Hallo beste Modelbouw Forum leden,
Met mijn eerste post hoop ik niet te overvragen.
Wie weet van de originele Fokker fabriekstekeningen van de G1A Mercury?
Zoekende naar de bouwplannen van de Fokker G1A Mercury vond ik een hoop A4 voorbeelden (Zie Bijlage 1)
Met een A4-tje kon ik een goed begin maken.
Wat ik voor de bouw zoek zou idealiter een echt bouwplan van een grotere afmeting zijn.
Helaas vond ik de echte bouwplannen van de Fokker fabriek nog niet.
(zie bijvoorbeeld Bijlage 2; maar behalve die thumbnail vond ik het origineel nergens)
Ik las ergens dat het pakket tekeningen dat Fokker indertijd naar Finland stuurde 103 kilo was; zo gedetailleerd hoeft niet ;-)
Concreet: wat zou ik graag vinden?
Een goede, leesbare tekening met 3 aanzichten is genoeg voor mij om mee te starten.
Ik weet de airfoil (wing-root NACA23018 en wingtip NACA23009);
De angle of Attack van de hoofdvleugel hoop ik dan uit de tekening af te kunnen leiden.
Betreffende de horizontale stabilator tussen de staartbomen vond ik nog nergens wat.
Voor die stabilizer denk ik dan maar aan het airfoil van de P38 (NACA 0010), tenzij iemand "echte" G1A info heeft.
Het is ook fijn als iemand informatie over het Center of Gravity van de Fokker G1A heeft.
(P.S.: Het pakket met 5 tekeningen van de Nederlandse Vereniging van Modelbouwers ken ik al maar ik zoek echte Fokker tekeningen)
Ik ben me opeens bewust dat dit een lang verhaal werd.
Elke informetie is welkom.
Wie o wie kan mij verder helpen?
Alvast hartelijk dank en een prettige dag,
groet, Bolko
Bijlage 2: Fokker G1 fabriekstekening
Bijlage 1: Fokker G1A en G1B model plannen (gelimiteerd tot 10 attachments ;-)
Met mijn eerste post hoop ik niet te overvragen.
Wie weet van de originele Fokker fabriekstekeningen van de G1A Mercury?
Zoekende naar de bouwplannen van de Fokker G1A Mercury vond ik een hoop A4 voorbeelden (Zie Bijlage 1)
Met een A4-tje kon ik een goed begin maken.
Wat ik voor de bouw zoek zou idealiter een echt bouwplan van een grotere afmeting zijn.
Helaas vond ik de echte bouwplannen van de Fokker fabriek nog niet.
(zie bijvoorbeeld Bijlage 2; maar behalve die thumbnail vond ik het origineel nergens)
Ik las ergens dat het pakket tekeningen dat Fokker indertijd naar Finland stuurde 103 kilo was; zo gedetailleerd hoeft niet ;-)
Concreet: wat zou ik graag vinden?
Een goede, leesbare tekening met 3 aanzichten is genoeg voor mij om mee te starten.
Ik weet de airfoil (wing-root NACA23018 en wingtip NACA23009);
De angle of Attack van de hoofdvleugel hoop ik dan uit de tekening af te kunnen leiden.
Betreffende de horizontale stabilator tussen de staartbomen vond ik nog nergens wat.
Voor die stabilizer denk ik dan maar aan het airfoil van de P38 (NACA 0010), tenzij iemand "echte" G1A info heeft.
Het is ook fijn als iemand informatie over het Center of Gravity van de Fokker G1A heeft.
(P.S.: Het pakket met 5 tekeningen van de Nederlandse Vereniging van Modelbouwers ken ik al maar ik zoek echte Fokker tekeningen)
Ik ben me opeens bewust dat dit een lang verhaal werd.
Elke informetie is welkom.
Wie o wie kan mij verder helpen?
Alvast hartelijk dank en een prettige dag,
groet, Bolko
Bijlage 2: Fokker G1 fabriekstekening
Bijlage 1: Fokker G1A en G1B model plannen (gelimiteerd tot 10 attachments ;-)
Bijlagen
-
Fokker G1 fabriekstekening.jpeg67,8 KB · Weergaven: 33
-
Fokker G1 plannen UC9.pdf7,1 MB · Weergaven: 7
-
Fokker G1 plannen UC8.png647,9 KB · Weergaven: 32
-
Fokker G1 plannen UC7.png569,2 KB · Weergaven: 25
-
Fokker G1 plannen UC6.png111,1 KB · Weergaven: 24
-