ik gebruik zelf graag ronde vleugel buizen, die ik bij: Ralf Petrausch Modellbautechnik bestel, maar jouw vleugelbevestiging met de m5 trekbouten en de rechthoekige vleugelbevestiging is natuurlijk ook geweldig, plus uit eigen keuken.....:cool:

Groet Peter.
 
Ziet er goed uit die vleugolbevestiging
Bij mijn huricane zit de vleugol vast zoals bij de oude G1
en daar heb ik ook mijn twijvols over maar het zit
aleen durf ik er geen rol of loop mee te maken
ik denk dat jouw oplosing beter is de tijd zal het leren
 
Mon dieu Jacques,

Dat ziet er weer geweldig uit, mooie constructie zo
Welke afmeting hebben de alu buizen?
Zitten er nu hardhouten latten als vleugelpennen in (gelamineerd?)?

Dit is werkelijk Hogeschool van de modelbouw :worship::worship::worship:

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Het landingsgestel is goed gelukt zeg Jacques :worship:

Het gaat al een hele kist worden. Heb je al een idee voor de uitlaten op de Zg-38? Zo niet, dan moet je het ontwerp dat ik Bart heb gestuurd eens bekijken. Gerard, een vriend van mij heeft dit ontwerp gebouwd voor in zijn Beaver en gaat er binnenkort mee proefdraaien. Past allemaal zeer mooi binnen de kap op de plaats van het oude potje, maar is wel een 5-kamer demper :D

Als ik er weer ben zal ik er wel wat foto's van maken als je interesse hebt.

Gr. Teus

hoi teus,
de vorige had de standaard uitlaten er op ,deze waren wel aangepast als twee kamer uitlaat
IMG_0711_1.jpg

was toch een redelijk beschaafd geluid
stuur de foto's maar op ben toch benieuwd hiernaar

ralf,

de alu buizen zijn voor 20x30 2mm achter 20x20 1,5mm
de vleugelpennen zijn nu van mass. beuken , bij de vorige was dit mass. eiken , was wel sterk genoeg
is wel sterk maar ik bekijk nog of we voor gelamineerd gaan

gr. jacques
 
Hoi jacques,

Het artikel met de tekening en beschrijving heb je per Email.

Hier het vooraanzicht;

full


Zijaanzicht;

full


Gerard (Galaxy) heeft ook de standaard hood op de achterkant en dan past het precies. Helaas geen foto's van de achterzijde daar de motor al op het model zat gemonteerd voor ik met de vraag naar foto's bij hem kwam. Binnenkort gaat er worden gedraaid met de motor en deze uitlaat en dan kunnen we horen of hij idd. zo stil is als ze beloven.

Gr. Teus
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Helaas geen foto's van de achterzijde daar de motor al op het model zat gemonteerd voor ik met de vraag naar foto's bij hem kwam.

Toch nog wel daar de motor er gister nog even af moest. Zoals je ziet moest er wel een schuine kant aan worden gemaakt i.v.m. de 90 graden inlaatbocht.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hoi teus,

ziet er goed zo'n uitlaat zou graag eens horen wat voor geluid hier uitkomt
deze komt een beetje overeen met de standaard uitlaten die we aangepast hebben


gr. jacques
 
met brandend verlangen zit ik te wachten op de volgende foto,s
ooit bouw ik de g1 ook maar eerst afmaken wat ik heb
en das nogal wat
 
Back
Top