FORUMLEDEN met ZEEWATER in de aderen...."vreemde boten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
‘Krimpen’ De havensleepboot ‘Krimpen’, 1954, is de enige sleper in particulier eigendom. Eigenaar Sjoerd Willemstein streeft net als de daartoe opgerichte stichtingen, het behoud van de sleepboot na. De meer dan vijftig jaar oude ‘Krimpen’ is een van de weinige overgebleven havensleepboten uit de wederopbouwperiode. Recent heeft de sleper zich in het goede slepersgezelschap gevoegd.

084322_0802krimpen0993.jpg

En als ik het goed heb, ligt ze nu in Maassluis.
Also : SLEEPBOOT: Opnieuw sleepboot naar museumhaven

Yup. Ze ligt in de oorspronkelijke thuishaven van Smit, dus in Maassluis.

Tegenwoordig wordt de binnenhaven van Maassluis ook wel de museumhaven genoemd omdat de Furie, de Hudson, de Bruinvisch en de Elbe ook hier liggen.

Voor info: Nationaal Sleepvaart Museum - Home

Zo'n lepel levertraan 's avonds na het eten was echt smerig. Ook de beker melk, die je er achteraan naar binnen gloekte kon de smaak niet verdrijven. Gelukkig kwamen er later capsules, maar die smaak vergeet je nooit. Enne ja, ons werd ook altijd verteld, dat het van walvissen afkomstig was. Mooi niet dus!

Over de Krimpen heb ik nog zitten lezen, dat het de opvolger van de Maassluis was. Deze havensleper voerde altijd de blauwe band, in tegenstelling tot alle andere havenslepers, die de rode band hadden. Toen in 1924 Smit en de Internationale Sleepdienst fuseerden is namelijk de verdeling gemaakt: alle havenslepers de rode band en alle zeeslepers de blauwe band. Aangezien de Maassluis altijd met zeeslepers te doen had, voerde ze ook de blauwe band. Omdat er steeds minder werk kwam werd de Maassluis verkocht. Voor het beetje sleepwerk, dat er overbleef kwam de Krimpen in dienst.

Dikkie, waar blijf je nou met je nieuwe opgave, man!

raadplaatdc8.jpg

Moet te doen zijn. Geef van beide naam, nummer, type, eventuele bijzonderheden - en bonuspunten voor hun die zeggen wat het verschil tussen beide is, en welke welke is.

Edit: also, als dikkie weg is reageert-ie niet heel erg :) Iets met avondeten, gitaarles, autorijles...

Hé Jan, het mag dan zo zijn dat je op de Berg doet alsof je de scepter zwaait, maarre... ga je hier ook de autoriteit uithangen?
Plompverloren oplossingen van opgaven, door anderen(!!) opgegeven, goedkeuren?
Tssss....

Over het bovenstaande plaatje:
Twee hele lelijke, uiterst dure garages met werf-accomodatie...

Laatst bewerkt:
Als je klachten hebt: zie de regels van dit draadje in de openingsposting, inclusief sub a1 t/m sub a5. Indien dit geen bevredigend antwoord oplevert kun je een klacht indienen bij de scheids. Verder wil ik er niets meer over horen!

Dikkie,

dit is bijna een thuis wedstrijd je ziet de LPD Hr .ms Rotterdam L800 en de LPD Hr ms Johan de wit L801

enkele verschillen :

Het dok van de Johan de Witt is, ten opzichte van de Hr.Ms. Rotterdam, korter en breder. Zo kunnen twee Landing Craft Utility's worden meegenomen en ingezet. Omdat het dok breder is kan tevens worden geopereerd met landingsvaartuigen uit landen zoals de Verenigde Staten en Groot-Brittanië.
Een viertal davits biedt plaats aan vier kleinere Landingsvaartuigen (LCVP). Deze landingsvaartuigen zijn gebasseerd op de Britse Landingsvaartuigen. De davits hebben het operationele voordeel dat het schip bij inzet van deze landingsvaartuigen niet hoeft te dokken. Het voertuigendek is ten opzichte van de Hr.Ms Rotterdam bijna twee keer zo groot. Dit is bereikt door het dok te verkleinen, het schip langer te maken en een tussendek voor lage voertuigen aan de structuur toe te voegen.

Ze is vorig jaar bij ons voor de deur geweest. zal even een plaatje op snorren.

Gr Martin

4830491215eb3801b.jpg

een plaatje van Hr Ms Johan de wit welke in 2007 is overgedragen hier in 2007 in de waalhaven met een uitje voor alle medewerkers die hebben mee gewerkt om dit project op energie technisch gebied mogelijk te maken 1 dag voor de wereld haven dagen 2007 te Rotterdam ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Martin; geheel correct :) U mag.

@Roel: toevallig vind ik deze 2 schepen wél mooi, door hun grootte en toch een flinke mate van "stoer zijn", je hoeft je niet voor hun te schamen :) Heb ze beide van binnen und buiten gezien, buiten de standaard rondleidingen om :)

In het kader van vreemde schepen, hier weer een exemplaar. Ik denk dat hij niet zo heel moeilijk is

Gaarne de naam en functie van het schip, helaas heb ik geen betere afbeelding kunnen vinden.

48304912185208bc1.jpg

als tips : 40.000 ton kurk en snelheid 6 knopen.

Succes Martin :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Over de naamgever van het schip:
The name is a biblical reference to the project's ambitious goal: "...be utterly amazed, for I am going to do something in your days that you would not believe, even if you were told."

(Jan, jij de volgende aanwijzing? Of weet je -bij uitzondering- niet over welk schip dit gaat ;) )

Wim

Ik heb wel eens gehoord van [knip, te veel info], maar dit slaat alles. Grappig trouwens, ik lees net dat er van deze jongen 3 versies gebouwd zouden worden. Ook raar dat er een spelfout in de naam zit.

Tja, ik weet 'm, maar ik heb geen zin om een nieuwe opgave te bedenken haha :)

Ja, die naam is wat he!
2 B's en 2 K's is niet de juiste spelling.
Dat is 1 B en 3 K's.

Opvallend is dat het Royal Naval Museum die fout ook maakt.

(Ik vind het overigens wel grappig zo: meerdere mensen weten het antwoord, maar geven het niet prijs.

Scheids:

Tijd om de regels wat aan te scherpen, om niet in oneindige hints te verzanden?
Een maximum aan het aantal hints? (Uiteraard door verschillende mensen gegeven.)

(We zitten nu dus op 2: Dikkie en ikzelf)

Wim

Laatst bewerkt:
euhm doet dan ook nog een hintje,

Ik denk dat churchill niet aan boord zou mogen in iedergeval niet met een brandende havana, je moet er toch niet aan denken dat door de hete as er een gaatje in zou komen en de boel afborreld en het schip weer zou opgaan in het materiaal waarvan het gemaakt zou zijn :confused: maar al stookt hij er een vuurtje op het blijf wel drijven :D alleen lijkt het me toch niet verstandig om er mee rond de evenaar te dobberen :D

Gr Martin :D

Of geef ik nu te veel prijs

Niet helemaal eerlijk deze opgave, maar wel thuishorend op een modelbouwforum. Het schip werd namelijk nooit gebouwd. Alleen een 1000 ton wegend modelletje, waar 8 man 14 dagen mee bezig is geweest.

Ik vond op NuncScio nog dit:

The ship was never built, but a small prototype was built in Alberta. The cost of the project was estimated at $70 million in 1942 dollars. That proved too rich for the British,............................................Benefits: great for cocktail parties

tarataaaaaa
en hier is de scheids met het boekje
uit de eerste blz

Kollega 1 plaatst een foto ...of een filmpje van een echt varende 1/1 "vreemde" boot of schip

mare.....
om de spanning erin te laten.......
bij uitzondering
een modelleke van 1000 ton....;

nou....;););););)
dat gaan we even tussen de vingers zien.....

steffe

Ik heb al een andere opgave gevonden, dus rechtstreeks uit Wikipedia:

Project Habakkuk was een project in de Tweede Wereldoorlog om een enorm vliegdekschip te bouwen van ijs; in een latere fase werd voor pykrete als bouwmateriaal gekozen. Dat is een samenstelling van water en zaagsel, het smelt langzaam en is vuurvast.

De bedoeling was dat dit vliegdekschip een basis in de noordelijke Atlantische Oceaan zou vormen om het gevaar van Duitse onderzeeboten te bedwingen. Het schip zou 200 Spitfires kunnen dragen. Het is echter nooit gebouwd vanwege de hoog oplopende productiekosten en omdat tegen de tijd dat de bouw gestart zou worden het gevaar van onderzeeboten al beduidend minder werd.

Nieuwe opgave. Het gevaarte aan stuurboord heeft meerdere namen/benamingen. Geef er ééntje:

g01dsc02478uq7.jpg

Steffe: Correct, en ze ligt in de Nederrijn, 145 meter ten oosten van de John Frostbrug te Arnhem.
Plaats:
51°58'29.28"N
5°54'46.62"O

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back