FPV 1.2/1.3 Ghz vragen

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door daniel44, 24 jan 2014.

1. evharten

evharten

Lid geworden:
    5 aug 2011
    Bedoel je hiermee de regel met Amateur ?
    Meestal wordt hiermee Zendamateur bedoeld, mensen met een officiele F of N Licentie.

2. wiebe

wiebe

Lid geworden:
    5 feb 2003
  3. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Ik denk persoonlijk dat als we gaan wachten op regelingen en alles legaal doen dat ik misschien binnen VLOS fpv mag vliegen als ik met pensioen ga. Ik ga liever gewoon verantwoord met de frequenties en het luchtruim om, dan is het in principe goed genoeg. Als ze je eenmaal een geldboete op willen leggen dan doen ze dat toch wel, etherpiraat of niet.

4. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Wel als consument met vergunning lijkt me. In het document gaat het uitsluitend om vergunningsvrije frequenties.

Wat me wel eens stoort is het gemak en de onkunde waarmee sommigen de ether vervuilen.

Martin

5. daniel44

daniel44

Lid geworden:
    17 dec 2013
    Volgens mij is het bij FPV echt hoe je ermee omgaat.. Geen enkel FPV setje dat met een bruikbaar zendvermogen zend is in NL is legaal. En als je er verantwoord mee omgaat zul je geen problemen krijgen.

6. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Niet helemaal waar, het kan wel op legale vermogens/frequenties, maar dan zit je behoorlijk aan limieten vast. Je mag bijvoorbeeld op 25mW zenden op 5.8GHz. Als je nou op 250mW gaat zenden dan is je zendbereik ongeveer 3 keer zo groot. Het punt is dat als je met 250mW op iemand stoort, dan stoor je net zoveel op 25mW als je 3 keer zo dichtbij gaat zitten. Dus zo'n heel grote ramp is dat nou ook weer niet.

Tenzij je op belachelijke vermogens gaat zitten natuurlijk. De meeste mensen schijnen redelijk tevreden te zijn tussen de 200-500mW, en boven de 500mW gaat het waarschijnlijk toch alleen maar storen op je on-board electronica. En ook met 500mW val je doorgaans geen mensen lastig (behalve als je je 2.4 vtx aanzet naast je router, dan valt 't internet in 't hele huis weg :rolling:).

Zeg niet dat iedereen dit zou moeten doen, maar als je gewoon verantwoordelijk met het luchtruim en de ether om gaat dan is er helemaal niets mis met fpv, of je je dan wel of niet aan de officiele regels houdt ;)

7. daniel44

daniel44

Lid geworden:
    17 dec 2013
    Ik weet dat je inderdaad 25mw mag zenden, maar daar heb je zeker op 5.8 Ghz niet veel aan :) Misschien kom je met een geweldige helical antenne en een geweldige cloverleaf wel een klein stukje, maar een grasspriet en je signaal is weg. Op 1.3 Ghz is 200/300mw altijd goed en dan kom je met een paar goede antennes best ver volgens mij. En als je dan redelijk afgelegen vliegt zit het wel goed.

Ik zit wel in de randstad tussen Den Haag en Leiden op een heel onbewoond groen stuk tegen Wassenaar. Natuurlijk ligt Den Haag 10km verderop, maar dat moet geen probleem geven als ik bij mijn huis vlieg lijkt me, dat omgeven staat door bomen en waar het eerste bewoonde huizenblok een paar kilometer verderop staat.

8. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Maar heb je je ook verdiept welke gebruikers er nog meer op 1.3GHz zitten? "Onbewoond" hoeft nog niet te betekenen dat er geen radioverkeer plaatsvindt.

Op 2.4GHz valt het idd mee. Wat dacht je van de gemiddelde lekstraling van magnetrons? Volgens mij is dat gemiddeld ongeveer 1 promile van het vermogen, dus dan zit je al snel over de 500mW heen. Niet voor niets heb ik op de pc in de keuken een 10dB helical op m'n router gericht staan :D

Martin

9. daniel44

daniel44

Lid geworden:
    17 dec 2013
    Dat was juist een beetje de vraag :) Ik weet dat ze bij vliegvelden en militaire testcentra wel eens 1.2 Ghz gebruiken, verder zit er naar mijn weet niet heel veel op die frequentie waar je op klein vermogen in een redelijk leeg gebied (dan heb je altijd minder storingsbronnen dan wanneer je echt in de stad zit) last mee kan hebben. En vliegvelden of militaire velden heb ik hier niet.

10. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Ehm, vliegveld Valkenburg? Ik weet ook niet precies wat er allemaal in de buurt zit. Maar ik zend ook niet op 1.3GHz.

Het is nog maar de vraag of een leeg gebied beter is of niet. Omdat het leeg is, kan gevoeliger apparatuur gebruikt worden, dus stoor je die apparatuur ook sneller. Het gaat er voornamelijk om dat jij geen anderen stoort, niet andersom.

Martin

11. daniel44

daniel44

Lid geworden:
    17 dec 2013
    Ik bedoel natuurlijk apparatuur die ik kan storen. Vliegveld Valkenburg zit nog wel een kilometer of 20 verderop, dus dat is geen probleem. Verder staan er natuurlijk wel zendmasten binnen enkele kilometers, maar die zenden niet op 1.3 Ghz. Dus naar mijn weet kan het daar weinig kwaad. De bomen zorgen ook al dat het signaal veel zwakker wordt buiten dat gebied, en binnenin staat niks behalve een paar huizen.

12. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Van het vliegveld naar Den Haag is nog geen 15 km en jij zit daar toch tussenin? En misschien zijn er andere gebruikers waar jij "geen weet" van hebt, b.v. meteorologische metingen. Ik zou me er grondig in verdiepen alvorens frequenties als 1.3GHz te gebruiken.

Ook altijd handig is een scanner om te zien welke frequenties daadwerkelijk in gebruik zijn. Het geeft geen garanties, maar je kunt mogelijk vervelende situaties voorkomen.

Martin

13. Killerbean

Killerbean

Lid geworden:
    18 aug 2011
    Op 5,8 25mw en een goede helical richtantenne, ga je verder komen als dat menig mens gaat vliegen.

Als ik alles opnieuw zou moeten kopen, zou ik allicht 25mw 5,8 overwegen met een vette helical op een tracker.

Die lomp grote antennes zijn een blok aan je been.

14. daniel44

daniel44

Lid geworden:
    17 dec 2013
    Maar het gaat mij om op korte range, dus voor nu is 400 meter prima, goed beeld door enkele bomen te hebben, of eventueel een gebouw. Een multicopter is toch niet bedoeld om kilometers te vliegen, het gaat mij echt om de obstakels.

15. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Oh nee?

Alex (IBcrazy) is 1km gevlogen op 10uW. Granted, met high gain antenne's, geen noise en super gevoelige apparatuur, maar is dus mogelijk. Dat betekent ook dat je met 100mW in theorie 100km moet kunnen halen. Niet dat iemand dat ooit doet, maar ter illustratie :p

met 25mW en een helical haal je zo een kilometer als je het goed doet, ben ik van overtuigd :)

16. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    paar honderd milliwatt op 2.4GHz kan dat met stock omni's met gemak ;)

1.2/1.3GHz kan dat dus alleen nog maar beter.

Ik zou als je achter gebouwen e.d. gaat vliegen echter toch aan raden om eens te kijken naar een switch naar 433MHz. Is veel geschikter dan 70MHz omdat je daar fatsoenlijke antenne's voor kunt maken, dat kan 70MHz niet. Bovendien zijn 433MHz systemen hiervoor gebouwd, 70MHz loopt echt tegen z'n limieten aan als je achter een gebouw gaat vliegen. Altijd leuk, als je besturing ineens weg valt ;)

Ik vlieg zelf met 433MHz (DTF openlrs) en 2.4GHz video, en ik kan met gemak achter een paar boompjes langs vliegen en dergelijke. Je hebt last van 2.4 gebruikers (wifi van huizen, LOSers met hun 2.4 zenders) maar daar moet je gewoon bij uit de weg blijven en dan is er niets aan de hand. Stoor je ook niet op andere mensen.

Met 433 stoor je wel op portofoons en op de FLARM die in de full scale gebruikt wordt, maar bij beide hoor je toch niet in de buurt te vliegen, dus dat zou geen probleem mogen zijn. En als er ergens rotzooi vandaan komt kun je altijd nog een directionele antenne pakken en 'm de andere kant op richten, en dan gewoon de andere kant op vliegen ;)

Zeer tevreden met mijn apparatuur, ook al is 't meeste op budget :p

Met 1.2/1.3 komt er meer kijken qua waar je wel en niet op stoort. En natuurlijk ga je ook op jezelf storen als je een LRS gebruikt :rolleyes:

17. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Volgens mij is het 81km, maar detail, helemaal zonder storing kun je theoretisch oneindig ver. Alex gebruikte wel phased-array antennes geloof ik; dat is voor de gewone man niet weggelegd.

Maar met 25mW moet je idd redelijke afstanden kunnen overbruggen. Een 10dBi Helical maakt van 25mW (14dBm) omni (SPW/CL; 1dBi) zo'n 200mW eirp (23dBm). Kun je het nog volgen?, eirp op een ontvangstantenne haha :D. Waar het op neer komt is dat je met 25mW in het vliegtuig en zo'n Helical op de grond dezelfde signaalsterkte hebt als met 200mW in het vliegtuig en een SPW op de grond. Maar je moet de Helical dus wel goed gericht houden.

Wanneer gaan we nou eens stoppen met het noemen van vermogens in mW i.p.v. dBm? Ik word een beetje moe van het heen en terugrekenen ;)

Martin

18. verfbrander

verfbrander

Lid geworden:
    23 dec 2005
  19. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Klopt helemaal. Waar haal je die 81km vandaan though? 10uW naar 100mW is een factor 10^4 vermogen dus een factor 10^2 afstand, lijkt mij ;)

En tja, mW of dBm is in principe gewoon wat je gewend bent. In decibels rekenen is makkelijker inderdaad, dan kun je gewoon lekker optellen en aftrekken en hoef je niet om te rekenen maar de meeste fabrikanten geven het vermogen in mW. En vaak klopt het vermogen dan niet eens, maar dat ter zijde :rolling:

20. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Afrondingsfoutje :D. Ja ja, niet tussendoor afronden he, nog zo geleerd op school! Ik sta in weekendmodus en had even snel 1km * 3^4 = 81km berekend (want 100mW t.o.v. 10μW is 40dB verschil). Maar met 10dB meer kom je 3.16... keer zo ver, niet 3 keer. Je hebt dus helemaal gelijk met die 100km.

Fabrikanten zijn niet goed wijs, wel de vtx opgeven in mW maar de vrx gevoeligheid in dBm 8O

Martin

Deel Deze Pagina