Frsky Tandem X20 met Ethos OS

Discussie in 'Model elektronica' gestart door GJVO, 14 mei 2021.

1. Binkey01

Binkey01

Lid geworden:
    14 dec 2010
    We zijn begonnen om samen met FrSky onze krachten te bundelen. Om te beginnen zijn we gestart om de documentatie op 1 plek neer te zetten maar ook te vertalen naar het Nederlands (komt er aan). Verder werken we aan een Q&A en nog veel meer handige items. Mocht jij nou vragen hebben, uitleg nodig hebben of iets getest willen hebben van FrSky of ETHOS laat het ons dan weten. check ook onze site waar je onder de WIKI de manuals kan vinden. (hobby4life.nl)

Thedo, jtk, R2D2 en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Wie zijn we ? ik ben wel blij met deze ondersteuning !

3. Binkey01

Binkey01

Lid geworden:
    14 dec 2010
    Bjorn en ik :)

Vlcjeroen en Arnold 85 vinden dit leuk.
  4. R2D2

R2D2

Lid geworden:
    18 jun 2003
    weet iemand wat de pin layout is van de smartport ? als ik een ontvanger van andere software voorzie met mijn Taranis gebruik ik de pennen van de achters module bay
    dan moet ik wel 2 draden in de kabel omdraaien.
    Nu heb ik ook de X20S en als ik ontvangers wil voorzien van andere software dan moet dat via de smart port en ik weet niet waarde + de - of het signal zit en of ik ook draden moet omdraaien

5. timmybeetle

timmybeetle

Lid geworden:
    3 sep 2010
    Overbodig geworden

Groet Hans

Laatst bewerkt: 10 nov 2021
  6. Hobby4Life

Hobby4Life

Lid geworden:
    20 nov 2009

upload_2021-11-10_21-4-41.png

Vlcjeroen vindt dit leuk.
  7. R2D2

R2D2

Lid geworden:
    18 jun 2003
    Björn, bedankt

8. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Ha @Hobby4Life,

Kan je mij vertellen waarom ik Ethos zou moeten/kunnen gebruiken op mijn X10S?

Ik heb dus en X10S (geen express), met inmiddels een ISRM module.

Heb gelijk na de aanschaf het FryOs er afgehaald, en OpenTX er op gezet.

Daar kan ik een beetje mee om gaan, maar ben nog helemaal geen expert ;)

Nu zie ik ook Edge TX, en dan Ethos.

Wat is de toekomst verwachting van al deze soorten?

Kan je de zender met Ethos ook makkelijk met companion programmeren?

Gaat Ethos ontwikkeld blijven voor bv de X10S, of valt die er later weer buiten, en is dat dan alleen voor de nieuwere zenders?

Kortom, wat is wijsheid voor een X10S.

Groeten,

Arie

Laatst bewerkt: 14 nov 2021
  9. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Sorry verkeerde topic.

Laatst bewerkt: 14 nov 2021
  10. Hobby4Life

Hobby4Life

Lid geworden:
    20 nov 2009
    De eerste release van ETHOS 1.1.0. zal binnenkort gereleased worden en de nieuwe functie is Lua Scripting.
    Hier een paar gedeelde screenhots en opmerkingen om inzicht te geven in wat u van ETHOS Lua kunt verwachten.

ETHOS Lua Scripting

1. Voorbeeld bediening Lua-scherm

2. Widgetconfiguratie selecteren

3. Widget configureren

4. Voorbeeldcode. ETHOS Lua is niet beperkt zoals sommige van de andere RC OS-systemen die Lua ondersteunen, waar het voor de Lua-schrijver niet mogelijk is om velden naar wens in te stellen. In andere OS-systemen kunnen de velden zeer beperkt zijn en kunnen ze worden weergegeven als één veld per regel.

5. Het is in ETHOS mogelijk om de opslag te gebruiken zoals de gebruiker dat wil

6. Lua-registratie

7. Registratie maakt de selectie van beschikbare Lua-widgets mogelijk, net als andere widgets

ETHOS biedt de mogelijkheid om elk evenement in de widget te vangen, via de onEvent-functie

AHoogendijk vindt dit leuk.
  11. Hobby4Life

Hobby4Life

Lid geworden:
    20 nov 2009
    Mijn verwachting:
    Ethos ontwikkeld zich in een rap tempo. En wat ooit jaren heeft geduurd tot hoever OpenTX nu is geworden.
    Is dit met Ethos in ruim 1 jaar al zowat gehaald, en nog lang niet uit ontwikkeld, er staan nog veel meer dingen in de planning.
    En wat heel wat mensen hopen dat gaat komen, zoals multiprotocol modules etc. dat is zeker niet uitgesloten.

Vooralsnog is er geen programma zoals companion.. maar dat heeft meer te maken dat er eerst een "volwassen" versie van Ethos moet zijn om een goed programma te kunnen maken.

Er zullen natuurlijk ooit functies in Ethos komen waar een x10 niet meer mee overweg kan, dat is nu al het geval ivm het Tandem protocol.
    Maar dit houd je altijd, en dat geld ook voor een X20 in de toekomst.

Ik ben vanaf dag 1 dat opentx bestaat al bezig hiermee..
    Maar kan zeggen dat ik zelf helemaal geen opentx meer gebruik (op de xlite pro na dan), omdat ik dit persoonlijk op veel lekkerder vind programmeren.
    En nu Lua er aan komt, is zowat alles compleet voor mij.

Ik zou zeggen probeer het.. zet Ethos op een nieuwe SD kaart en je kan altijd weer terug naar OpenTX.

12. timmybeetle

timmybeetle

Lid geworden:
    3 sep 2010
    Maar dit houd je altijd, en dat geld ook voor een X20 in de toekomst.

Dat zou toch heel erg teleurstellend zijn als dit waarheid zou worden Bjorn

Groet Hans

ps opnentx en ethos allebei goed

13. Hobby4Life

Hobby4Life

Lid geworden:
    20 nov 2009
    Het is net als bij android, op veel toestellen beschikbaar. maar uiteindelijk vallen oudere toestellen af qua updaten van nieuwe firmware, omdat het niet meer haalbaar is om deze te blijven ondersteunen.
    Nu denk ik dat het zo'n vaart niet zal lopen bij ETHOS, ik denk dat je het moet zien dat de hardware de uiteindelijke beperking zal zijn wat je met ETHOS kan doen. maar voor de komende jaren zal ETHOS gewoon blijven werken op een X10.

Ik zou zeker nog wachten met overstappen als je:
    1. Afhankelijk bent van externe modules, zoals:
      - Crossfire
      - Multi 4in1 modules (Tenzij je deze modificeerd voor gebruik in PPM mode)
    2. Afhankelijk bent zoals scripting zoals YAAPU, of ander dergelijke scripting.
    Nu is er binnenkort dan de beschikking over Lua, en dan vooralsnog scripting voor widgets.
    De volgende stap is mixer scripting.

Dan is het mogelijk om een YAAPU variant te maken voor ETHOS, of iets dergelijks.

Voor de rest zie ik geen reden om te wachten.

Laatst bewerkt: 18 nov 2021
  14. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Bedankt voor je toelichting,

Inderdaad ga je een keer buiten de scoop lopen, dat hou je, als het maar niet is voordat het een eind klaar is.

En dat heb ik van de week alvast gedaan, om even te kijken.

En ik moet zeggen, ik gebruikte companion om TX te programmeren, om de modellen gelijk te maken etc.en voor het overzicht.
    Maar Ethos is inderdaad een hele mooie interface, de basis zit er al een beetje in, ook de extra schakelaars zijn bereikbaar.

Omdat ik modellen wil kopieren, ben ik nu bezig het eerste model zo compleet mogelijk te maken, dat zou ik anders via companion of zo doen.

Dus het lijkt er wel op dat ik voorlopig op Ethos blijf!

Groeten,

Arie

15. Vlcjeroen

Vlcjeroen

Lid geworden:
    23 jul 2016
    Komt er in de nieuwe versie ook de trim recet zoals ook in opentx mogelijk is?

16. R2D2

R2D2

Lid geworden:
    18 jun 2003
    dit heb ik ook al gevraagd want dit is een heel fijne optie in OpenTX en zit er echt op te wachten

17. Hobby4Life

Hobby4Life

Lid geworden:
    20 nov 2009
    Helaas staat dit voorlopig niet op de agenda.

18. Vlcjeroen

Vlcjeroen

Lid geworden:
    23 jul 2016
    Erg jammer is zo'n mooie functie van open tx

19. Martin7876AA

Martin7876AA

Lid geworden:
    31 jan 2020
    Allereerst een compliment voor alle bijdrage in deze post, na pagina 20 heb ik een besluit genomen
    om ook een X20 met Ethos aan te schaffen. deze nu een paar maandjes in gebruik als leerling zender!
    Ja ik weet zonde van zo een prachtig stuk techniek.
    Mijn master zender is een Jumper T18 pro, Deze op master/slave te koppelen aan andere zender war een makkie.
    Echter nu wil ik de T18 als leerling en de X20 als master, nu kom ik er niet uit dit is toch wel een ander koekie.
    Via de uitgeprinte beschrijving kloppen de geleverde afbeeldingen met het geen op mijn display niet
    Wat ik probeer werkt helemaal niets. Via joetjoep ook geen filmpjes hier voor Dus vraag ik nu ok raad.

Als ontvanger gebruik ik de Archer SR6 deze is al upgrade via OTA (wat een makkie)
    kan ik alleen de stabi van gebruiken zonder de rest van de poes pas.

gr Martin

20. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Ik ken de T18 niet maar de Tandem communiceert via Bluetooth en als ie de T18 wel als leraar zender ziet dan kunnen ze elkaar verstaan.
    Je zou de Tandem dan gewoon als master in moeten stellen en dan binden met de T18 via bluetooth.

GJ

Deel Deze Pagina