Onlangs terug van Indonesië. Geen verkeersregels aldaar. Nou ja...het is beter op de linker rijbaan te rijden. 140.000.000 inwoners, 80x meer verkeer op de weg en geen file! Hier staan we in rijen achter elkaar, elke dag, jaar in jaar uit, op prachtig onderhouden wegen door regelgeving.
Nou met je geen onzing gaan lopen vertellen! Mijn vrouw is geboren in Jakarta, heeft lang in Bandung gewoond, en vind de Spits in de Randstad een verademing t.o.v. het verkeer in "een rustige stad" zoals Bandung.
De enige reden dat je daar niet van file's spreekt, is omdat de rij aaneengesloten auto's tot aan de horizon reikt. men heeft het daar éérder over "een rijtje open plekken op de weg...."
In Jakarta zijn alle afstanden van korter dan 5 km, sneller te voet af te leggen dan met de auto, en het verkeer staat er in tegenstelling tot onze ochtend en avondspits van elk een uurtje, ongeveer 24 uur per dag muurvast.
Bandung is wat kleiner, maar precies hetzelfde verhaal. Het is er na tienen s'avonds wat rustiger op de weg, en met "wat rustiger" bedoel ik dat je als voetganger maar één minuut staat te wachten om een weg over te steken in plaats van vijf. De gemiddelde Indonesiër wacht niet, maar steekt zijn hand op en begint voorzichtig te lopen. Die kunst heb ik nooit onder de knie gekregen (of ze negeren daar een blanke huidskleur).
Mijn stiefdochter woont daar nog, en heeft ongeveer 3 kwartier tot een uur nodig om met de "brommer" een afstand van nog geen 20 km af te leggen (en het ding loopt toch geheel legaal dik tegen de honderd km/u). Met de Ankot Kota (hele kleine soort van busjes voor plm 8 personen, wat daar voor openbaar vervoer doorgaat) zou ze daar twee uur over doen als het verkeer meezit. Ze heeft in de twee jaar dat ze met dat ding rijd, al een keer of vier een ongeluk gehad, en het gruwelt me aan, want reken niet op ambulances of zo, dat kennen ze daar niet: als je niet lopend van de plaats van ongeval weg komt, blijf je maar liggen....
Ongeveer 40 % van alle motorvoertuigen daar rijd rond met blikschade, ongeacht het bouwjaar. APK hebben ze nog nooit van gehoord dus hou maar afstand (5 meter) want je weet nooit of jouw remmen het doen, laat staan die van de gene die achter je rijd.
Als je een geweten hebt, is rijden daar doodeng, want als je een brommer aanrijd, heb je gered kans vader, moeder en drie kinderen in een klap weg te vagen. Overigens rijden alle brommers daar (max toegelaten is 125 cc) met min of meer open dempers in de hoop dat je ze dan aan hoort komen in die kakofonie, en ongeveer de helft van die apparaten produceerd evenveel geluid als mijn Ducati tweekleps circuitracer destijds deed.
Koelmiddel van een AC vervangen, is klaar terwijl U wacht, maar let niet op die grote gaswolk die er onder je motorkap vandaan komt.
Fijn he? dat gebrek aan regeltjes....
En weet je wat? Modelvliegen gebeurt daar uitsluitend op de aangewezen plekken, en iedereen houd zich daar aan een heel uitgebreid netwerk van ongeschreven regels, OOK in het verkeer overigens...
Mijn vrouw komt daar vandaan, en laat mij liefst niet alleen over straat gaan, "omdat ik de regels niet ken"
Groet, Bert