Fokker G1A Mercury bouwplannen

Hallo beste Modelbouw Forum leden,

Met mijn eerste post hoop ik niet te overvragen.
Wie weet van de originele Fokker fabriekstekeningen van de G1A Mercury?

Zoekende naar de bouwplannen van de Fokker G1A Mercury vond ik een hoop A4 voorbeelden (Zie Bijlage 1)
Met een A4-tje kon ik een goed begin maken.
Wat ik voor de bouw zoek zou idealiter een echt bouwplan van een grotere afmeting zijn.
Helaas vond ik de echte bouwplannen van de Fokker fabriek nog niet.
(zie bijvoorbeeld Bijlage 2; maar behalve die thumbnail vond ik het origineel nergens)

Ik las ergens dat het pakket tekeningen dat Fokker indertijd naar Finland stuurde 103 kilo was; zo gedetailleerd hoeft niet ;-)

Concreet: wat zou ik graag vinden?

Een goede, leesbare tekening met 3 aanzichten is genoeg voor mij om mee te starten.
Ik weet de airfoil (wing-root NACA23018 en wingtip NACA23009);
De angle of Attack van de hoofdvleugel hoop ik dan uit de tekening af te kunnen leiden.
Betreffende de horizontale stabilator tussen de staartbomen vond ik nog nergens wat.
Voor die stabilizer denk ik dan maar aan het airfoil van de P38 (NACA 0010), tenzij iemand "echte" G1A info heeft.
Het is ook fijn als iemand informatie over het Center of Gravity van de Fokker G1A heeft.

(P.S.: Het pakket met 5 tekeningen van de Nederlandse Vereniging van Modelbouwers ken ik al maar ik zoek echte Fokker tekeningen)

Ik ben me opeens bewust dat dit een lang verhaal werd.

Elke informetie is welkom.
Wie o wie kan mij verder helpen?

Alvast hartelijk dank en een prettige dag,

groet, Bolko


Bijlage 2: Fokker G1 fabriekstekening

Bijlage 1: Fokker G1A en G1B model plannen (gelimiteerd tot 10 attachments ;-)
 

Bijlagen

  • Fokker G1 fabriekstekening.jpeg
    Fokker G1 fabriekstekening.jpeg
    67,8 KB · Weergaven: 33
  • Fokker G1 plannen UC9.pdf
    Fokker G1 plannen UC9.pdf
    7,1 MB · Weergaven: 7
  • Fokker G1 plannen UC8.png
    Fokker G1 plannen UC8.png
    647,9 KB · Weergaven: 32
  • Fokker G1 plannen UC7.png
    Fokker G1 plannen UC7.png
    569,2 KB · Weergaven: 25
  • Fokker G1 plannen UC6.png
    Fokker G1 plannen UC6.png
    111,1 KB · Weergaven: 24
  • Fokker G1 plannen UC5.png
    Fokker G1 plannen UC5.png
    490,4 KB · Weergaven: 24
  • Fokker G1 plannen UC4.png
    Fokker G1 plannen UC4.png
    421,7 KB · Weergaven: 23
  • Fokker G1 plannen UC3.png
    Fokker G1 plannen UC3.png
    402,5 KB · Weergaven: 22
  • Fokker G1 plannen UC2.png
    Fokker G1 plannen UC2.png
    465,1 KB · Weergaven: 27
  • Fokker G1 plannen UC1.png
    Fokker G1 plannen UC1.png
    519,3 KB · Weergaven: 30
ik weet dat de tekeningen lastig zijn

hoe groot wil je hem bouwen

ik heb de tekeningen van het model wat ook voor PHIB is gebouwd
 
ik weet dat de tekeningen lastig zijn

hoe groot wil je hem bouwen

ik heb de tekeningen van het model wat ook voor PHIB is gebouwd

Hoi J.Weel,

Dank voor jouw snelle reactie.
Model tekeningen? Dat zou ook fijn zijn.
Nu wil ik niet zeuren.
Evenwel zou ik graag weten:
Zijn in die model tekeningen vrijheden genomen ten opzichte van de echte Fokker G1A?
(Waar) wijkt e.e.a. eventueel af?

v.w.b.: PHIB? Sorry: wat is dat? Dat ken ik niet?

Hoe groot?
Het liefste iets dat in de bagageruimte van mijn station wagen past.
Ik dacht aan een box van 90-60 cm.
Met een schaal van 1:12 wordt dat 90 x 56 cm en wel zo:
LoA: Van boeg tot staart = 90cm
Spanwijdte = 142cm.
Wel de buitenvleugels demontabel en dan 56cm breed gemeten over beide props.
De tekeningen wil ik in CAD inlezen en loften.
Ik werk nu met een A4tje en weet niet eens of de schaal klopt.

Vraagje:
Wat is de typische afmeting van een bagageruimte in een 'gemiddlelde'auto (als er zoiets bestaat?)
Waar rekenen jullie mee?
 
stuur me maar een pb dan mail ik je de tekeningen

je kan ze natuurlijk op een kleinere maat printen 50% bijvoorbeeld en als basis gebruiken

de tekeningen zijn behoorlijk nauwkeurig maar we zijn er wel achter gekomen dat in de midderomp de raampartij achter niet helemaal correct is

daar heb ik echter wel een orginele tekening van

veel kleiner dan 2 meter span zou ik niet gaan

vleugels demontabel dan past het snel in de auto
 
Back
Top