FORUMLEDEN met TECHNICITEIT in de aderen....."instrumenten"

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door steffe, 24 okt 2009.

1. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Daar is niet iedereen het over eens, ik heb door jouw plaatje ook weer wat bijgeleerd door zoeken en lezen van alle www info........

History

Boulton & Watt engine of 1788

James Watt designed his first governor in 1788 following a suggestion from his business partner Matthew Boulton. It was a conical pendulum governor and one of the final series of innovations Watt had employed for steam engines. James Watt never claimed the centrifugal governor to be an invention of his own. Centrifugal governors were used to regulate the distance and pressure between millstones in windmills since the 17th century. It is therefore a misunderstanding that James Watt is the inventor of this device.

en van elders:

In het boek “The English Windmill” van Rex Wailes uit 1954 wordt op pag 137 het volgende vermeld over de regulateur:
    "That James Watt invented the governor is a fallacy - He only patented its application to steam engines.
    Captain Stephen Hooper has been claimed as the inventor,but there is only one published statement to this effect and no confirmation as far as I am aware.
    But Thomas Mead was granted a patent in 1787 (specification 1628) fore a “regulator for wind and other mills”"
    Ook in Wikisource onder “”James Watt“” wordt bovenstaand verhaal bevestigd. (misschien zelfde bron??)
    Verder blijkt dat James Watt in de periode 1769 - 1785 diverse patenten heeft verkregen (over delen van stoommachines) maar in geen daarvan wordt de governor gepatenteerd. Wel wordt in een patent van 1781 “the use of the governor in flour-mills” genoemd.

Er is misschien nog geen alles overtuigend bewijs, maar het zou dus goed kunnen dat het principe van de regulateur is ontstaan in de windmolen en kort daarna is overgenomen voor de stoommachine en niet andersom!!!

Gelukkig, want daar zie ik steeds tegen op en geef ik niet het antwoord. :D

2. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Dat is weer een hele eer. In de gereedschapskist wat gevonden dat geschikt is voor deze opgave.

Wat voor een stuk gereedschap is dit en waarvoor werd (wordt) het gebruikt. Binnen een betrekkelijk klein wereldje zeg men "O.ja dat is een..... Maar of dit algemeen bekend is, betwijfel ik.

Maar we zullen zien! Let vooral op de getande bek.

DSC_1273.jpg DSC_1274.jpg DSC_1275.jpg

3. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Jou kennende (PTT) zal het wel iets met telefonie te maken hebben. Een striptang is het niet. Is het aantal tandjes in de bek relevant?

4. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Nee, niet echt. Maar met veel meer of veel minder doet de tang niet waarvoor hij bedoeld is. Maar alle tangen die ik ken hebben hetzelfde aantal tanden.

5. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Het lijkt wel een tang voor ader-eindhulsjes, maar toch ook weer niet helemaal....

6. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    En Ron, volgens de Wiki-link die je zelf plaatste heeft niet James Watt, maar Leonardo da V. dat ding uitgevonden. James Watt heeft hem voor het eerst in een stoommachine toegepast....

7. steffe

steffe

Lid geworden:
    20 dec 2004
    gevonden......

tang werd gebruikt om UPT kabels te verbinden met RJ45 stekkers

door de .....

Von Daiken heeft dan de naam aangepast naar UTP kabels..... :worship:

grapje......

Ron
    Blij dat je het draadje weer nieuw leven hebt ingeblazen.....

groeten
    steffe

Laatst bewerkt: 13 mei 2016
  8. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Er staat 1986 op de tang en het is een betrekkelijk nieuw exemplaar. Dat de "oude aliens" deze hebben gebruikt, daar is hij te nieuw voor en UTP- kabel bestond in 1986 nog niet.

9. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Ik heb er lang en breed over nagedacht of ik het zou doen.
    Het staat ook los van aantal aders in een eventuele kabel.
    Dus nog geen digitale centrales, toch?
    Kun je er abonnees een ander telefoonnummer mee geven? Connector omsteker?

edit: nee, want je kunt er heel veel kracht mee zetten.
    Een verzegeltang?

Laatst bewerkt: 13 mei 2016
  10. Arnold 85

Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    14 jul 2015
    Goede keus! Leuk en leerzaam.
    Nog effe over die molen: ik rij er elke dag langs, nooit geweten dat zo'n ding bestaat! Staat zelfs op wiki

11. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Dilemma

Met Google kun je tegenwoordig zo'n beetje alles terugvinden, zo ook de laatste twee opgaven. Waar je zes jaar geleden nog een beetje trots kon zijn om het antwoord te vinden mbv Google, is er nu geen kunst meer aan.

Wat zijn de spelregels? Als je geen Google mag gebruiken moet je het toevallig maar weten... Is dat de bedoeling? Of moet degene die een opgave doet er maar voor zorgen dat Google van geen of weinig hulp is?

Dirk

12. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    De deelnemers die een opdracht plaatsen kunnen natuurlijk ook gewoon een "Eigen" foto plaatsen, he? Dan kun je googelen tot je een ons weegt....

13. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Lijkt wel een tang waarmee je iets aan elkaar kan knijpen.

Twee stroken van iets

14. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Dat begint een heel klein beetje warm te worden...

15. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Meestal 'vermink' ik een internet foto voor ik 'm plaats. Google Image gebruik ik niet, dan is de lol d'r af.

Laatst bewerkt: 14 mei 2016
  16. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Je hebt gelijk en ik denk dat NPS dat ook gedaan heeft, maar na de reactie van Ron was 'ie alsnog snel te vinden

Ik ga dat ook maar laten....

17. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    En weer houdt het op, door geen belangstelling (tip geven als het lang stil blijft) en door het geven van geen / te weinig achtergrond info, zodat geen mens wat kan op/uitzoeken.
    Je kan natuurlijk wel zo uitvinden of er mensen zijn die tot "jouw groep (van "deskundigen") behoren.

18. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Suggesties geef ik na een reactie als van AHoogendijk, die in de buurt van de oplossing komen. Deelnemers aan dit item zouden ook iets meer kunnen gokken en meer suggesties kunnen doen.

Begrijp best dat dit een lastige opgave is. Maar dat moet voor veel deelnemers toch geen beletsel zijn. Bovendien is op het Internet informatie te vinden. Niet de foto ik ik geplaatst heb. Die is zelf gemaakt.

Als er geen verdere reacties komen, zal ik donderdag de oplossing melden. Vanavond en morgen heb ik geen tijd voor het typen van een lang antwoord.

19. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Ja inderdaad,

Was voor mij ook een gokje, laat iedereen maar proberen, dan kan NPS wel aangeven welke kant het op gaat.
    Volgens mij is dit echt een ding waarvan je als het bekend is zegt: ja nu zie ik het.

Nog geen oplossing donderdag, eerst een hint!

Groeten

Arie

20. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Ieder geval een tang waar je een stevig koppel op je werkstuk kunt zetten.
    Wel... als ik een draadje soldeer, dan draai ik het uiteinde met de 'touwslag' mee om het draad te verdichten, obstinate kopereindjes netjes in het gareel te dwingen.
    Zou ik een trits aan steviger elektrodraad moeten 'twisten', dan kan ik mij voorstellen dat mijn vingers er groen en blauw van zouden worden bij zulks een klus. Moet je een hele pre-digitale-telefoonscentrale bekabelen... wel dan kan ik me voorstellen, dat je naast je draadstripper en stekker crimptang, ook nog een tangetje hebt om loepzuivere draadeinden te fixen, die dan weer zuiver in de stekker zijn te crimpen.
    Met die haaientandjes binnenin heb je dan grip op het koper. Voor iedere standaard draaddikte een eigen sleuf?

Maar als de slots in elkaar grijpen... vvvvvv... dan kan je op een werkstuk kracht zetten om bijvoorbeeld ribbels in een dunne plaat te knijpen. Buisverbindingen voor gasafvoer van tweifelachtige knalgeisers...

Laatst bewerkt: 17 mei 2016

Deel Deze Pagina